2010. október 30., szombat

Kocsitól a Forma 1-ig

Egy elég merész vállalkozás ez tőlem, a témaválasztás.
A Tata melletti Kocs községben gyártották a legelső fiakkert, innen a kocsi elnevezés. Kocs községben készülő jármű.
Majd pedig egy jelentős mérföldkő volt a közlekedéstörténetben az 1780-as években Cougnot báró gőzautója. Utána megjelentek a nagy történelmi autógyárak: Daimler, Benz, Renault, Opel, Citroen. Daimler autógyár 200 éves a Benz gyárral együtt. Otto von Daimler és Karl Benz gyerekei házasságot kötöttek és így egyesült a két cég 150 évvel ezelőtt Daimler-Benz autógyárrá. A fiatal Daimler lányát Mercedesnek hívták, aki egy hegyi, alpesi autóverseny időmérő edzésén halálos balesetet szenvedett és 23 évesen meghalt, az apja a gyerek tiszteletére Mercedesnek nevezte el az autókat, a Renault gyárat Louis de Renault fontainebleau-i gyártulajdonos alapította.
Adam Opel varrógépgyárként alapította üzemét, majd kerékpárokat kezdett gyártani az 1880-as években. 1910-es évek elején kezdett autókat gyártani Opel néven, de mivel folyamatosan veszteséget termelt az autógyártó részleg az Opel cégen belül, ezért 1923-ban becsatlakozott a General Motors-csoporthoz (GM).
Andre Citroen volt az egységes francia autógyártás megteremtője, a Francia Nemzeti Autógyártó Részvénytársaság alapító elnök-vezérigazgatója. Citroen halála után a Francia Nemzeti Autógyártó Rt. neve a mester iránti tiszteletből a Citroen nevet veszi fel az autógyár.
Amikor német és francia földön létrejöttek a nagy autógyárak, akkor ezzel egy időben elkezdődik Amerikában is az autógyártás, európai autógyártó szakemberek segítségével alakult meg a Ford Motor Company, amelyben jelentős szerepe volt Galamb Józsefnek és Csonka Jánosnak. Amikor Henry Ford elkezdi a sorozatgyártást, akkor jön ki 1890 körül a T-modell.
Galamb József és Csonka János hazatérve Magyarországra megalakítják saját üzemüket. Galamb Budapesten a Fehérvári úton elkezdi gyártani a Ford T-modell mintájára a Magotax típust, amelyek a főváros utcáin taxiként közlekedtek, 1901-ben Gróf Szapáry Gyula megalakítja a Magyar Automobil-és Motor Club Egyesületet, ami 1935-től veszi fel a Magyar Autóklub nevet, és ezzel egy időben a Budapest Székesfővárosi Bérautófuvarozási Részvénytársaságot, amelynek neve 1948-tól Főtaxi Rt-re változik. Csonka is saját üzemet alapít, a Ganz gyár mellett, a Ganz Vasöntöde közvetlen közelében a Moszkva térhez közel.
Csonka a Magyar Posta részére kezd gyártani személyautókat. Magomobil és Postamobil néven. A Postamobil névre keresztelt típus egy furgonszerű karosszéria-felépítménnyel, a Magomobil pedig egy személyautós karosszériával került ki az utakra.
Az I. világháború után a magyar autógyártást fokozatosan elsorvasztották, helyét az 1930-as évek elejétől a buszgyártás vette át.
Egy újabb jelentős előrelépés volt a Forma 1-es GP-sorozat megjelenése 1950 nyarán, majd pedig az 1970-es évek elejétől az 1958-ban alapított Magyar Televízió Rt. közvetítette a futamokat.
1986-ban a Forma 1-es versenysorozat teljhatalmú ura, az akkor frissen kinevezett Bernie Ecclestone megrajzolja a magyar versenypályát, ami Budapesttől, az Örs vezér tere HÉV-végállomástól 25 km-re található Mogyoródon épül fel, neve Hungaroring lesz, a pályaüzemeltető cég pedig a Hungaroring Motorsport Zrt. lesz, amely 1986. augusztusában kezdi meg működését, 2 hónappal előtte fejezték be a versenypálya építését. Rekordidő alatt készült el, összesen 4 hónap alatt.
Hogyan tovább autógyártás? Alapvetően optimista vagyok! Hogy miért? Mert a 1991-ben az Esztergomi Mezőgép Rt. romjain települ meg a Magyar Suzuki Zrt. autógyára, ugyanebben az évben a szombathelyi, sárvári és szentgotthárdi Rába-gyár maradékából alakul meg az Opel Magyarország Autógyártó Kft., 1996-tól GM Hungary Zrt., 1998-ban átadják a győri Rába-gyár megmaradt részeiből az Audi Hungaria Motor Kft. üzemét, amit 2008-ban felveszi a Volkswagen Kelet-Közép-Európai Autó-és Motorgyártó Kft. nevet, mivel termelésbővítést hajtanak végre, 2005-ben a Magyaróvári Mezőgép és a győri Rába-gyár még épen maradt részeiből létrejön a Credo-Kravtex Autóbuszgyártó Kft., 1995-ben a Magyaróvári Mezőgép újra Kühne néven kezd el termelni, és a legutolsó nagyberuházás pedig az, hogy jövő tavasszal, 2011-ben pedig a stuttgarti Mercedes autógyár (Daimler-Benz AG.) Kecskeméten építi fel kelet-európai autógyárát. Valamint büszkéknek kell lenni arra is, hogy a székesfehérvári és budapest-mátyásföldi Ikarus autóbuszgyárban 1993-tól kezdik gyártani a Ford "Alba"-sorozatot, valamint az alacsonypadlós Volvo buszok és Ganz-Skoda Trollino Solaris trolik, valamint a Ganz-Skoda Urbino autóbuszok is ugyanebből az üzemből kerülnek ki, olasz piacra Irisbus néven kerülnek forgalomba. A Ganz-gyár csődje után az Ikarus gyárba csatlakozott és így jött létre egy olasz-cseh-magyar kooperációban a Ganz-Transelektro csoport, amelynek ezek a termékei méltán világhíresek lettek.
Tehát egy a lényeg: van jövője a magyar mérnöki szaktudásnak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése