2010. november 26., péntek

Villamostörténet kialakulása

A villamos fogalma:
1.) történelmileg: a vasúthálózat kialakulása után, az 1870-1880 közti időszakban jött létre, élenjáró példája a mai napig is Németország.
2.) technikailag: a kötöttpályás közlekedés sínpályával és alsó-vagy felsővezetékkel működő közlekedési-szállítási módja.

Villamosok fogalom tágabb értelemben az elővárosi vasutakat, helyi érdekű vasutakat (HÉV) is jelenti. Ennek élenjárója pedig Ausztria és Svájc, amelyek a legsűrűbb elővárosi vasút-és HÉV-hálózattal rendelkeznek.

Gazdaságosság és üzemeltetés:
előnye: a gyors és környezetkímélő szállítás a zárt pályás közlekedés miatt.
hátránya: a drága pályaépítés és a magas üzemeltetési költség az áram ára miatt, amely csak hosszú távon térül meg, ezért a magán villamostársaságok is állami vagy önkormányzati támogatást kapnak a pálya megépítéséhez, ún. kedvezményes fejlesztési hitelt.

Általában kis üzemméret is elegendő a nyereséges fenntartáshoz (Ausztriában sokan kft. formában üzemeltetik a villamoshálózatot: StLB, WLB, Gmunden).

A villamosok gyártása elég nagy ráfizetést termelő ágazat, tehát nem minden gépgyár vállalja az ezekkel járó kényszerű intézkedéseket. Ezért a világpiacot 15 gyártó uralja!

Nem piaci részesedésük sorrendjében írom, hanem történelmi-kronológiai sorrendben, kialakulásuk időrendjében:
Siemens
AEG
Fiat-Ansaldo
Ganz-Ansaldo (1990-ig Újpesti Villamos-és Vagongépgyár: UV-villamosok)
UV-villamos
KCSV-villamos
DÜWAG
ELIN
Bombardier
CKD Praha
Skoda
Tatra
Alstom
Stadler
Kiepe (1945-ig Schwechati Gépgyár)
Crotram (1996-ig Croatia Zastava Gépgyár)
Lada (hivatalos nevén: AVTO-VAZ Gépgyár)

A felsorolt villamosgyártók honlapját végigböngésztem és a változásokat is leírom.
Jelenlegi sorrend:
Az AEG-nél a villamosok gyártása megszűnt, a Fiat-Ansaldo 1925-ben harci járműveket kezdett gyártani, a villamosüzletága megszűnt, ez csak rövid ideig volt a gyár profilja. Az ELIN gyár 2000-ben egyesült a Siemens vállalatbirodalommal. A CKD Praha megszüntette villamosgyártó részlegét, a Tatra is felszámolta villamosgyárát. A Kiepe megszüntette villamosgyártó részlegét, a Lada szintén végleg leépítette villamosgyártó üzemét.

Jelenlegi gyártók:
ELIN-Siemens
Ganz-Ansaldo
DÜWAG
Bombardier
Skoda
Alstom
Stadler
Crotram

Ezt hívják globalizációnak, amikor kezdetben vala 15 gyártó és a piac telítettségének köszönhetően csak a jobbak maradtak a versenyben és mára már csak 8 cég verseng a közlekedési vállalatok kegyeinek elnyeréséért.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Pápa, a reformáció városa

Debrecen a kálvinista Róma, Pápa pedig a reformáció városa.  A gondolatot az adta, hogy tavasszal elmentem Pápa városába, mert a Reformata M...