2016. február 19., péntek

Éjjel az omnibusz tetején...: Budapesti omnibusztól az autóbusz-közlekedésig

Ahogy a közismert dalszöveg szól ezzel szeretném bevezetni a fővárosi autóbusz-közlekedés rövid történetét.



Budapest az omnibuszközlekedés megindulásával gyors fejlődésnek indult, majd az omnibuszközlekedést váltotta fel az autóbusz-közlekedés. Budapest közösségi közlekedésében a legnagyobb szerep az autóbuszoknak jut. Ma (2008) a BKV és alvállalkozói üzemeltetésében több mint 200 különböző járat közlekedik. Egyes járatokat a BKV alvállalkozásba ad.
Budapest autóbusz-hálózata helyi és helyközi viszonylatokból áll. Ezen belül megkülönböztethető alap-, betét-, expressz- és zónázó járat. A helyközi viszonylatokat főleg az Eurolines Volánbusz Zrt. üzemelteti. Ezek számozása 300-tól 899-ig terjedhet.

Alapjáratok

Az alapjáratok az útvonalukat érintő legtöbb megállóban megállnak. Viszonylatjelzésük betűt nem tartalmaz (pl. 7, 178).

Betétjáratok

A betétjáratok mindig egy alapjárathoz kapcsolódnak. Rövidített útvonalon közlekednek, a viszonylat forgalmasabb szakaszán segítik az utazást. A betétjáratokat A betűvel jelölik (pl. 178A).

Expresszjáratok

Az expresszjáratok (korábban: gyorsjáratok) rendszerint csak az útvonalukba eső fontosabb, forgalmasabb megállókban állnak meg, ezzel rövidítve a menetidőt az utasok célhelyre való gyorsabb eljutása érdekében. Az új viszonylatszámozási rendszerben az E betűvel jelölik (pl. 7E, 173E).

Zónázó járatok

A zónázó járatok célja egy adott (általában külső) városrészben lakó utasok lehető leggyorsabb eljuttatása a város belsőbb területén lévő közlekedési csomópontba. A zónázó járatok lehetnek alapjáratok és expresszjáratok egyaránt (pl. 239, 233E).
Budapest első kísérleti autóbuszvonala 1915. március 1-jén reggel 7 órakor indult egy emeletes, akkumulátoros, és egy egyszintes, benzinmotoros autóbusszal, melyek 15 percenként közlekedtek egy 2,8 km-es szakaszon, majd népszerűségének köszönhetően 1915. október 13-án a vonalat meghosszabbították, így már 3,8 km-en közlekedtek a kocsik 7:30-tól 21:30-ig. Gumi- és üzemanyaghiány miatt 1917. április 10-én megszüntették, majd 4 év múlva - 1921. szeptember 24-én - újraindították a járatot, ezúttal négy autóbusszal és 1-es jelöléssel. 1924. október 24-én indult meg az autóbusz-forgalom a budai oldalon. Budapest második autóbuszvonalán már csak benzinmotoros buszok közlekedtek, 3-as jelzéssel. 1929 októberében a SZAÜ (Székesfővárosi Autóbusz Üzem) már 29 autóbusszal rendelkezett, egy hónappal később pedig utolsó omnibuszvonala is megszűnt. 1930. november 15-én megnyílt az első állandó autóbusz-telephely: a Szent Domonkos (később Récsei) garázs. 1937-ben az összes autóbusz oldalát kékre, tetejüket először fehérre, majd szürkére festették. A háborúban a járműpark fele tönkrement, vagy évekig javították. 1960. november 5-én forgalomba állt az első csuklós autóbusz az 1-es vonalon, majd 1961-ben megindult a sorozatgyártás: még ebben az évben gyártottak 50 darabot. 1964-ben forgalomba álltak az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár új típusú járművei, a 75+1 férőhelyes Ikarus 556, és a 120+1 férőhelyes Ikarus 180-as. A FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem) autóbuszparkja ebben az évben már 1200 autóbuszból állt, melyek összesen 469 millió utast szállítottak. 1968. január 1-jén a FVV, FAÜ, BHÉV, és a hajózás egyesítésével létrejött a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV). A 1970-es évek elején aztán megjelentek Budapest útjain az Ikarus 260-as és Ikarus 280-as típusok, melyek már automata váltóval lettek szerelve. A BKV több buszvonalat is alvállalkozásba ad. A BKV alvállalkozói – a Csiki-Bege Kft., a Nógrád Volán és a Volánbusz Zrt., illetve a VT-Transman Kft. – 6 fajta buszt bocsátanak a BKV rendelkezésére: egy MAN, egy Ikarus, két Mercedes-Benz egy Volvo, és egy Alfa gyártmányút.
Budapest útjain négy fajta szóló (ebből egy midi) és négy fajta csuklós BKV-autóbusz közlekedik, tehát a BKV összesen 8 különböző típusú autóbuszt üzemeltet, ezek többsége – nyolcból hét – Ikarus gyártmányú.

Ikarus 260

Magyar gyártmányú, magaspadlós autóbusz, hossza 11 méter. A székesfehérvári Ikarus autógyár autóbuszgyár legsikeresebb modellje. Megbízható, fordulékony, ugyanakkor rendkívül zajos. A jelenleg forgalomban lévő járművek kora 16 és 22 év közé tehető. 3 színben fordul elő: sima kék, sötétkék-világoskék, illetve kék-ezüst, azaz „Ezüst Nyíl” festésben. Az első prototípus Budapesten, a BKV-nál jelent meg 1972-ben a cég az évek során több száz ilyen típusú autóbuszt szerzett be. A típust 1985-ig harmonikaajtóval gyártották. A BKV utoljára 1993-ban szerzett be Ikarus 260-ast.

Ikarus 415

A székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár 11,5 méter hosszú, farmotoros szóló autóbusza. Elővárosi-városi közlekedésre tervezték középmagas padlóval. Három sorozatban gyártották, melyeket 1984-ben, 1992-ben és 1996-ban kezdtek gyártani. A BKV-nál mindhárom széria használatos.

Ikarus 412

A Székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár 12 méter hosszú, farmotoros szóló autóbusza. Elővárosi-városi közlekedésre tervezték alacsonypadlós kivitelben. 1996-ban mutatták be a prototípusát, amely Rába D10 Euro 2-es motort tartalmazott. (A ma Budapesten közlekedő 412-esek Euro 2-es MAN dízelmotorokkal rendelkeznek.) 101 utas szállítására alkalmas, 25 normál, 4 lehajtható ülőhellyel rendelkezik. Ezek a BKV legfiatalabb (6-8 évesek) és egyben a legnagyobb szóló autóbuszai.

Ikarus 405

A székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár 7,3 méter hosszú, kétajtós midibusza. Elővárosi-városi közlekedésre tervezett, farmotoros autóbusz. 1993-ban, az 1996-ra tervezett világkiállításra fejlesztették ki, de mivel ez elmaradt – kormányzati nyomásra – a BKV vásárolta meg őket. Eredetileg Perkins Phaser 135T Euro 1 dízelmotorral szerelték fel. 46 utas szállítására képes, 16 ülőhellyel rendelkezik.

Ikarus 280

Az IK-260-as csuklós változata. Ezek a 15 és 21 év közötti autóbuszok kormányzott C tengellyel készültek, így ugyanazon az íven képes fordulni, mint az IK-260-as. A BKV-nál 3 különböző színben fordul elő: kék, a gyors 7-es és 173-as vonalára felújított piros-kék és kék-ezüst, azaz „Ezüst Nyíl” festésben, ami szintén felújított busz.

Ikarus 435

A székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár 17,9 méter hosszú, tolócsuklós autóbusza. Elővárosi-városi közlekedésre tervezték, az IK-415-ös csuklós változata. Első sorozatát Magyarországon nem alkalmazzák. A második szériát 1994-ben kezdték gyártani, DAF LT 195 Euro I motorral.

Ikarus Agora

A székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár, Irisbusból eredő elővárosi-városi, 3/4 részben alacsony padlómagasságú csuklós busza. A BKV tulajdonában mindössze egyetlen darab található, mely 2003 januárjától járja Budapest útjait. Ez jelenleg (2008-ban) az 54-es és 55-ös viszonylaton közlekedik.

Volvo 7700A

Lengyelországban készült, alacsonypadlós, tolócsuklós autóbusz. Hossza közel 18 méter. A BKV-flotta legfiatalabb darabjai. 2004 és 2006 között 150 darab érkezett Budapestre.

Volvo 9700 és Volvo 9900

A Volvo Alfa Localo egy szóló autóbusz. Budapesten B7R (hivatalosan B7RLE) típusúak közlekednek, a BKV alvállalkozói üzemeltetik, a VT-Transman és a Nógrád Volán. A busz félig alacsonypadlós, mivel az első két ajtó esetében nincs, a harmadiknál viszont már van lépcső. A második ajtónál a mozgássérültek számára rámpát helyeztek el.

A Budapest Közlekedési Zrt. autóbusz-állományába jelenleg 150 darab Volvo 7700A-s autóbusz tartozik. A Volvo 7700A típusú járművei a Lengyelországi Wroclawban készülnek. A járműveket a Volvo három év alatt szállította le (2004 és 2006 között) évi 50 darabos mennyiségben. Jelenleg Cinkota, Délpest, Kelenföld és Óbuda telephelyekhez tartoznak Volvo 7700A-s buszok. A járművek szállítási évtől függően különböznek a felszereltségükben is. A 2004-es szállítású járművek narancssárga kapaszkodóval, ún. vandálbiztos (kemény) ülésekkel, 1/4-ed részben nyitható (eltolható) ablakokkal érkeztek. A légkondicionáló berendezéseket 2007 őszéig majdnem mindegyik járműbe beszerelték. Már kész van az összes jármű. A 2005-ös és a 2006-os szállítású autóbuszok már kényelmesebb ülésekkel, légkondicionálóval, 1/2 részben nyitható (eltolható) ablakokkal és zöld színű kapaszkodókkal érkeztek. A 2005-ös járműpark 1 része azaz FKU-901-től FKU-916-ig GPS berendezéssel vannak felszerelve(azaz 16 jármű) Valamennyi jármű Vultron optikai utastájékoztatóval és Protokon jegykezelővel van felszerelve. Volvo 7700A típusú autóbuszok megtalálhatóak még (háromajtós, helyközi kivitelben) a Gemenc Volán (5 darab), Volánbusz (32 darab), Borsod Volán (1 darab), Körös Volán (1 darab), Kunság Volán (8 darab), Zala Volán (2 darab), és a Vértes Volán (7 darab) állományában.
Az Ikarus 263 típusú buszokat a Székesfehérvári Ikarus gyár készítette, főleg exportra. Ez a típus az Ikarus 262 utóda. Főleg az NDK és Oroszország rendelt belőle (utóbbi az Ikarus 283-asból is) nagy számú mennyiséget, de pl. Kuvaitba is eljutott (Ikarus 263.04).
Szériák:
  • Ikarus 263.K1: kísérleti példány, ma erősen átalakítva Magyarországon van.
  • Ikarus 263.00: A Szovjetunió részére szállított példányok (2-2-2 ajtóelrendezés, trilexes futómű)
  • Ikarus 263.01: NDK exportra gyártott busz (2-0-2 ajtóelrendezés, ráncajtós). Az egyesítés után sok került Magyarországra (pl. Körös Volán EUA-123).
  • Ikarus 263.04: Kuvaiti exportbusz (2-0-2 ajtóelrendezés, trilexes futómű)
  • Ikarus 263.06: Tajvanra exportált busz (2-0-0 ajtóelrendezés, hátsó vészkijárattal)
  • Ikarus 263.08: Kuvaiti exportbusz (2-0-2 ajtóelrendezés)
  • Ikarus 263.10: Orosz exportbusznak készült, nem vették át (2-2-2 ajtóelrendezés)
  • Ikarus 263.30: Magyarországra szállított busz (2-2-2 ajtóelrendezés, pl. Alba Volán)
1998-ban egy rendelésre sokat legyártottak az Ikarus 263.10-esből Oroszország számára, de az ott bekövetkezett válság miatt nem vették át. Felépítésében az Ik260 ra hasonlít. Legtöbb Rába D10-es Euro1/euro2 motorral készült. Legnagyobb számban a BKV alvállalkozója, a VT Transman rendelkezik, ahol többek közt főleg a dél-budai járatokon futnak. Ezek Ikarus 263.10-esek.
  • Ikarus 263.30-ast az Alba és a Hajdú Volán vett.
  • Ikarus 263.10-esből még a Kunság Volán Zrt. 4 darabot birtokol. Emellett a Szabolcs, a Mátra, Borsod, a Balaton, a Bács,a Hatvani, az Agria (átalakítva helyközire (2-2-0 ajtóelrendezés)), a Hajdú és a Kisalföld Volán birtokol (átalakítva helyközire (2-0-2 ajtóelrendezés)), nagy részük helyi járatként
A Körös, a Szabolcs, a Borsod, a Vasi, a Zala és az Alba Volán is rendelkezik Ikarus 263.01-gyel, különböző kivitelekben (pl. az Alba Volán buszát átépítették).
  • Ikarus 263.04-est csak a Nógrád Volán birtokol (FPF-989).
Továbbfejlesztett változata a C63-as, amiből kettőt az Alba, egyet a Bács Volán vett.
A Mercedes Citaro, egy a németországi Mercedes-Benz által gyártott autóbusz. A BKV-nak nincsenek Citaro típusú autóbuszai, de egyik vonalukon, a 88-as busz vonalán Citarok közlekednek, ugyanis a BKV ezt a vonalat bérbe adta a Volánbusznak, ami rendelkezik ezzel a busztípussal és ezeket használja erre a vonalra. A Volánbusz több ilyen autóbusszal rendelkezik. Ezek a buszok piros, sárga, illetve fehér festésűek. Ilyen buszok járnak pl. a Budapest-Etyek vonalon, de a Volánbusz ezeket a buszokat használja a BKV 88-as buszának vonalára is. A Tisza Volán ZRT. 6 Mercedes Citaro G típusú autóbusszal rendelkezik, amik kék-fehér festésűek. (A Citaro G a busz csuklós változata.) Pécsen is üzemelnek a Citarok. Itt a színük kék-sárga. A vállalatnak jelenleg 5 Citaro típusú busza van. Szegeden is járnak a Citarok. A társaság 2005-ben szerezte be autóbuszokat járműparkja fejlesztésének céljából. A buszok színe itt fehér-zöld-szürke. A Mercedes Citaro G a busz csuklós változata. Magyarországon a Tisza Volán ZRT. alkalmazásában járnak ezek a buszok. Külföldön többek között London, Theszaloníki, Hannover és Tübingen tömegközlekedését erősítik. Ezt az altípust 2002-től 2006-ig gyártották. Ennek is van csuklós modellje.
A BKV által üzemeltetett autóbuszjáratokat öt garázs állítja ki: a Cinkotai, a Dél-pesti, a Kőbányai, az Óbudai és a Kelenföldi garázs. Az öt garázs – 2007. augusztus 1-jétől – egy Főmérnökség alá tartozik.

Kelenföldi garázs

  • Cím: Budapest XI. kerület, Hamzsabégi út 55.,  Átadás: 1949. január 1.,  A garázs hivatalos neve: Autóbusz és Trolibusz Főmérnökség, Kelenföldi Forgalmi Szolgálat (korábban Fürst Sándor garázs), A garázs által üzemeltetett szóló buszok: Ikarus 260, 405, 412, 415, A garázs által üzemeltetett csuklós buszok: Ikarus 280, 435, Volvo 7700A

Dél-pesti garázs

Óbudai garázs

  • Cím: Budapest III. kerület, Pomázi út 15., Átadás éve: 1971, A garázs hivatalos neve: Autóbusz és Trolibusz Főmérnökség, Óbudai Forgalmi Szolgálat, A garázs által üzemeltetett szóló buszok: Ikarus 260, 405, 415, A garázs által üzemeltetett csuklós buszok: Ikarus 280, Volvo 7700A

Cinkotai garázs

Kőbányai garázs

  • Cím: Budapest X. kerület, Zách utca 8., Átadás éve: 1962, A garázs hivatalos neve: Autóbusz és Trolibusz Főmérnökség, Kőbányai Forgalmi Szolgálat (korábban Pongrác garázs), A garázs által üzemeltetett szóló busz: Ikarus 260, A garázs által üzemeltetett csuklós busz: Ikarus 280

Megszűnt garázsok

  • Récsei garázs:
    • Cím: Budapest XIV. kerület, Isvánmezei út 6., Átadás: 1930. november 15. (Szent Domonkos garázs), Jelentősége: Budapest első – erre a célra épített – autóbuszgarázsa, Helyén lakópark épült, és szerelőcsarnokából (ipari műemlék lévén) bevásárlóközpont lett
  • Mező Imre garázs:

A BKV hálózata 2008. augusztus 21-én és szeptember 6-án – két ütemben – jelentősen megváltozott és jelentős szerepet kaptak a régiós autóbuszjáratok is, melyek a következők:
Csepel-szigeti térség
661 BudapestÁporkaRáckeveMakád
665 Szigethalom – Kiskunlacháza - Ráckeve
667 Szigethalom – MajosházaÁporka
668 Szigethalom – Áporka – Kiskunlacháza – Dömsöd
669 Ráckeve – Kiskunlacháza – Apaj – Dömsöd
670 Ráckeve – Kiskunlacháza
671 Ráckeve – Kiskunlacháza – Dömsöd
673 Budapest – Szigetszentmiklós – Szigethalom – Tököl
674 Budapest – Szigetszentmiklós – Szigethalom
675 Budapest – Szigethalom – Makád
676 Budapest – Szigethalom – Szigetújfalu – Makád
677 Budapest – Szigetszentmiklós
679 Budapest – Szigetszentmiklós, József A. tp. – Szigetszentmiklós, vh. – Budapest
680 Budapest – Szigetszentmiklós, vh. – Szigetszentmiklós, József A. tp. – Budapest
682 Szigetszentmiklós, aut. ford. – József A. tp. – vh. – Szigetszentmiklós, aut. ford.
683 Szigetszentmiklós, aut. ford. – vh. – József A. tp. – Szigetszentmiklós, aut. ford.
684 Szigetszentmiklós, József A. tp. – vh. – aut. ford. – Szigetszentmiklós, József A. tp.
685 Szigetszentmiklós, vh. – Szigetszentmiklós, vh.
687 Budapest – Halásztelek – Szigethalom – Szigetújfalu
688 Budapest – Lakihegy – Halásztelek
689 Budapest – Halásztelek – Szigethalom
690 Budapest – Lakihegy – Halásztelek – Szigethalom
692 Szigethalom – Szigethalom, Dunasor
693 Szigethalom, aut. áll. – Nyár u. – Szigethalom, aut. áll.
694 Szigethalom, aut. áll. – Csillag u. – Szigethalom, aut. áll.
695 Szigethalom, aut. áll. – Csillag u. – aut. ford. – Szigethalom, aut. áll.
697 Ráckeve – Szigetbecse – Makád
698 Ráckeve – Lórév
699 Budapest, CsepelÉrd

Zsámbéki térség
780 Budapest – Páty – Zsámbék – Gyermely
781 Budapest – Zsámbék – Gyermely, Gyarmatpuszta,
Budapest – Zsámbék – Gyermely, Gyarmatpuszta (Anyácsapuszta betéréssel),
Budapest – Zsámbék – TarjánTardos
782 Budapest – Páty – BiatorbágyEtyekBicske,
Budapest – Páty – Biatorbágy – Etyek,
Budapest – Páty – Biatorbágy – Etyek (Biatorbágy, vá. betéréssel),
Biatorbágy – Etyek – Bicske
783 Budapest – Zsámbék – BajnaNagysáp,
Budapest – Zsámbék – Bajna,
Zsámbék – Nagysáp
784 Budapest – Zsámbék – Mány – Bicske,
Zsámbék – Mány – Bicske,
Zsámbék – Mány – Bicske (Mány, aut. ford. betéréssel),
Zsámbék – Mány
785 Budapest – Zsámbék
786 Budapest – Páty,
Budakeszi – Páty
789 Budapest – Páty – Perbál,
Zsámbék Budapest – Páty – Perbál
795 Budapest – Perbál – Zsámbék,
Budapest – Perbál
799 Zsámbék – Perbál – PiliscsabaPilisvörösvár,
Zsámbék – Perbál – Piliscsaba

10-es út térsége
800 Budapest – Pilisvörösvár – DorogEsztergom
801 Budapest – TinnyeCsolnok (/Sárisáp, /Bajna) – Esztergom
805 Budapest – PiliscsévKesztölc – Dorog
810 Budapest – Pilisvörösvár – Kesztölc
820 Budapest – Pilisvörösvár (/Pv. Nyár u.) – Pilisszántó
830 Budapest – SolymárPilisszentiván – Pilisszántó
832 Budapest – Solymár – Pilisszentiván – Piliscsaba
840 Budapest – ÜrömPilisborosjenő

Dunakanyar térsége
851 Pomáz, aut.áll. – Pomáz, Híd
852 Pomáz aut. áll. – Pomáz, Vörösmarty ltp. – Pomáz, aut.áll.
855 Pomáz – Csobánka
856 Pomáz – Csobánka – Pilisvörösvár
857 Budapest-Pomáz – Csobánka
860 Budapest-Pomáz – PilisszentkeresztDobogókő
861 Pomáz – Pilisszentkereszt aut.ford.
869 Budapest – Szentendre, Püspökmajori ltp.
872 Budapest – Szentendre, Püspökmajori ltp.
880 Budapest-Szentendre – Visegrád-Esztergom
882 Budapest-Szentendre – Visegrád
882 Szentendre – Visegrád
884 Budapest – Szentendre – Dunabogdány
886 Budapest – Szentendre – Leányfalu
890 Budapest – Szentendre – Tahitótfalu, Váci rév
893 Szentendre – SzigetmonostorSurány
895 Szentendre – Szigetmonostor
898 Szentendre – Kisoroszi

A BKV a hálózatátalakítás után további fejlesztéseket ígér.
154Kispest, Határ út – Soroksár, Auchan áruház, szóló, nincs adat
197 (Vasút-busz) Rákoskert-vasútállomás – Rákoscsaba-vasútállomás, szóló, nincs adat
236 (Soroksár-busz) Millenniumtelep – Soroksár, Auchan áruház, szóló, nincs adat

BKV alvállalkozói által üzemeltetett autóbuszjáratok
5 (5+25) Pasaréti tér – Rákospalota, Kossuth utca, szóló, vegyes
8 Gazdagréti térKálvin tér M, szóló, vegyes
9 Kőbánya alsó vasútállomásDeák Ferenc tér M, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, vegyes
11 Batthyány tér M+H – Nagybányai út, szóló, vegyes
13 Budatétény vasútállomás (Campona)Diósd, Búzavirág utca, szóló, vegyes
15 Boráros tér (Közraktár utca) HLehel tér M, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, vegyes
16 A (10)Moszkva tér (Várfok utca) MDísz tér, midi, magas
20E (20gy)Káposztásmegyer, Szilas-patak – Keleti pályaudvar M, csuklós, vegyes
22 Moszkva tér M – Budakeszi, Táncsics Mihály utca, szóló, vegyes
22E (22gy)Moszkva tér M – Budakeszi, Táncsics Mihály utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
23 Boráros tér H – Pesterzsébet, Ady Endre tér, csuklós, magas
23E (23gy)Boráros tér H – Pesterzsébet, Ady Endre tér, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
25 (25Agy)Mexikói út MÚjpest-Központ M, szóló, magas
26 Nyugati pályaudvar MMargitsziget - Árpád híd M, szóló, alacsony, nyáron: vegyes
27 Móricz Zsigmond körtér, Villányi út – Sánc utca, midi, magas
29 Kolosy tér – Kelemen László utca, szóló, vegyes
30 Keleti pályaudvar M – Káposztásmegyer, Mogyoródi-patak, csuklós, vegyes
30A (30)Keleti pályaudvar M – Megyer, Szondi utca, csuklós, magas
31 Örs vezér tere M+H – Árpádföld, Bekecs utca, csuklós, vegyes
32 Árpád híd MÖrs vezér tere M+H, csuklós, vegyes
33 (3) Móricz Zsigmond körtér, Karinthy Frigyes utca – Nagytétény-Chinoin, csuklós, vegyes
33E (3gy) Móricz Zsigmond körtér, Karinthy Frigyes utcaNagytétény vasútállomás, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
34 (34+145) Árpád híd M – Békásmegyer, Újmegyeri tér, csuklós, vegyes
35 (59) Szentlőrinci úti lakótelep – Csepel, Csillagtelep, szóló, vegyes
36 (19+59A) Pestszentlőrinc vasútállomásCsepel, Csillagtelep, csuklós, vegyes
38 (38A) Lakihegy, Cseresznyés utca – Csepel, Szent Imre tér, csuklós, vegyes
39 Batthyány tér M+H – Goldmark Károly utca, midi, magas
40Móricz Zsigmond körtér,Villányi útBudaörsi lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, alacsony
40E Móricz Zsigmond körtér,Villányi út – Budaörs, Patkó utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
44 Örs vezér tere M+H – Centenáriumi lakótelep, csuklós, vegyes
45 Örs vezér tere M+H – Cinkota, Lassú utca, szóló (ideiglenesen), vegyes
53 Fehérvári út – Mindszenty József bíboros tér, szóló, vegyes
54 Boráros tér H – Pestszentimre, Ültetvény utca, csuklós, vegyes
55 Boráros tér HGyál, Vecsési út, csuklós, vegyes
57 Hűvösvölgy – Remete-Kertváros – Hűvösvölgy Körforgalom, szóló, vegyes
58 Savoya Park – Balatoni út (Háros utca), szóló, vegyes
63 HűvösvölgyNagykovácsi, Tisza István tér, szóló, vegyes
64 HűvösvölgySolymár, Templom tér, szóló, vegyes
65 Kolosy tér – Fenyőgyöngye, szóló, vegyes
66 Határ út MSoroksár, központi raktárak, csuklós, vegyes
66E (66gy)Határ út M – BILK logisztikai központ, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, délelőtt: csuklós, délután: szóló, magas
67 Örs vezér tere M+H – Rákoskeresztúr, Aranylúd utca, szóló, vegyes
68 Kispest, Vas Gereben utca – Akadémiaújtelep, 525. tér, csuklós, vegyes
71 Csepel, Szent Imre tér – Csepel, Horgásztanya, szóló, vegyes
84E (84gy)Határ út MGyál, Deák Ferenc utca, csuklós, vegyes
85 Örs vezér tere M+HKőbánya-Kispest M, csuklós, vegyes
85E (85gy) Örs vezér tere M+HKőbánya-Kispest M, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
86 Óbuda, Bogdáni út – Újbuda, Függetlenségi park, csuklós, vegyes
87 Kosztolányi Dezső tér – Mechanikai Művek, szóló, vegyes
87A Kosztolányi Dezső térKamaraerdő, szóló, vegyes
88 KamaraerdőTörökbálint, Munkácsy Mihály utca, szóló, vegyes
89E (89gy)Határ út MGyál, Bem József utca, csuklós, vegyes
90 Moszkva tér, Várfok utca M – Csillebérc, KFKI, szóló, vegyes
90A (21)Moszkva tér, Várfok utca MNormafa, szóló, vegyes
91 Nyugati pályaudvar MMoszkva tér M, szóló, vegyes
91A (91)Nyugati pályaudvar M – Endrődi Sándor utca, szóló, magas
92 Rákosszentmihály, vasútállomásKistarcsa, Kórház, szóló, vegyes
93 (36+93)Kőbánya-Kispest MFerihegy 1 Airport, szóló, vegyes
94E Határ út MGyál, Vecsési út, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, vegyes
95A (95) Stadionok, Ifjúság útja M – Pestszentlőrinc, Gyömrői út, szóló, vegyes
95 Keleti pályaudvar, Kerepesi út M – Pestszentlőrinc, Gyömrői út, szóló, vegyes
96 (47+96)Újpalota, Szentmihályi út – Újpest, Fóti út, szóló, vegyes
97E (61E+97+Rákoskert-busz)Örs vezér tere M+H – Rákoskert, Sáránd utca – Örs vezér tere M+H Körforgalom, csuklós, vegyes
98E (98gy) Kőbánya-Kispest MRákoshegy, vasútállomás, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
99 Blaha Lujza tér (Népszínház utca) M – Pesterzsébet, Mátyás király tér, szóló, vegyes
100 (EXPO-járat) Örs vezér tere M+H – EXPO tér, szóló, magas
102 Moszkva tér, Várfok utca M – Szendrő utca, szóló, vegyes
103 Kelenföldi pályaudvarNépliget M, csuklós, vegyes
104 Rákospalota, Kossuth utca – Dunakeszi, Auchan áruház, szóló, vegyes
104A (104) Rákospalota, Kossuth utca – Székesdűlő, ipartelep, szóló, vegyes
105 Apor Vilmos tér – Gyöngyösi utca M, szóló, vegyes
106 Árpád híd M – Római úti lakótelep, Varsa utca, csuklós,vegyes
109 (6+9) Kőbánya alsó vasútállomás – Óbuda, Bogdáni út, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik, csak 2008. szeptember 6-tól, csuklós, vegyes
112 Kálvin tér M – Thomán István utca – Szendrő utca, szóló, vegyes
113 Budatétény vasútállomás, CamponaDiósd, Sashegyi út, szóló, vegyes
113A Budatétény vasútállomás, Campona – Nagytétény, Angeli utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, vegyes
114 Kosztolányi Dezső tér – Baross Gábor-telep, Ispiláng utca, szóló, vegyes
115 (15+133)Boráros tér, Közraktár utca HÁrpád híd M, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik, csak 2008. szeptember 6-tól, szóló, vegyes
116 (110)Fény utcai piac - Dísz tér, midi, magas
117 Kőbánya alsó vasútállomás – Mélytó utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, 2008. szeptember 6-tól, szóló, vegyes
119 (Erzsébet-busz)Lajtha László utca – Gubacsi utca – Lajtha László utca, SZERZŐDÉSES JÁRAT, Körforgalom, szóló, magas
120 Árpád híd MÚjpest-Központ M, szóló, vegyes
122 (122gy) Újpest-Városkapu M – Káposztásmegyer, Mogyoródi-patak, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
123 Határ út M – Soroksár, Auchan áruház, hétköznap: csuklós, hétvégén: szóló, vegyes
123A (123) Határ út M – Szentlőrinci úti lakótelep, hétköznap: csuklós, hétvégén: szóló, vegyes
124 (24) Bosnyák tér – Rákospalota, Bogáncs utca, szóló, vegyes
125 (70) Bosnyák tér – Rákospalota, MEDIMPEX, szóló, vegyes
126 Káposztásmegyer, Szilas-patak – Dunakeszi, Auchan áruház, szóló, vegyes
126A Káposztásmegyer, Szilas-patak – Káposztásmegyer, Mogyoródi-patak, szóló, vegyes
128 Moszkva tér, Várfok utca M – Városkúti út, szóló, vegyes
130 Stadionok M – Újpalota, Sárfű utca, szóló, vegyes
131 Örs vezér tere M+H – Kisszentmihály, Baross utca, szóló, vegyes
133 Lehel tér MÁrpád híd M, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, vegyes
134 (42+146) Árpád híd, Szentlélek tér H – Békásmegyer, Újmegyeri tér, szóló, vegyes
136E (136gy) Kőbánya-Kispest M – Havanna utcai lakótelep – Kőbánya-Kispest M, Körforgalom, csuklós, vegyes
137 Árpád híd, Szentlélek tér H – Máramaros út, szóló, vegyes
139 Moszkva tér MGazdagréti tér, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik, csuklós, vegyes
139A (139) Déli pályaudvar MGazdagréti tér, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, vegyes
140 Budaörsi lakótelep – Törökbálint, bevásárlóközpont, szóló, magas
141 Kelenföldi pályaudvar – Balatoni út, Háros utca, szóló, vegyes
141A (141) Kelenföldi pályaudvarBudafok-Albertfalva vasútállomás, Mustár utcaKelenföldi pályaudvar Körforgalom, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, vegyes
143 Békásmegyer H – Pince köz, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, midi, magas
144 Örs vezér tere M+H – Rákosszentmihály, Csömöri út, szóló, vegyes
147 Újpest-Központ M – Megyer, Julianus barát utca, szóló, vegyes
148 (48+52) Kőbánya-Kispest M – Csepel, Soroksári rév, csuklós, vegyes
149 (49) Moszkva tér M – Fenyves utca, szóló, vegyes
150E (41gy) Fehérvári út – Őrmezői lakótelep, Menyecske utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
151 Csepel, Határ utca – Kőbánya alsó vasútállomás, csuklós, vegyes
152 Csepel, Szent Imre tér – Csepel, Királyerdő út, szóló, vegyes
155 (28) Moszkva tér M – Zugligeti út, szóló, vegyes
156 (156+158) Moszkva tér M – Zugliget, Libegő, szóló, alacsony
157 Hűvösvölgy – Budaliget, Géza fejedelem utca, szóló, vegyes
159 Csepel, Szent Imre tér – Szent László úti lakótelep, csuklós, vegyes
160 (Békás-busz+60) Batthyány tér M+HBékásmegyer, Csobánka tér H, csuklós, vegyes
161 (61+161) Örs vezér tere M+H – Rákoscsaba – Örs vezér tere M+H Körforgalom, csuklós, vegyes
161A (161gy) Örs vezér tere M+HRákoskeresztúr, Kis utcai lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
162 (62+69A) Kőbánya alsó vasútállomás – Csabagyöngye utca – Zrínyi utca – Kőbánya alsó vasútállomás Körforgalom, szóló, vegyes
164 HűvösvölgySolymár, PEMÜ, szóló, magas
165 Kolosy tér – Remetehegyi út, szóló, vegyes
166 (35+135+166) Pesterzsébet, városközpont – Mednyánszky utca – Ferihegy vasútállomás, szóló, vegyes
166A (35+135+166) Pestszentimre, központ – Mednyánszky utca – Ferihegy vasútállomás, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik, szóló, vegyes
168E (168) Örs vezér tere M+H – Rákoshegy, Ferihegyi út, szóló, vegyes
169E (61E+69) Örs vezér tere M+HPécel, Kun József utca, csuklós, vegyes
170 (170gy) Újpest-Központ M – Rákospalota, Csömöri-patak, szóló, vegyes
172E (172gy) Kosztolányi Dezső térTörökbálint, Munkácsy Mihály utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
173 (73) Bornemissza térÚjpalota, Nyírpalota út, csuklós, alacsony
173E (173gy) Kelenföldi pályaudvarÚjpalota, Nyírpalota út, csuklós, magas
174 (Új) Örs vezér tere M+H – Ostoros út – Cinkota H, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
175 Újpalota, Szentmihályi út – Cinkota H, szóló, vegyes
176E (176gy)Örs vezér tere M+H – Rákoscsaba-Újtelep, Tóalmás utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
178 Stadionok M – Naphegy tér, szóló, vegyes
178A (78) Keleti pályaudvar M – Naphegy tér, szóló, vegyes
179 Vágóhíd HCsepel, Szent Imre tér, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, vegyes
181 (81) Aszódi utca – József Attila lakótelep, Lobogó utca, szóló, vegyes
182 Kőbánya-Kispest M – Alacskai úti lakótelep, szóló, vegyes
183 Pestszentlőrinc, Szarvas csárda tér – Szemeretelep vasútállomás, hétköznap: szóló, hétvégén: midi, magas
184 Kőbánya-Kispest M – Pestszentimre, Benjámin utca, szóló, vegyes
185 (185+Újhegy-busz) Kőbánya alsó vasútállomás – Újhegyi út, Sportliget, szóló, hétköznap: vegyes, hétvégén: alacsony
186 Békásmegyer H – Donát utca, midi, magas
187 Kosztolányi Dezső tér - Kamaraerdő, szóló, magas
188E (140E) Móricz Zsigmond körtér (Villányi út)Budaörs, Tetra Pak, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
190 (21gy) Moszkva tér (Várfok utca) M – Svábhegy, fogaskerekű, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
191 Nyugati pályaudvar M – Sarolta utca, midi, magas
193E Kőbánya-Kispest M – Pestszentlőrinc, Mednyánszky utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
194 Határ út M – Gloriett lakótelep, szóló, vegyes
196 (96gy) Újpalota, Szentmihályi út – Újpest, Fóti út, csuklós, hétköznap: vegyes, hétvégén: alacsony
196A (96Agy) Újpalota, Szentmihályi út – Újpest-Városkapu (Temesvár utca) M, csuklós, magas
198 (80+198) Dél-pesti autóbuszgarázs – Szarvas csárda tér – Rákoscsaba-Újtelep, Tóalmás utca, szóló, vegyes
199 (154+154A+154B) Határ út M – Hofherr Albert utca – Határ út M Körforgalom, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
200E (200) Kőbánya-Kispest MFerihegy 2 Airport, csuklós, alacsony
201E (Keresztúr-busz+161) Kőbánya-Kispest M – Rákoscsaba – Kőbánya-Kispest M Körforgalom, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
202E (Keresztúr-busz+162) Kőbánya-Kispest M – Rákoscsaba – Kőbánya-Kispest M Körforgalom, csuklós, vegyes
203 (Infopark-busz)Neumann János utca – Móricz Zsigmond körtér, Karinthy Frigyes út – Neumann János utca Körforgalom, midi, magas
203A (Infopark-busz) Neumann János utca – Petőfi híd, budai hídfő – Neumann János utca, SZERZŐDÉSES JÁRAT, Körforgalom, midi, magas
204 Rákospalota, Kossuth utca – Békásmegyer H, szóló, vegyes
206 (6) Nyugati pályaudvar M – Óbuda, Bogdáni út, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, vegyes
212 (12) Boráros tér H – Apor Vilmos tér, szóló, hétköznap: vegyes, hétvégén: alacsony
213 (Új) Kosztolányi Dezső tér – Baross Gábor telep, Török utca, szóló
214 (14) Kosztolányi Dezső tér – Baross Gábor telep, Ispiláng utca, szóló, vegyes
217 (17) Kőbánya alsó vasútállomás – Pestszentlőrinc, Szarvas csárda tér, szóló, vegyes
217E (17gy) Pestszentlőrinc, Szarvas csárda tér – Blaha Lujza tér, Népszínház utca M, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
218 (18) Árpád híd, Szentlélek tér HSolymár, Auchan áruház, csuklós, késő este: szóló, vegyes
220 (20) Újpest-Központ MÚjpest, Erdősor út, szóló, vegyes
222 (Új) Moszkva tér MBudakeszi, Honfoglalás sétány, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló
224 (Palota-busz) Rákospalota, Kossuth utca – Vásárcsarnok – Rákospalota, Kossuth utca Körforgalom, SZERZŐDÉSES JÁRAT, szóló, alacsony
225 (25gy) Mexikói út M – Rákospalota, Székely Elek út, szóló, vegyes
233E Uránia – Budatétény vasútállomás, Campona, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
237 (37) Árpád híd, Szentlélek tér H – Jablonka út, midi, magas
239 (239gy) Uránia – Gazdagréti tér, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
240 (40) Móricz Zsigmond körtér, Villányi útBudaörsi lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik, szóló, alacsony
240E (40gy) Móricz Zsigmond körtér, Villányi út)Budaörsi lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, vegyes
243 (143+186) Békásmegyer H – Donát utca – Pince köz, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik, midi, magas
244 Örs vezér tere M+H – Centenáriumi lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, vegyes, vegyes
250 Kosztolányi Dezső térSavoya park, szóló, vegyes
250A (150) Savoya park – Arany János úti lakótelep, szóló, magas
251 (Új) Budafok, Törley tér – Budafok, Vincellér út, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, midi, magas
254E (254gy) Népliget M - Alacskai úti lakótelep, szóló, magas
256 (56gy) Moszkva tér, Várfok utca MHűvösvölgy, szóló, vegyes
257 HűvösvölgyPesthidegkútHűvösvölgy Körforgalom, szóló, magas
260 (60+18A) Batthyány tér M+H – Gábor Dénes Főiskola, csuklós, vegyes
266 (135) Ferihegy vasútállomásPestszentimre központ, szóló, magas
272 (72) Kosztolányi Dezső tér – Törökbálint, Munkácsy Mihály utca, csuklós, vegyes
273E (Pólus-busz)Keleti pályaudvar M – Újpalota, Pólus Center, hétköznap: szóló, hétvégén: csuklós, magas
276E Örs vezér tere M+H – Rákoscsaba-Újtelep, Naplás út, szóló, vegyes
277 Örs vezér tere M+HBosnyák tér, szóló, vegyes
281 (Ferenc-busz) Aszódi utca – Szakorvosi rendelő – Aszódi utca Körforgalom, SZERZŐDÉSES JÁRAT, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, alacsony
282E Kőbánya-Kispest M – Alacskai úti lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
284E Kőbánya-Kispest M – Pestszentimre, Benjámin utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
288 (Budaörs-busz)Budaörsi lakótelepKamaraerdőBudaörsi lakótelep Körforgalom, SZERZŐDÉSES JÁRAT, szóló, magas
289 (Budaörs-belváros busz)Budaörsi lakótelepBudaörs vasútállomásBudaörsi lakótelep Körforgalom, SZERZŐDÉSES JÁRAT, vasárnap és ünnepnapokon nem közlekedik, midi, magas
293 (Pestszentimre-busz)Pestszentimre, központ – Pestszentlőrinc, Szakorvosi Rendelőintézet – Pestszentimre, központ Körforgalom, SZERZŐDÉSES JÁRAT, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
293I (Pestszentimre-iskolabusz)Szálfa utca – Pestszentimre, központ – Szálfa utca Körforgalom, SZERZŐDÉSES JÁRAT, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
294E (94gy) Határ út MGyál, Vecsési út, csuklós,magas
296 (96) Újpalota, Szentmihályi út – Káposztásmegyer, Szilas-patak, szóló, vegyes

Nagy Zsolt Levente: Az autóbusz Budapesten
Dátumok a budapesti buszközlekedés történetéből
1914. március 31-én a főváros nemzetközi pályázatot írt ki, egyrészt 80 autóbusz szállítására, másrészt azok üzemeltetésére. Ugyanebben az évben a főváros felmondta a bérleti szerződést a Székesfővárosi Közlekedési Vállalattal (SZKV) is, és saját kezelésébe vette a közlekedést, ez lett később a Budapest Fővárosi Közlekedési Vállalat (BFKV). A főváros tanácsának határozata alapján 1915. február 16-án autóbusz-próbaüzem létesült. A típuskiválasztó kísérlet 1915. március 1-én reggel 7 órakor indult egy emeletes, akkumulátoros, és egy egyszintes, benzinmotoros autóbusszal.
Ezek a kocsik 15 percenként közlekedtek a későbbi 1-es autóbusz vonalának egy 2,8 km-es szakaszán. 1915. október 13-án a hamar közkedveltté vált buszok vonalát 3,8 km-re növelték. A kocsik 7:30-tól 21:30-ig közlekedtek, a díjszabás az omnibuszéval azonos volt. A forgalmat 1917. április 10-én gumi- és üzemanyaghiány miatt meg kellett szüntetni, de a több mint két éves üzem tapasztalatai kedvezőek voltak. Az újraindulásra több mint négy évet várni kellett: a forgalmat 1921. szeptember 24-én indították be a régi 1-es vonalon négy autóbusszal.
1923. január 1-én, a BFKV-ból történt kiválás után megalakult a Székesfővárosi Autóbusz Üzem (SZAÜ). 1924. október 24-én Budán új autóbuszvonal is létesült, 3-as jelzéssel, itt már csak kizárólag benzinmotoros autóbuszokat üzemeltettek. 1925-ben bevezették az utasszámlálást a forgalom nagyságának napszakonkénti megállapítására.
A városvezetés már 1924-ben szükségesnek tartotta az autóbusz-járműállomány korszerűsítését, és a hálózat bővítését. 1926-ban egy új, háromtengelyes, nyergesvontató-szerű Laurin-Klement autóbuszt vettek bérbe. Ez volt az első fúvott abroncsú haszongépkocsi Budapesten. A főváros közgyűlése 1926. április 30-án foglalkozott egy 8-10 darabszámú külföldi próbakocsi vételével kapcsolatos előterjesztéssel. A városatyák egyetértettek a javaslattal, mely szerint a legkönnyebben úgy lehet választani, ha a számításba jöhető járművekből egyet-egyet üzemeltetnek egy ideig. 1926 őszén ezért egy Büssing, egy Associated Equipment Company, egy DAAG, egy Rába, egy Renault, egy Daimler-Benz, egy Fross-Büssing, és két Tolling-Stevens gyártmányú benzinüzemű próbakocsi állt forgalomba.
1926. decembertől a Blaha Lujza téren - kísérletképpen - forgalomirányító jelzőlámpa segítette az áthaladást. A SZAÜ 1929 októberében már 29 autóbusszal rendelkezett, egy hónappal később pedig utolsó omnibuszvonala is megszűnt. A növekvő kocsiállomány elhelyezése gondot okozott, ezért a cég kénytelen volt az Erzsébet királyné úton lévő két lóistállót garázs céljára átalakítani. 1927. szeptember 9-én pályázatot írtak ki állandó telephely kialakítására, mely eredményeként 1930. november 15-én megnyílt a Szent Domonkos (később Récsei) garázs. A gépkocsiállomány gyarapodása szükségessé tette a műhelyek további fejlesztését is, így 1931. szeptember 15-én átadták a Miskolci úti főműhelyt az Ajax reszelőgyár egyik gyáregységében. Még ebben az évben Dél-Budán is építkezésbe kezdtek.
A MÁVAG 1928-ban 100 darab Mercedes-Benz N 500 típusú autóbuszt szállított a SZAÜ-nek - az utolsó példányok ebből a sorozatból egészen 1955-ig forgalomban maradtak. A főváros a növekvő igények jobb kielégítése végett szerződést kötött egy magántársasággal, a Budapesti Autóbuszközlekedési Rt.-vel (BART). E cég 40 darab Rába autóbusszal vett részt a személyszállításban.
1930-ban a SZAÜ-t a Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Rt.-be (BSZKRT) olvasztották be. További fejlesztések keretében hazai gyártmányú, olcsóbb üzemű dizelmotorokra cserélték ki a korábbi autóbuszok benzinmotorjait, sőt, Európában Budapesten alkalmaztak először dízelmotorokat autóbuszokban. A vállalat 1937-ig minden benzinmotort gázolaj-üzeműre cserélt, a BART Rába típusú autóbuszaiba pedig négyhengeres, négyütemű benzinmotorokat építettek, amelyeknek maximális teljesítménye 33 KW, sebessége pedig 45 km/h volt. Ugyanakkor megváltoztatták az autóbuszok színezését. Az oldaluk kék, a tetejük először fehér, majd szürke lett. Az autóbuszok fa karosszériáját idővel acélváz váltotta fel.
Az ostrom alatt Budapest tömegközlekedése teljesen megszűnt. Sok gépjármű annyira megrongálódott, hogy lehetetlen volt helyreállítani. A háború előtti autóbusz-állománynak csupán a felét, 147 darabot tudtak javításokkal üzemképessé tenni, a többit selejtezték, vagy évekig javították.
A rekonstrukció egészen 1948-ig tartott, de az első 1-es már 1945. július 2-án elindult. 1949. január 1-én megnyílt a helyreállított Fürst garázs. A főműhely ideiglenes helyéről, a Damjanich telepről a mai helyére, a Gyömrői útra költözött, a volt hálókocsigyár helyére, 1950. április 1-től pedig önálló lett. Az autóbusz-állomány 408 darabra emelkedett.
1951. január 1-én megalakult a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ). 1951-ben jelent meg a főváros utcáin az Ikarus 30-as, egy évvel később pedig az Ikarus 60-as.
1954-ben elkészült a FAÜ új székháza a Curia utca 3. szám alatt. A forgalomirányításnak ekkor még nem igazán volt technikai háttere: az itteni központi ügyeletesnek még telefonja sem volt.
1955 szeptemberében megindult a pótkocsis közlekedés a 62, 62/A, 38, és a 43-as viszonylatokon, és ebben az évben 648 darabra emelkedett a vállalat autóbusz-állománya. Még ugyanebben az évben a főműhely pótkocsikat készített selejtezésre érett Ikarus 30-as autóbuszokból a férőhelyi gondok csökkentésére. Szintén 1955-ben került a FAÜ-höz a farmotoros Ikarus 66-os autóbusz egyik kísérleti példánya.
Ez a típus nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért 1964-ig az összeset átadták vidéki üzemek részére.1958-ban az autóbuszpark már több mint 900 darabból állt, április 4-én pedig üzembe helyezték a Kilián Üzemegységet a Köztisztasági Vállalat egykori mozdonyjavító telephelyén. Ugyanezen év november 7-én üzembe helyezték a Mező Imre Üzemegységet, a Kossuth Akadémia lóistállóinak átalakításával. 1959. április elsején egyesítették a FAÜ-t és a főműhelyt, az ősz folyamán pedig forgalomba álltak a legmodernebb Ikarus-620-as típusú autóbuszok.
E típusból 1970-ig több mint 900 darab került a FAÜ állományába - az utolsók 1978 januárjában közlekedtek a 67-es viszonylaton. 1960-ban megérkezett a FAÜ-höz az ezredik autóbusz (rendszáma természetesen GA 10-00).
Teljesen új fejezetet nyitott Budapest autóbusz-közlekedésében a FAÜ dolgozói által 1960-ban tervezett és később a főműhelyben sorozatban gyártott csuklós típus. Ezek első változatának a gépes része Ikarus 60-asból, az utánfutó pedig leselejtezett Tr 5-ös autóbuszból lett kialakítva. A második változatnál, melyet 1965-től gyártottak, az utánfutórész is Ikarus 60-asból készült. Az első FAÜ csuklós autóbusz 1960. november 5-én az 1-es vonalon állt forgalomba. 1961-ben megindult a sorozatgyártás; ebben az évben 50 db-ot, 1962-ben 95 db-ot gyártottak belőlük. 1962-ben az autóbusz-főműhelyben elkészült a 4000 négyzetméteres kocsiszekrény-javító műhelycsarnok, és szintén ebben az évben már városnéző autóbuszok és mikrobusz-szerelvények készültek itt. A FAÜ autóbuszparkja 1964-ben már 1200 autóbuszból állt, melyek összesen 469 millió utast szállítottak.
1964-ben forgalomba álltak az Ikarus Karosszéria-és Járműgyár új típusú járművei, a 75+1 férőhelyes Ikarus 556, és a 120+1 férőhelyes Ikarus 180-as. Ez az új autóbusztípus minden részletében eltért a régiektől. A gyár megváltoztatta a karosszériát, a futóművet, a kormányt, a motort, a fék- és a rugózási rendszert.
A 70-es évek elején aztán megjelentek az Ikarus 260-as és 280-as típusok, melyek elsődlegesen a karosszériában és a sebességváltó típusában tértek el az előzőektől. A vállalat működése alatt ezekbe az autóbuszokba került először nagy sorozatban automata sebességváltó, jelentősen megkönnyítve a vezetők munkáját.
1968. január 1-én a FVV, FAÜ, BHÉV, és a hajózás egyesítésével létrejött a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV). 1969. július 1-től bevezetésre került a kalauz nélküli közlekedés, ekkor szerelték fel a járművekre a jegykezelő készülékeket. 1971-ben átadták Óbuda Üzemegységet, mely több száz autóbusz javítási és karbantartási feladatait végzi az észak-budai térségben. 1975. december 15-én került átadásra a 350 autóbusz üzemeltetésére alkalmas Cinkota Autóbusz Üzemegység .
1979-ben próbaképpen a BKV-hoz került a Német VÖV szabvány alapján tervezett Ikarus 190-es típus. Elsősorban a gyors 76-os és a 130-as viszonylatokra osztották be, sorozati járművek azonban nem készültek belőle. 1981-ben visszaadták az Ikarusnak.
1985-ben került állományba az Ikarus gyár legújabb fejlesztéseként az Ikarus 415-ös, egy év múlva pedig a csuklós változat, az Ikarus 435-ös. Mindkettőből sorozatjárművek is érkeztek: az Ikarus 415-ösből 1987-1988-ban, valamint 1992 és 1995 között, az Ikarus 435-ösből 1993-1996 között.
A nyugat-európai szabványok átvételével a BKV ezután már alacsonypadlós járműveket állított forgalomba: 1999 és 2001 között az Ikarus 412-est. Nyílt közbeszerzési pályázatot követően, több évtizednyi szünet azután ismét nem hazai járművekkel gyarapodik az autóbusz-állomány, hiszen a svéd VOLVO cég B7LA típusú, a legmodernebb technológiát képviselő járművei 2004-től kezdve folyamatosan állnak forgalomba.
Ide jutott el 90 év alatt a budapesti autóbusz-közlekedés, de ez még semmiképp sem a történet vége...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése