2016. július 1., péntek

Szeged, a napfény fővárosa

Szegedre először egy 3 napos kirándulással mentem el Győrből Székesfehérváron keresztül menetrendszerinti busszal.
A város 1961-ben lett Csongrád megye székhelye. A 2000-ben létrehozott óriásegyetem, a Szegedi Tudományegyetem legnagyobb létszámú intézménye, a József Attila Tudományegyetem 1921-ben települt át Marosvásárhelyről, ahogy a Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Egyetem is a Maros megyei nagyvárosból telepedett át. A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola is nagyon nagy múltra tekint vissza a történelemben.
Az egyik leghíresebb orvosképző intézmény a Tisza-parton felépült, az 1970-es években átadott új épület, a 400 ágyas klinika, amely azóta már többször bővült és így közel 600 ágyon folyik az orvos- és nővérképzés.
Egyetemi város címre többször pályázott, de ezt a kitüntetést csak 1925-ben kapta meg azzal, hogy Marosvásárhely Romániához került és bölcsészettudományi egyetem, a jogi egyetem és az orvosegyetem átköltözött a dél-alföldi nagyvárosba.
A város lakóinak létszáma jelentősen felduzzadt a rendszerváltás után, amikor a Szegedi Tudományegyetem Biofizikai Intézetében Bor József tanszékvezető egyetemi tanár és akadémikus egy új fényterápiás kezelést kísérletezett ki 1985-ben a Zepter Bioptron lámpából továbbfejlesztett Rhinolight Fényterápiás lámpát, ami allergiás és immunológiai betegségek leküzdésében egy világszabadalom lett és egy külön Biotechnológiai Regionális Centrum jött létre Rhinolight Kft. néven, melynek ő lett az alapító-tulajdonos ügyvezető igazgatója. Jelenlegi lakosságszám 185 000 fő.
A Tisza-parti Matyi-ér ad otthont közel 90 éve az úszó, a vízilabda és a kajak-kenu sport valamennyi rendezvényének.
A napfény fővárosának is nevezik, mert hazánkban itt a legmagasabb a napsütéses órák száma: évi 2500-3000 óra, amíg Pécsett csak 2000-2400 óra/év.
2001 óta a Dél-Alföld régió székhelye is a városban található. A legnagyobb tudományos és oktatási-kulturális központ a Móra Múzeum mellett a modern stílusban felépült, az 1980-as évek közepén átadott Somogyi Könyvtár.
Temesvári példára megépült a város tömegközlekedése, 6 villamosvonala mellett 1978-ban épült meg sűrű, 4 vonallal közlekedő trolihálózata.
Sok minden köthető a városhoz: a nemzetközi hírű Szegedi Szabadtéri Játékok a Dóm téren, a Fogadalmi templom és az Egyetem Központi épületének udvara által határolt óriási térségben kerül megrendezésre hosszú évtizedek óta, ahová nemzetközi művészek és társulatok is érkeznek.
Vadasparkját az 1960-as évek végén adták át, egy évben a győri Xantus János Vadasparkkal.
Azért, hogy kicsit a gasztronómiát is említsem nem lehet szó nélkül hagyni a Pick Márk által 1869-ben alapított húsüzemet és szalámigyárat, amelyhez a kezdet kezdetétől hozzá tartozik egy hatalmas paprikamalom is. A gyár 100 éves évfordulóján, amikor Piros László egykori belügyminiszter volt a vezérigazgató, 1979-ben hozták létre a Szalámi- és Paprikamúzeumot, amely 1991 óta a Magyar Mezőgazdasági Múzeum fiókmúzeuma.
Több szecessziós épület díszíti a nagyvárost, gyönyörű látványosság a Virág Cukrászda a belváros szívében, illetve a Hősök kapujától kivillamosozva a Nagyállomásra, ahonnan óránként indulnak InterCity vonatok a fővárosba. Az egyik InterCity (IC) vonat a Dankó Pista nevet viseli. Ez az alföldi betyár egy legendás hős.
Miért van Ceglédig két vágány, utána csak egy? Nagyon egyszerű magyarázata van ennek: nem pénzhiány, hanem bűncselekmény volt az oka.
Amikor a Dél-Alföld-Trieszt vasútvonal megépült Újvidék (mai Novi Sad) érintésével, akkor kétvágányú volt egészen a tengerpartig, amikor is a fent említett Dankó Pista Szegedtől indulva módszeresen felszedte a sínpályát, de a csendőrök elfogták Cegléd határában és a Csillag Börtön tömlöcébe vetették, ahol élete végéig raboskodott.
A várost nagyon gyorsan el lehet érni közúton, mert az 5-ös főúttal párhuzamosan megépült M 5-ös autópálya minden irányból elkerüli a várost.
Mérföldkő a város közlekedésének életében az, hogy a német nagyvárosokból kiselejtezett és használt 8-10 éves Mercedes Citaro trolik a régi Skoda trolikat leváltották, illetve a Bengáli és Tatra T 5 villamosok és bécsi Elin-villamosokat a lengyel alacsonypadlós PESA villamosok váltották.
A kulturális élet két meghatározó intézménye az egyetem, a könyvtár és a múzeum mellett a Vaszi Viktor igazgató alatt világhíressé vált Szegedi Nemzeti Színház, valamint a modern balett legjelesebb képviselőjévé vált Szegedi Modern Balett Juronich Tamás koreográfus-balettigazgató sikeres és kitartó munkájának köszönhetően.

Képek:
Belvárosi-híd
Egyetem JGyTF Kara
Egyetem
Móra Múzeum
Kárász utca
Halászcsárda
harangtorony
Klebelsberg Kuno szobor a Városháza előtt
Rákóczi-szobor
DÉMÁSZ Galéria
Dóm tornyai
Nemzeti Színház
huszárezred emlékmű a Jogi Egyetemmel

belvárostérkép

Reök-palota
SZKT-Tisza Volán egyesített jegy
Tömörkény-szobor



Dombóvár, a vasúti emlékhely

Tolna megye második legnépesebb városa a 19 000 lakosú Dombóvár.
A környék hatalmas gazdasági erővel rendelkező Dombó Pál volt, aki a települést is naggyá tette. Mondtam amikor utaztam a vonaton, hogy itt van Dombóvár, itt lakott a Dombó Pál.
Viccet félretéve. Kinek is jut eszébe az, hogy elmenjen ide? Senkinek, de nekem igen, mert amikor a Budapest-Pécs vasútvonal megépült akkor kapcsolódott be a város az ország vérkeringésébe és tett szert jelentős gazdasági szerepre is.
Azért látogattam meg a várost, mert az egykori sztahanovista mozdonyvezetőnek állítottak emlékül egy vasúti múzeumot a Magyar Közlekedési-és Műszaki Múzeum (MMKM) fiókjaként valamikor 1998-ban, a Beles Lajos Vasúti Múzeum nemcsak az egykori sztahanovista mozdonyvezetőnek állít emléket, hanem a magyar vasút hőskorából is kiállít néhány tárgyat, amik közt van olyan is, amit külföldi vasútbarátoktól kaptak.
Egyszer érdemes elvonatozni ide, mert ezt mindenkinek látnia kell egyszer.

Képek:
424-es gőzös (Bivaly mozdony)
Bíróság
BLVGy (Vasúti Múzeum)
Cerbona-gyár
Földhivatal
Főposta
Mária-lak
Gábor Cukrászda
Rendőrség
sztahanovista mozdonyvezető oklevele
Takarékbank
Tinódi Lantos Sebestyén szobra
Turul emlékmű
Ügyészség
Munkaügyi Központ
Múzeum
Városi Könyvtár
városközpont
ÁMK
víztorony

A Duna-delta szépségei

A németek úgy tartják és ez igaz, hogy Duna, a folyó ami Európát összeköti, Duna a kultúrákon átívelő folyam. A Duna kicsiny patakként ered Németországban, a Bajor-dombságban, a Feketeerdőnél (lásd Schwarzwald — ahol a népszerű Klinika sorozatot forgatták) aztán áthalad Ausztrián és Szlovákián, Magyarországon keresztül folyik és Szerbiánál, egész pontosan Belgrádnál (a régi Nándorfehérvár) ömlik bele a Tisza, majd pedig az országot elhagyva Romániába lép és itt ömlik bele a Fekete-tengerbe. Nagyapám mondta még régebben, hogy a Duna a Feketénél ered és a Feketébe ömlik miközben sok országon halad keresztül.
Ez egy kis földrajz és történelemóra volt most.
A Fekete-tengernek van ukrán partszakasza is, vizét a benne hatalmas mennyiségben fellelhető fekete kagyló színe festi ilyenre, tudtam meg a helyi idegenvezetőtől.
Most pedig a Duna-delta leírása következik. A Duna alsó szakasz jellegének következtében delta torkolattal ömlik bele a Fekete-tengerbe. A hajózás szempontjából költséges, mert a főágat vagy főágait folyamatosan kotorni kell és a kotróhajók üzemeltetése rettentő drága. Az élővilág szempontjából pedig kész nyeremény.
A Ramsari Egyezmény következtében a Duna-delta élővilágával együtt 1978-ban Természetvédelmi Terület és világvédett lett, majd pedig 10 évvel később az UNESCO 1988 nyarán természeti, épített és kulturális Világörökség részévé nyilvánította, majd pedig 1996 őszén megkapta a Nemzeti Park besorolást is.
A Duna-delta Nemzeti Park központja Tulcea (Tulcsa) városa a maga 100 000 lakosával. A Duna-delta Nemzeti Park Múzeum bemutatja ennek a tájnak az élővilágát és az ott élő emberek, túlnyomóan tengeri halászok és hajósok életét. Kerestem a város vasútállomását, de akkora, mint egy falusi megállóhely, hiszen tudhattam volna, hogy itt nem a közúti és vasúti fuvarozás a legfőbb bevételi forrás.
A Duna-delta Nemzeti Park Tulcea-ágán behajóztunk. Az egyik legváltozatosabb madár-és állatvilág fordul itt elő, növényvilága többezer fajt számlál. Flóra (növényvilág) és fauna (állatvilág) nagyfokú változatossága jellemzi a vidéket.
A növényvilág változatosságát nem írom le, mert nem értek hozzá, csak annyit tudok róla, hogy gyönyörűek. Viszont az állatvilágnál megjegyeztem, hogy több, mint 4000, közel 5000 madárfajnak ad otthont ez a táj. Néhány madárfaj ezek közül: európai fakókeselyű, európai dögkeselyű, rózsás gödény vagy közönséges pelikán, szürke gém, kanalas gém, európai kondor, fekete gólya, fehér gólya, kormorán vagy kárókatona, koronás daru, fekete hattyú, fehér hattyú, vadliba, vadkacsa, tőkés réce, barátréce, ásólúd, barna rétihéja, szirti sas, parlagi sas, gatyás ölyv, vörös vércse, kék vércse, európai kerecsensólyom (a magyar kerecsensólyom ennek egy kisebb termetű változata, amely a turulmadár szobrok alapja), nádi rigó.
A 6 órás hajóutunk során sok madarat láttunk, de sajnos nagy kedvenceimet, a dögkeselyűket nem volt módomban lencsevégre kapni. Ettől függetlenül nagyon szép emlékeket őrzök a tájról, ahová még biztos visszamegyek még egyszer.

Képek:
Duna-delta nevezetességei
Duna-delta térképe
erdőrészlet







erdőrészlet kócsaggal
erdőrészlet kormoránnal
erdőrészlet madárvonulással
madárkolónia
madárvonulás
nádas
Nemzeti Park
Nemzeti Park pelikánnal
Nemzeti Park térképe
turistahajó a Duna-ágon

Pápa, a reformáció városa

Debrecen a kálvinista Róma, Pápa pedig a reformáció városa.  A gondolatot az adta, hogy tavasszal elmentem Pápa városába, mert a Reformata M...