Ez a történet még az Osztrák-Magyar Monarchia idejében kezdődött, amikor a magyar vasúthálózat fejlődésének köszönhetően valamikor az 1850-es évek elején elkezdődött a vasúti gépgyártás és mozdonygyártás.
Kezdetben csak vásárolt és bérelt mozdonyokkal és kocsikkal dolgozott az osztrák vasutak többsége: az olasz Ansaldo, a magyar Ganz és MÁVAG, a Kühne gyárak. A csehországi Skoda, a német Siemens-Halske, a Tegel és az AEG. Majd pedig V. Ferdinánd császár rendeletileg létrehozta a nagy osztrák vasúti gépgyárakat, a StEG, a Floridsdorfi Általános Gépgyár, a Schwechati Gépgyár. Majd Ferenc József császár folytatta elődje munkáját: megalakul a Tirol-Wörgl Gépgyár (a mai Fliegl), a Soproni Vasúti Gép- és Fegyvergyár (mai Jenbacher), Bécs városa megalakítja 1901-ben az ELIN céget (
Elektrische
Industriegebiet von Wien), a Pullmanwerke Gép- és Mozdonygyár (a mai Sankt Pölteni Gépgyár). Tehát általában ott ahol a mozdonygyárak létesültek vasúti kocsikat is gyártottak. Majd pedig francia, olasz és svájci hatásra az 1880-as években létrehozták Graz mellett az első olyan gépgyárat, ahol az első fogaskerekű- és siklóvasút szerelvényeit elkezdték sorozatban gyártani:
Semmering-
Graz-
Pauker AG., az SGP. A Semmering-vasút Stájerország első hegyvidéki vasútja, némely szakasza fogaskerekű, Pauker nevű mérnökprofesszor pedig grazi születésű volt és itt tanított és alkotott élete végéig, tehát innen az SGP név, az AG. pedig a részvénytársaság, az rt. német rövidítése.
A gyárat Pauker alapította Grazban, amelynek első szerelvénye a grazi fogaskerekű vasút volt, amely az óratoronyhoz megy fel a városból, a Schlossbergbahn.
A mozdonyok és a vasúti kocsik legtöbbje az Osztrák Szövetségi Vasutak Zrt.-hez (ÖBB) kerültek, de a regionális és magánvasúti társaságok is a lehető legmodernebb technikával rendelkező járművek.
Most pedig jöjjenek a képek:
|
Elin villanymozdonyok |
|
4030-as Jenbacher motorvonat |
|
Floridsdorfi gőzös Wien Traisengasse állomáson |
|
Simmering (SGP) villanymozdony Graz Hbf-en |
|
Rába tolatódízel (Mazsola) tehervonattal |
|
Graz Desiroval |
|
Krokodil mozdony |
|
Talent motorvonat |
|
Dacia mozdony |
|
Kufstein, TRAXX (Tégla) mozdony Leonardo EC-vel |
|
Wiener Neustadt (Bécsújhely) Taurusokkal |
Ezek az ÖBB szolgálatában állnak.
Most pedig a régió- és magánvasutak:
|
KkStB vasút 32-es gőzöse |
|
Sprinter vasút Desiroja |
|
Westbahn vasúttársaság szerelvénye |
|
Wiener Lokalbahn (WLB) Taurusa |
|
CAT szerelvény (repülőtéri járat) |
|
BR-vasút Jenbacher motorvonata |
|
LILO-vasút (Linzner Localbahn) Stadler GTW motorvonata |
|
Floridsdorfi gőzösök (SB-vasút) |
|
Semmeringbahn Elin dízellel |
|
RailJet-szerelvény (RJ) |
|
BLS-vasút TRAXX-mozdonya |
|
Bruck an der Leitha vasútállomás az StLb (Steiermarkische Localbahn) Teknőjével |