Budapest
az omnibuszközlekedés megindulásával gyors fejlődésnek indult, majd az
omnibuszközlekedést váltotta fel az autóbusz-közlekedés. Budapest közösségi közlekedésében
a legnagyobb szerep az autóbuszoknak jut. Ma (2008) a BKV és alvállalkozói üzemeltetésében
több mint 200 különböző járat közlekedik. Egyes járatokat a BKV alvállalkozásba
ad.
- A VT-Transman által üzemeltetett vonalak
- A Nógrád Volán által üzemeltetett vonalak
- A Volánbusz által üzemeltetett vonal
Budapest autóbusz-hálózata helyi és helyközi viszonylatokból áll. Ezen belül megkülönböztethető
alap-, betét-, expressz- és zónázó járat. A helyközi viszonylatokat főleg az
Eurolines Volánbusz Zrt. üzemelteti.
Ezek számozása 300-tól 899-ig terjedhet.
Alapjáratok
Az alapjáratok az útvonalukat érintő legtöbb megállóban megállnak.
Viszonylatjelzésük betűt nem tartalmaz (pl. 7, 178).
Betétjáratok
A betétjáratok mindig egy alapjárathoz kapcsolódnak. Rövidített
útvonalon közlekednek, a viszonylat forgalmasabb szakaszán segítik az utazást. A
betétjáratokat A betűvel jelölik (pl. 178A).
Expresszjáratok
Az expresszjáratok (korábban: gyorsjáratok) rendszerint csak az
útvonalukba eső fontosabb, forgalmasabb megállókban állnak meg, ezzel rövidítve
a menetidőt az utasok célhelyre való gyorsabb eljutása érdekében. Az új
viszonylatszámozási rendszerben az E betűvel jelölik (pl. 7E, 173E).
Zónázó járatok
A zónázó járatok célja egy
adott (általában külső) városrészben lakó utasok lehető leggyorsabb eljuttatása
a város belsőbb területén lévő közlekedési csomópontba. A zónázó járatok
lehetnek alapjáratok és expresszjáratok egyaránt (pl. 239, 233E).
Budapest
első kísérleti autóbuszvonala 1915. március 1-jén reggel 7 órakor indult egy
emeletes, akkumulátoros, és egy egyszintes, benzinmotoros autóbusszal, melyek
15 percenként közlekedtek egy 2,8 km-es szakaszon, majd népszerűségének
köszönhetően 1915.
október 13-án
a vonalat meghosszabbították, így már 3,8 km-en közlekedtek a kocsik 7:30-tól
21:30-ig. Gumi- és üzemanyaghiány miatt 1917. április 10-én
megszüntették, majd 4 év múlva - 1921. szeptember 24-én - újraindították a járatot,
ezúttal négy autóbusszal és 1-es jelöléssel. 1924. október 24-én
indult meg az autóbusz-forgalom a budai oldalon. Budapest második
autóbuszvonalán már csak benzinmotoros buszok közlekedtek, 3-as jelzéssel. 1929 októberében a SZAÜ
(Székesfővárosi Autóbusz Üzem) már 29 autóbusszal rendelkezett, egy hónappal
később pedig utolsó omnibuszvonala is megszűnt. 1930. november
15-én megnyílt az első állandó autóbusz-telephely: a Szent Domonkos
(később Récsei) garázs. 1937-ben
az összes autóbusz oldalát kékre, tetejüket először fehérre, majd szürkére
festették. A háborúban a járműpark fele tönkrement, vagy évekig javították. 1960. november 5-én
forgalomba állt az első csuklós autóbusz az 1-es vonalon, majd 1961-ben megindult a
sorozatgyártás: még ebben az évben gyártottak 50 darabot. 1964-ben forgalomba álltak
az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár új típusú járművei, a 75+1 férőhelyes
Ikarus 556, és a 120+1 férőhelyes Ikarus 180-as. A FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem)
autóbuszparkja ebben az évben már 1200 autóbuszból
állt, melyek összesen 469 millió utast szállítottak. 1968. január 1-jén
a FVV, FAÜ, BHÉV,
és a hajózás
egyesítésével létrejött a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV). A 1970-es évek
elején aztán megjelentek Budapest útjain az Ikarus 260-as
és Ikarus 280-as
típusok, melyek már automata váltóval lettek szerelve. A BKV több buszvonalat
is alvállalkozásba ad. A BKV alvállalkozói – a Csiki-Bege Kft., a Nógrád Volán és a Volánbusz Zrt., illetve a VT-Transman Kft. – 6 fajta
buszt bocsátanak a BKV rendelkezésére: egy MAN, egy Ikarus, két Mercedes-Benz
egy Volvo, és egy Alfa gyártmányút.
Budapest
útjain négy fajta szóló (ebből egy midi) és négy fajta csuklós BKV-autóbusz
közlekedik, tehát a BKV összesen 8 különböző típusú autóbuszt
üzemeltet, ezek többsége – nyolcból hét – Ikarus
gyártmányú.
Ikarus 260
Magyar gyártmányú,
magaspadlós autóbusz, hossza 11 méter. A székesfehérvári Ikarus autógyár
autóbuszgyár legsikeresebb modellje. Megbízható, fordulékony, ugyanakkor
rendkívül zajos. A jelenleg forgalomban lévő járművek kora 16 és 22 év közé
tehető. 3 színben fordul elő: sima kék, sötétkék-világoskék, illetve kék-ezüst,
azaz „Ezüst Nyíl” festésben. Az első prototípus Budapesten,
a BKV-nál jelent meg 1972-ben
a cég az évek során több száz ilyen típusú autóbuszt szerzett be. A típust 1985-ig harmonikaajtóval
gyártották. A BKV utoljára 1993-ban szerzett be Ikarus 260-ast.
Ikarus 415
A székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár
11,5 méter hosszú, farmotoros szóló autóbusza. Elővárosi-városi közlekedésre
tervezték középmagas padlóval. Három sorozatban gyártották, melyeket 1984-ben, 1992-ben és 1996-ban kezdtek gyártani.
A BKV-nál mindhárom széria használatos.
Ikarus 412
A Székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár
12 méter hosszú, farmotoros szóló autóbusza. Elővárosi-városi közlekedésre
tervezték alacsonypadlós kivitelben. 1996-ban mutatták be a prototípusát, amely Rába D10 Euro 2-es
motort tartalmazott. (A ma Budapesten közlekedő 412-esek Euro 2-es MAN
dízelmotorokkal rendelkeznek.) 101 utas szállítására alkalmas, 25 normál, 4
lehajtható ülőhellyel rendelkezik. Ezek a BKV legfiatalabb (6-8 évesek) és
egyben a legnagyobb szóló autóbuszai.
Ikarus 405
A székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár
7,3 méter hosszú, kétajtós midibusza. Elővárosi-városi közlekedésre tervezett,
farmotoros autóbusz. 1993-ban,
az 1996-ra
tervezett világkiállításra fejlesztették ki, de mivel ez elmaradt – kormányzati
nyomásra – a BKV vásárolta meg őket. Eredetileg Perkins Phaser 135T Euro 1
dízelmotorral szerelték fel. 46 utas szállítására képes, 16 ülőhellyel
rendelkezik.
Ikarus 280
Az IK-260-as csuklós
változata. Ezek a 15 és 21 év közötti autóbuszok kormányzott C tengellyel
készültek, így ugyanazon az íven képes fordulni, mint az IK-260-as. A BKV-nál 3
különböző színben fordul elő: kék, a gyors 7-es és 173-as vonalára felújított
piros-kék és kék-ezüst, azaz „Ezüst Nyíl” festésben, ami szintén felújított
busz.
Ikarus 435
A székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár
17,9 méter hosszú, tolócsuklós autóbusza. Elővárosi-városi közlekedésre
tervezték, az IK-415-ös csuklós változata. Első sorozatát Magyarországon nem
alkalmazzák. A második szériát 1994-ben kezdték gyártani, DAF LT 195 Euro I motorral.
Ikarus Agora
A székesfehérvári Ikarus autóbuszgyár,
Irisbusból eredő elővárosi-városi, 3/4
részben alacsony padlómagasságú csuklós busza. A BKV tulajdonában mindössze egyetlen darab
található, mely 2003
januárjától járja Budapest útjait. Ez jelenleg (2008-ban) az 54-es és
55-ös viszonylaton közlekedik.
Volvo 7700A
Lengyelországban
készült, alacsonypadlós, tolócsuklós autóbusz. Hossza közel 18 méter. A
BKV-flotta legfiatalabb darabjai. 2004 és 2006 között 150 darab érkezett Budapestre.
Volvo 9700 és Volvo 9900
A Volvo Alfa Localo egy szóló autóbusz. Budapesten B7R (hivatalosan B7RLE) típusúak közlekednek, a BKV alvállalkozói üzemeltetik, a VT-Transman és a Nógrád Volán. A busz félig alacsonypadlós, mivel az első két ajtó esetében nincs, a harmadiknál viszont már van lépcső. A második ajtónál a mozgássérültek számára rámpát helyeztek el.
A Budapest Közlekedési Zrt. autóbusz-állományába
jelenleg 150 darab Volvo 7700A-s
autóbusz tartozik. A Volvo 7700A
típusú járművei a Lengyelországi Wroclawban
készülnek. A járműveket a Volvo három év alatt szállította le (2004 és 2006
között) évi 50 darabos mennyiségben. Jelenleg Cinkota,
Délpest, Kelenföld és Óbuda telephelyekhez tartoznak Volvo 7700A-s buszok. A járművek
szállítási évtől függően különböznek a felszereltségükben is. A 2004-es szállítású járművek
narancssárga kapaszkodóval, ún. vandálbiztos (kemény) ülésekkel, 1/4-ed részben
nyitható (eltolható) ablakokkal érkeztek. A légkondicionáló berendezéseket 2007 őszéig majdnem
mindegyik járműbe beszerelték. Már kész van az összes jármű. A 2005-ös és a 2006-os szállítású autóbuszok már kényelmesebb ülésekkel, légkondicionálóval,
1/2 részben nyitható (eltolható) ablakokkal és zöld színű kapaszkodókkal
érkeztek. A 2005-ös járműpark
1 része azaz FKU-901-től FKU-916-ig GPS berendezéssel vannak felszerelve(azaz
16 jármű) Valamennyi jármű Vultron
optikai utastájékoztatóval és Protokon jegykezelővel van felszerelve. Volvo 7700A típusú autóbuszok megtalálhatóak
még (háromajtós, helyközi kivitelben) a Gemenc Volán (5 darab), Volánbusz (32
darab), Borsod Volán (1 darab), Körös Volán (1 darab), Kunság Volán
(8 darab), Zala Volán (2 darab), és a Vértes Volán (7 darab) állományában.
Az Ikarus
263 típusú buszokat a Székesfehérvári Ikarus gyár
készítette, főleg exportra. Ez a típus az Ikarus 262 utóda. Főleg az NDK és
Oroszország rendelt belőle (utóbbi az Ikarus 283-asból is) nagy számú
mennyiséget, de pl. Kuvaitba is eljutott (Ikarus 263.04).
Szériák:
- Ikarus 263.K1: kísérleti példány, ma erősen átalakítva Magyarországon van.
- Ikarus 263.00: A Szovjetunió részére szállított példányok (2-2-2 ajtóelrendezés, trilexes futómű)
- Ikarus 263.01: NDK exportra gyártott busz (2-0-2 ajtóelrendezés, ráncajtós). Az egyesítés után sok került Magyarországra (pl. Körös Volán EUA-123).
- Ikarus 263.04: Kuvaiti exportbusz (2-0-2 ajtóelrendezés, trilexes futómű)
- Ikarus 263.06: Tajvanra exportált busz (2-0-0 ajtóelrendezés, hátsó vészkijárattal)
- Ikarus 263.08: Kuvaiti exportbusz (2-0-2 ajtóelrendezés)
- Ikarus 263.10: Orosz exportbusznak készült, nem vették át (2-2-2 ajtóelrendezés)
- Ikarus 263.30: Magyarországra szállított busz (2-2-2 ajtóelrendezés, pl. Alba Volán)
1998-ban egy
rendelésre sokat legyártottak az Ikarus 263.10-esből Oroszország számára, de az
ott bekövetkezett válság miatt nem vették át. Felépítésében az Ik260 ra hasonlít.
Legtöbb Rába D10-es Euro1/euro2 motorral készült. Legnagyobb számban a BKV alvállalkozója, a VT Transman rendelkezik,
ahol többek közt főleg a dél-budai járatokon futnak. Ezek Ikarus 263.10-esek.
- Ikarus 263.30-ast az Alba és a Hajdú Volán vett.
- Ikarus 263.10-esből még a Kunság Volán Zrt. 4 darabot birtokol. Emellett a Szabolcs, a Mátra, Borsod, a Balaton, a Bács,a Hatvani, az Agria (átalakítva helyközire (2-2-0 ajtóelrendezés)), a Hajdú és a Kisalföld Volán birtokol (átalakítva helyközire (2-0-2 ajtóelrendezés)), nagy részük helyi járatként
- Ikarus 263.04-est csak a Nógrád Volán birtokol (FPF-989).
A Mercedes
Citaro, egy a németországi Mercedes-Benz által gyártott
autóbusz. A BKV-nak
nincsenek Citaro típusú autóbuszai, de egyik vonalukon, a 88-as busz vonalán Citarok
közlekednek, ugyanis a BKV ezt a vonalat bérbe adta a Volánbusznak, ami
rendelkezik ezzel a busztípussal és ezeket használja erre a vonalra. A Volánbusz több ilyen
autóbusszal rendelkezik. Ezek a buszok
piros, sárga, illetve fehér festésűek. Ilyen buszok járnak pl. a Budapest-Etyek vonalon, de a
Volánbusz ezeket a buszokat használja a BKV 88-as buszának
vonalára is. A Tisza Volán ZRT. 6 Mercedes
Citaro G típusú autóbusszal rendelkezik, amik kék-fehér festésűek. (A Citaro G a busz csuklós változata.)
Pécsen
is üzemelnek a Citarok. Itt a színük kék-sárga. A vállalatnak jelenleg 5 Citaro
típusú busza van. Szegeden
is járnak a Citarok. A társaság 2005-ben szerezte be autóbuszokat
járműparkja fejlesztésének céljából. A buszok színe itt fehér-zöld-szürke. A
Mercedes Citaro G a busz csuklós változata. Magyarországon
a Tisza Volán ZRT. alkalmazásában járnak ezek a buszok. Külföldön többek között
London,
Theszaloníki,
Hannover
és Tübingen
tömegközlekedését erősítik. Ezt az altípust 2002-től 2006-ig gyártották. Ennek
is van csuklós modellje.
A BKV által üzemeltetett autóbuszjáratokat öt garázs állítja ki:
a Cinkotai, a Dél-pesti, a Kőbányai, az Óbudai és a Kelenföldi garázs. Az öt
garázs – 2007.
augusztus
1-jétől – egy Főmérnökség alá tartozik.
Kelenföldi garázs
- Cím: Budapest XI. kerület, Hamzsabégi út 55., Átadás: 1949. január 1., A garázs hivatalos neve: Autóbusz és Trolibusz Főmérnökség, Kelenföldi Forgalmi Szolgálat (korábban Fürst Sándor garázs), A garázs által üzemeltetett szóló buszok: Ikarus 260, 405, 412, 415, A garázs által üzemeltetett csuklós buszok: Ikarus 280, 435, Volvo 7700A
Dél-pesti garázs
- Cím: Budapest XIX. kerület, Méta u. 39., Átadás: 1958. április 4., A garázs hivatalos neve: Autóbusz és Trolibusz Főmérnökség, Dél-Pesti Forgalmi Szolgálat (korábban Kilián garázs), A garázs által üzemeltetett szóló buszok: Ikarus 260, 412, 415, Classic, A garázs által üzemeltetett csuklós buszok: Ikarus 280, 435, Agora, Volvo 7700A
Óbudai garázs
- Cím: Budapest III. kerület, Pomázi út 15., Átadás éve: 1971, A garázs hivatalos neve: Autóbusz és Trolibusz Főmérnökség, Óbudai Forgalmi Szolgálat, A garázs által üzemeltetett szóló buszok: Ikarus 260, 405, 415, A garázs által üzemeltetett csuklós buszok: Ikarus 280, Volvo 7700A
Cinkotai garázs
- Cím: Budapest XVI. kerület., Bökényföldi út 122., Átadás: 1975. december 15., A garázs hivatalos neve: Autóbusz és Trolibusz Főmérnökség, Cinkotai Forgalmi Szolgálat, A garázs által üzemeltetett szóló buszok: Ikarus 260, 405, 412, 415, A garázs által üzemeltetett csuklós buszok: Ikarus 280, 435, Volvo 7700A
Kőbányai garázs
- Cím: Budapest X. kerület, Zách utca 8., Átadás éve: 1962, A garázs hivatalos neve: Autóbusz és Trolibusz Főmérnökség, Kőbányai Forgalmi Szolgálat (korábban Pongrác garázs), A garázs által üzemeltetett szóló busz: Ikarus 260, A garázs által üzemeltetett csuklós busz: Ikarus 280
Megszűnt garázsok
- Récsei garázs:
- Cím: Budapest XIV. kerület, Isvánmezei út 6., Átadás: 1930. november 15. (Szent Domonkos garázs), Jelentősége: Budapest első – erre a célra épített – autóbuszgarázsa, Helyén lakópark épült, és szerelőcsarnokából (ipari műemlék lévén) bevásárlóközpont lett
- Mező Imre garázs:
- Cím: Budapest VIII. kerület, Korányi Sándor u., Átadás: 1958. november 7.
A BKV hálózata 2008. augusztus 21-én és szeptember 6-án –
két ütemben – jelentősen megváltozott és jelentős szerepet kaptak a régiós
autóbuszjáratok is, melyek a következők:
Csepel-szigeti térség
663 Szigetszentmiklós – Taksony
664 Szigethalom
– Délegyháza
665 Szigethalom
– Kiskunlacháza - Ráckeve
668 Szigethalom
– Áporka – Kiskunlacháza – Dömsöd
669 Ráckeve
– Kiskunlacháza – Apaj
– Dömsöd
670 Ráckeve
– Kiskunlacháza
671 Ráckeve
– Kiskunlacháza – Dömsöd
673 Budapest
– Szigetszentmiklós – Szigethalom – Tököl
674 Budapest
– Szigetszentmiklós – Szigethalom
675 Budapest
– Szigethalom – Makád
676 Budapest
– Szigethalom – Szigetújfalu – Makád
677 Budapest
– Szigetszentmiklós
679 Budapest
– Szigetszentmiklós, József A. tp. – Szigetszentmiklós, vh. – Budapest
680 Budapest
– Szigetszentmiklós, vh. – Szigetszentmiklós, József A. tp. – Budapest
682 Szigetszentmiklós,
aut. ford. – József A. tp. – vh. – Szigetszentmiklós, aut. ford.
683 Szigetszentmiklós,
aut. ford. – vh. – József A. tp. – Szigetszentmiklós, aut. ford.
684 Szigetszentmiklós,
József A. tp. – vh. – aut. ford. – Szigetszentmiklós, József A. tp.
685 Szigetszentmiklós,
vh. – Szigetszentmiklós, vh.
687 Budapest
– Halásztelek
– Szigethalom – Szigetújfalu
688 Budapest
– Lakihegy
– Halásztelek
689 Budapest
– Halásztelek – Szigethalom
690 Budapest
– Lakihegy – Halásztelek – Szigethalom
692 Szigethalom
– Szigethalom, Dunasor
693 Szigethalom,
aut. áll. – Nyár u. – Szigethalom, aut. áll.
694 Szigethalom,
aut. áll. – Csillag u. – Szigethalom, aut. áll.
695 Szigethalom,
aut. áll. – Csillag u. – aut. ford. – Szigethalom, aut. áll.
697 Ráckeve
– Szigetbecse
– Makád
698 Ráckeve
– Lórév
Zsámbéki térség
781 Budapest
– Zsámbék – Gyermely, Gyarmatpuszta,
Budapest
– Zsámbék – Gyermely, Gyarmatpuszta (Anyácsapuszta betéréssel),
782 Budapest
– Páty – Biatorbágy – Etyek – Bicske,
Budapest
– Páty – Biatorbágy – Etyek,
Budapest
– Páty – Biatorbágy – Etyek (Biatorbágy, vá. betéréssel),
Biatorbágy
– Etyek – Bicske
Budapest
– Zsámbék – Bajna,
Zsámbék
– Nagysáp
784 Budapest
– Zsámbék – Mány
– Bicske,
Zsámbék
– Mány – Bicske,
Zsámbék
– Mány – Bicske (Mány, aut. ford. betéréssel),
Zsámbék
– Mány
785 Budapest
– Zsámbék
786 Budapest
– Páty,
Budakeszi
– Páty
789 Budapest
– Páty – Perbál,
Zsámbék
Budapest – Páty – Perbál
795 Budapest
– Perbál – Zsámbék,
Budapest
– Perbál
799 Zsámbék
– Perbál – Piliscsaba
– Pilisvörösvár,
Zsámbék
– Perbál – Piliscsaba
10-es út térsége
810 Budapest
– Pilisvörösvár – Kesztölc
820 Budapest
– Pilisvörösvár (/Pv. Nyár u.) – Pilisszántó
830 Budapest
– Solymár
– Pilisszentiván – Pilisszántó
832 Budapest
– Solymár – Pilisszentiván – Piliscsaba
840 Budapest
– Üröm
– Pilisborosjenő
Dunakanyar térsége
851 Pomáz,
aut.áll. – Pomáz, Híd
852 Pomáz
aut. áll. – Pomáz, Vörösmarty ltp. – Pomáz, aut.áll.
855 Pomáz
– Csobánka
856 Pomáz
– Csobánka – Pilisvörösvár
857 Budapest-Pomáz
– Csobánka
860 Budapest-Pomáz
– Pilisszentkereszt – Dobogókő
861 Pomáz
– Pilisszentkereszt aut.ford.
869 Budapest
– Szentendre, Püspökmajori ltp.
870 Szentendre
– Dömörkapu
– Pilisszentlászló
872 Budapest
– Szentendre, Püspökmajori ltp.
880 Budapest-Szentendre
– Visegrád-Esztergom
882 Budapest-Szentendre
– Visegrád
882 Szentendre
– Visegrád
884 Budapest
– Szentendre – Dunabogdány
886 Budapest
– Szentendre – Leányfalu
890 Budapest
– Szentendre – Tahitótfalu, Váci rév
893 Szentendre
– Szigetmonostor
– Surány
895 Szentendre
– Szigetmonostor
898 Szentendre
– Kisoroszi
A BKV a hálózatátalakítás után további fejlesztéseket
ígér.
154Kispest,
Határ út – Soroksár, Auchan áruház, szóló, nincs
adat
197 (Vasút-busz)
Rákoskert-vasútállomás – Rákoscsaba-vasútállomás, szóló, nincs adat
236 (Soroksár-busz)
Millenniumtelep – Soroksár, Auchan áruház, szóló, nincs adat
BKV
alvállalkozói által üzemeltetett autóbuszjáratok
5 (5+25)
Pasaréti tér – Rákospalota, Kossuth utca, szóló, vegyes
7 Bosnyák tér – Budafok-Albertfalva
vasútállomás, csuklós, vegyes
8 Gazdagréti tér – Kálvin tér M,
szóló, vegyes
9 Kőbánya alsó vasútállomás
– Deák Ferenc tér M, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, vegyes
11 Batthyány tér M+H – Nagybányai út, szóló, vegyes
13 Budatétény vasútállomás (Campona)
– Diósd,
Búzavirág utca, szóló, vegyes
15 Boráros tér (Közraktár utca) H
– Lehel tér M, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
szóló, vegyes
16
(10+16)Deák Ferenc tér M – Dísz tér
– Moszkva tér
(Várfok utca) M, midi, magas
16 A
(10)Moszkva tér
(Várfok utca) M – Dísz tér,
midi, magas
20E (20gy)Káposztásmegyer, Szilas-patak – Keleti pályaudvar M, csuklós, vegyes
22 Moszkva tér M
– Budakeszi, Táncsics Mihály utca, szóló, vegyes
22E (22gy)Moszkva tér M – Budakeszi, Táncsics Mihály utca,
hétvégén és ünnepnapokon nem
közlekedik, szóló, magas
23 Boráros tér H –
Pesterzsébet, Ady Endre tér, csuklós, magas
23E (23gy)Boráros tér H –
Pesterzsébet, Ady Endre tér, hétvégén
és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
25
(25Agy)Mexikói út M – Újpest-Központ M, szóló, magas
26 Nyugati pályaudvar M – Margitsziget
- Árpád híd M, szóló, alacsony, nyáron: vegyes
27 Móricz Zsigmond körtér, Villányi út – Sánc
utca, midi, magas
29 Kolosy
tér – Kelemen László utca, szóló, vegyes
30 Keleti pályaudvar M – Káposztásmegyer,
Mogyoródi-patak, csuklós, vegyes
30A (30)Keleti pályaudvar M – Megyer, Szondi utca, csuklós,
magas
31 Örs vezér tere M+H – Árpádföld, Bekecs utca, csuklós,
vegyes
32 Árpád híd M
– Örs vezér tere M+H, csuklós, vegyes
33 (3) Móricz Zsigmond körtér, Karinthy Frigyes utca
– Nagytétény-Chinoin, csuklós, vegyes
33A (3) Móricz Zsigmond körtér, Karinthy Frigyes utca
– Nagytétény vasútállomás, csuklós,
vegyes
33E (3gy) Móricz Zsigmond körtér, Karinthy Frigyes utca
– Nagytétény vasútállomás, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
csuklós, magas
34
(34+145) Árpád híd M – Békásmegyer, Újmegyeri tér, csuklós,
vegyes
35 (59) Szentlőrinci
úti lakótelep – Csepel, Csillagtelep, szóló, vegyes
36
(19+59A) Pestszentlőrinc
vasútállomás – Csepel, Csillagtelep, csuklós, vegyes
38 (38A)
Lakihegy, Cseresznyés utca – Csepel, Szent Imre tér, csuklós,
vegyes
39 Batthyány tér M+H – Goldmark Károly utca, midi,
magas
40Móricz Zsigmond körtér,Villányi út – Budaörsi lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
szóló, alacsony
40E Móricz Zsigmond körtér,Villányi út –
Budaörs, Patkó utca, hétvégén és
ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
44 Örs vezér tere M+H – Centenáriumi lakótelep, csuklós,
vegyes
45 Örs vezér tere M+H – Cinkota, Lassú utca, szóló
(ideiglenesen), vegyes
46 Újpalota, Nyírpalota út – Rákoskeresztúr,
városközpont, szóló, vegyes
53 Fehérvári út – Mindszenty József bíboros tér, szóló,
vegyes
54 Boráros tér H –
Pestszentimre, Ültetvény utca, csuklós, vegyes
55 Boráros tér H – Gyál,
Vecsési út, csuklós, vegyes
57 Hűvösvölgy
– Remete-Kertváros – Hűvösvölgy
Körforgalom, szóló, vegyes
58 Savoya Park – Balatoni út
(Háros utca), szóló, vegyes
63 Hűvösvölgy
– Nagykovácsi,
Tisza István tér, szóló, vegyes
64 Hűvösvölgy
– Solymár,
Templom tér, szóló, vegyes
65 Kolosy
tér – Fenyőgyöngye, szóló, vegyes
66E (66gy)Határ út M – BILK logisztikai központ, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
délelőtt: csuklós, délután: szóló, magas
67 Örs vezér tere M+H – Rákoskeresztúr, Aranylúd
utca, szóló, vegyes
68 Kispest,
Vas Gereben utca – Akadémiaújtelep, 525. tér, csuklós, vegyes
71 Csepel, Szent Imre tér –
Csepel, Horgásztanya, szóló, vegyes
84E (84gy)Határ út M – Gyál,
Deák Ferenc utca, csuklós, vegyes
85 Örs vezér tere M+H – Kőbánya-Kispest M, csuklós,
vegyes
85E (85gy) Örs vezér tere M+H – Kőbánya-Kispest M, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
csuklós, magas
86 Óbuda,
Bogdáni út – Újbuda, Függetlenségi park, csuklós, vegyes
87 Kosztolányi Dezső tér – Mechanikai Művek, szóló,
vegyes
87A Kosztolányi Dezső tér – Kamaraerdő,
szóló, vegyes
88 Kamaraerdő
– Törökbálint, Munkácsy Mihály utca, szóló, vegyes
89E (89gy)Határ út M – Gyál,
Bem József utca, csuklós, vegyes
90 Moszkva tér, Várfok
utca M – Csillebérc, KFKI, szóló, vegyes
90A (21)Moszkva tér, Várfok
utca M – Normafa, szóló, vegyes
91 Nyugati pályaudvar M – Moszkva tér M,
szóló, vegyes
91A (91)Nyugati pályaudvar M – Endrődi Sándor utca, szóló,
magas
92 Rákosszentmihály,
vasútállomás – Kistarcsa, Kórház, szóló, vegyes
93
(36+93)Kőbánya-Kispest M – Ferihegy 1 Airport, szóló, vegyes
95A (95)
Stadionok, Ifjúság útja M
– Pestszentlőrinc, Gyömrői út, szóló, vegyes
95 Keleti pályaudvar, Kerepesi út M –
Pestszentlőrinc, Gyömrői út, szóló, vegyes
96
(47+96)Újpalota, Szentmihályi út – Újpest, Fóti út, szóló, vegyes
97E (61E+97+Rákoskert-busz)Örs vezér tere M+H – Rákoskert, Sáránd utca – Örs vezér tere M+H Körforgalom, csuklós, vegyes
98 Kőbánya-Kispest M – Rákoskeresztúr,
városközpont, szóló, vegyes
98E (98gy) Kőbánya-Kispest M – Rákoshegy, vasútállomás, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
szóló, magas
99 Blaha Lujza
tér (Népszínház utca) M – Pesterzsébet, Mátyás király tér, szóló, vegyes
100
(EXPO-járat) Örs vezér tere M+H – EXPO tér, szóló, magas
102 Moszkva tér, Várfok
utca M – Szendrő utca, szóló, vegyes
103 Kelenföldi pályaudvar – Népliget M,
csuklós, vegyes
104 Rákospalota,
Kossuth utca – Dunakeszi, Auchan áruház, szóló, vegyes
104A (104) Rákospalota, Kossuth utca – Székesdűlő, ipartelep, szóló, vegyes
105 Apor
Vilmos tér – Gyöngyösi utca M, szóló, vegyes
106 Árpád híd M
– Római úti lakótelep, Varsa utca, csuklós,vegyes
109 (6+9) Kőbánya alsó vasútállomás
– Óbuda, Bogdáni út, hétvégén és
ünnepnapokon közlekedik, csak 2008. szeptember 6-tól, csuklós,
vegyes
112 Kálvin tér M
– Thomán István utca – Szendrő utca, szóló, vegyes
113 Budatétény
vasútállomás, Campona – Diósd,
Sashegyi út, szóló, vegyes
113A Budatétény
vasútállomás, Campona – Nagytétény, Angeli utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
szóló, vegyes
114 Kosztolányi Dezső tér – Baross
Gábor-telep, Ispiláng utca, szóló, vegyes
115
(15+133)Boráros tér, Közraktár utca H
– Árpád híd M, hétvégén és
ünnepnapokon közlekedik, csak 2008. szeptember 6-tól, szóló, vegyes
116
(110)Fény utcai piac - Dísz tér, midi, magas
117 Kőbánya alsó vasútállomás
– Mélytó utca, hétvégén és
ünnepnapokon nem közlekedik, 2008. szeptember 6-tól, szóló, vegyes
118 Árpád híd
(Szentlélek tér) H – Óbuda vasútállomás, szóló,
vegyes
119
(Erzsébet-busz)Lajtha László utca – Gubacsi utca – Lajtha László utca, SZERZŐDÉSES
JÁRAT, Körforgalom, szóló, magas
120 Árpád híd M
– Újpest-Központ M, szóló, vegyes
121 Újpest-Városkapu (Temesvári utca) M
– Rákospalota-Újpest
vasútállomás, szóló, vegyes
122 (122gy)
Újpest-Városkapu M –
Káposztásmegyer, Mogyoródi-patak, hétvégén
és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
123 Határ út M – Soroksár, Auchan áruház, hétköznap:
csuklós, hétvégén: szóló, vegyes
123A
(123) Határ út M – Szentlőrinci úti lakótelep, hétköznap:
csuklós, hétvégén: szóló, vegyes
124 (24)
Bosnyák tér
– Rákospalota, Bogáncs utca, szóló, vegyes
125 (70)
Bosnyák tér
– Rákospalota, MEDIMPEX, szóló, vegyes
126 Káposztásmegyer,
Szilas-patak – Dunakeszi, Auchan áruház, szóló, vegyes
126A Káposztásmegyer,
Szilas-patak – Káposztásmegyer, Mogyoródi-patak, szóló, vegyes
128 Moszkva tér,
Várfok utca M – Városkúti út, szóló, vegyes
130 Stadionok M – Újpalota,
Sárfű utca, szóló, vegyes
131 Örs vezér tere M+H – Kisszentmihály, Baross
utca, szóló, vegyes
133 Lehel tér M – Árpád híd M,
hétvégén és ünnepnapokon nem
közlekedik, szóló, vegyes
134
(42+146) Árpád híd, Szentlélek tér H – Békásmegyer,
Újmegyeri tér, szóló, vegyes
136E (136gy) Kőbánya-Kispest M –
Havanna utcai lakótelep – Kőbánya-Kispest M, Körforgalom,
csuklós, vegyes
137 Árpád híd, Szentlélek
tér H – Máramaros út, szóló, vegyes
138 Csepel, Szent Imre tér – Budatétény
vasútállomás (Campona), csuklós, vegyes
139 Moszkva tér M
– Gazdagréti tér, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik,
csuklós, vegyes
139A
(139) Déli pályaudvar M – Gazdagréti tér, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
csuklós, vegyes
140 Budaörsi lakótelep –
Törökbálint, bevásárlóközpont, szóló, magas
141 Kelenföldi pályaudvar – Balatoni út, Háros
utca, szóló, vegyes
141A
(141) Kelenföldi pályaudvar – Budafok-Albertfalva
vasútállomás, Mustár utca – Kelenföldi pályaudvar Körforgalom, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
szóló, vegyes
143 Békásmegyer H
– Pince köz, hétvégén és ünnepnapokon
nem közlekedik, midi, magas
144 Örs vezér tere M+H – Rákosszentmihály, Csömöri
út, szóló, vegyes
146
(46+46G) Újpalota, Nyírpalota út – Rákoskeresztúr,
városközpont, szóló, vegyes
146A
(46G) Cinkotai autóbuszgarázs – Rákoskeresztúr,
városközpont, szóló, vegyes
147 Újpest-Központ M – Megyer,
Julianus barát utca, szóló, vegyes
148
(48+52) Kőbánya-Kispest M –
Csepel, Soroksári rév, csuklós, vegyes
149 (49)
Moszkva tér M
– Fenyves utca, szóló, vegyes
150
(41+50) Kosztolányi Dezső tér – Budatétény
vasútállomás, Campona, szóló, vegyes
150E (41gy) Fehérvári út – Őrmezői lakótelep, Menyecske
utca, hétvégén és ünnepnapokon nem
közlekedik, szóló, magas
151 Csepel,
Határ utca – Kőbánya alsó vasútállomás,
csuklós, vegyes
152 Csepel, Szent Imre tér –
Csepel, Királyerdő út, szóló, vegyes
153
(153gy) Móricz Zsigmond körtér, Villányi út) – Gazdagréti tér, szóló, vegyes
155 (28)
Moszkva tér M
– Zugligeti út, szóló, vegyes
156
(156+158) Moszkva tér M – Zugliget, Libegő, szóló, alacsony
157 Hűvösvölgy
– Budaliget, Géza fejedelem utca, szóló, vegyes
159 Csepel, Szent Imre tér –
Szent László úti lakótelep, csuklós, vegyes
160
(Békás-busz+60) Batthyány tér M+H – Békásmegyer, Csobánka
tér H, csuklós, vegyes
161
(61+161) Örs vezér tere M+H – Rákoscsaba – Örs vezér tere M+H Körforgalom, csuklós, vegyes
161A
(161gy) Örs vezér tere M+H – Rákoskeresztúr, Kis utcai lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
csuklós, magas
162 (62+69A)
Kőbánya alsó vasútállomás
– Csabagyöngye utca – Zrínyi utca – Kőbánya alsó vasútállomás Körforgalom,
szóló, vegyes
162A
(62) Kőbánya alsó vasútállomás
– Rákoskeresztúr,
városközpont, szóló, magas
164 Hűvösvölgy
– Solymár,
PEMÜ, szóló, magas
165 Kolosy
tér – Remetehegyi út, szóló, vegyes
166
(35+135+166) Pesterzsébet, városközpont
– Mednyánszky utca – Ferihegy vasútállomás, szóló,
vegyes
166A
(35+135+166) Pestszentimre, központ –
Mednyánszky utca – Ferihegy vasútállomás, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik,
szóló, vegyes
169E (61E+69) Örs vezér tere M+H – Pécel,
Kun József utca, csuklós, vegyes
170
(170gy) Újpest-Központ M –
Rákospalota, Csömöri-patak, szóló, vegyes
172E (172gy) Kosztolányi Dezső tér – Törökbálint, Munkácsy Mihály utca, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
szóló, magas
173 (73)
Bornemissza tér – Újpalota, Nyírpalota út, csuklós,
alacsony
173E (173gy) Kelenföldi pályaudvar – Újpalota, Nyírpalota út, csuklós,
magas
174 (Új)
Örs vezér tere M+H – Ostoros út – Cinkota H,
hétvégén és ünnepnapokon nem
közlekedik, szóló, magas
175 Újpalota,
Szentmihályi út – Cinkota H,
szóló, vegyes
176E (176gy)Örs vezér tere M+H – Rákoscsaba-Újtelep,
Tóalmás utca, hétvégén és
ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
178 Stadionok M – Naphegy tér,
szóló, vegyes
178A
(78) Keleti pályaudvar M – Naphegy tér, szóló, vegyes
179 Vágóhíd H – Csepel, Szent Imre tér, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
szóló, vegyes
181 (81)
Aszódi utca – József Attila lakótelep, Lobogó utca, szóló, vegyes
182 Kőbánya-Kispest M –
Alacskai úti lakótelep, szóló, vegyes
183 Pestszentlőrinc,
Szarvas csárda tér – Szemeretelep vasútállomás,
hétköznap: szóló, hétvégén: midi, magas
184 Kőbánya-Kispest M –
Pestszentimre, Benjámin utca, szóló, vegyes
185
(185+Újhegy-busz) Kőbánya alsó vasútállomás
– Újhegyi út, Sportliget, szóló, hétköznap: vegyes, hétvégén: alacsony
186 Békásmegyer H
– Donát utca, midi, magas
187 Kosztolányi Dezső tér - Kamaraerdő,
szóló, magas
188E (140E) Móricz Zsigmond körtér (Villányi út) – Budaörs,
Tetra Pak, hétvégén és ünnepnapokon
nem közlekedik, szóló, magas
190
(21gy) Moszkva tér (Várfok utca) M – Svábhegy, fogaskerekű, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
191 Nyugati pályaudvar M – Sarolta utca, midi, magas
193E Kőbánya-Kispest M –
Pestszentlőrinc, Mednyánszky utca, hétvégén
és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
194 Határ út M – Gloriett lakótelep, szóló, vegyes
196
(96gy) Újpalota, Szentmihályi út – Újpest, Fóti út, csuklós, hétköznap: vegyes,
hétvégén: alacsony
196A
(96Agy) Újpalota, Szentmihályi út – Újpest-Városkapu (Temesvár utca) M,
csuklós, magas
198
(80+198) Dél-pesti autóbuszgarázs – Szarvas csárda tér – Rákoscsaba-Újtelep,
Tóalmás utca, szóló, vegyes
199
(154+154A+154B) Határ út M – Hofherr Albert utca – Határ út M Körforgalom, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
szóló, magas
200E (200) Kőbánya-Kispest M – Ferihegy 2 Airport, csuklós, alacsony
201E (Keresztúr-busz+161) Kőbánya-Kispest M –
Rákoscsaba – Kőbánya-Kispest M Körforgalom,
hétvégén és ünnepnapokon nem
közlekedik, csuklós, magas
202E (Keresztúr-busz+162) Kőbánya-Kispest M – Rákoscsaba
– Kőbánya-Kispest M Körforgalom,
csuklós, vegyes
203
(Infopark-busz)Neumann János utca – Móricz Zsigmond körtér, Karinthy Frigyes út
– Neumann János utca Körforgalom, midi, magas
203A
(Infopark-busz) Neumann János utca – Petőfi híd, budai hídfő –
Neumann János utca, SZERZŐDÉSES JÁRAT, Körforgalom, midi, magas
204 Rákospalota,
Kossuth utca – Békásmegyer H, szóló, vegyes
206 (6) Nyugati pályaudvar M – Óbuda, Bogdáni út, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
csuklós, vegyes
212
(12) Boráros tér H – Apor
Vilmos tér, szóló, hétköznap: vegyes, hétvégén: alacsony
213 (Új)
Kosztolányi Dezső tér – Baross Gábor
telep, Török utca, szóló
214 (14)
Kosztolányi Dezső tér – Baross Gábor
telep, Ispiláng utca, szóló, vegyes
217 (17)
Kőbánya alsó vasútállomás
– Pestszentlőrinc, Szarvas csárda tér, szóló, vegyes
217E (17gy) Pestszentlőrinc, Szarvas csárda tér – Blaha Lujza
tér, Népszínház utca M, hétvégén
és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
218 (18)
Árpád híd, Szentlélek tér H
– Solymár,
Auchan áruház, csuklós, késő este: szóló, vegyes
220 (20)
Újpest-Központ M – Újpest,
Erdősor út, szóló, vegyes
222 (Új)
Moszkva tér M
– Budakeszi,
Honfoglalás sétány, hétvégén és
ünnepnapokon nem közlekedik, szóló
224 (Palota-busz)
Rákospalota, Kossuth utca – Vásárcsarnok – Rákospalota, Kossuth utca Körforgalom,
SZERZŐDÉSES JÁRAT, szóló, alacsony
225
(25gy) Mexikói út M –
Rákospalota, Székely Elek út, szóló, vegyes
231 Örs vezér tere M+H – Rákospalota, Széchenyi tér,
szóló, vegyes
233E Uránia – Budatétény
vasútállomás, Campona, hétvégén
és ünnepnapokon nem közlekedik, csuklós, magas
237 (37)
Árpád híd, Szentlélek tér H – Jablonka út, midi,
magas
239
(239gy) Uránia – Gazdagréti tér, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
csuklós, magas
240 (40)
Móricz Zsigmond körtér, Villányi út – Budaörsi lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik,
szóló, alacsony
240E (40gy) Móricz Zsigmond körtér, Villányi út) – Budaörsi lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
szóló, vegyes
243
(143+186) Békásmegyer H – Donát utca – Pince köz, hétvégén és ünnepnapokon közlekedik,
midi, magas
244 Örs vezér tere M+H – Centenáriumi lakótelep, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik,
vegyes, vegyes
250 Kosztolányi Dezső tér – Savoya park, szóló, vegyes
250A
(150) Savoya park – Arany János
úti lakótelep, szóló, magas
251 (Új)
Budafok, Törley tér – Budafok, Vincellér út, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, midi, magas
254E (254gy) Népliget M - Alacskai úti lakótelep, szóló, magas
256
(56gy) Moszkva tér, Várfok utca M – Hűvösvölgy,
szóló, vegyes
257 Hűvösvölgy
– Pesthidegkút
– Hűvösvölgy Körforgalom, szóló, magas
260
(60+18A) Batthyány tér M+H – Gábor Dénes Főiskola, csuklós,
vegyes
261E (61E) Örs vezér tere M+H – Rákoskeresztúr,
városközpont, csuklós, magas
266
(135) Ferihegy vasútállomás – Pestszentimre központ, szóló,
magas
272 (72)
Kosztolányi Dezső tér – Törökbálint,
Munkácsy Mihály utca, csuklós, vegyes
273E (Pólus-busz)Keleti pályaudvar M – Újpalota, Pólus Center, hétköznap:
szóló, hétvégén: csuklós, magas
277 Örs vezér tere M+H – Bosnyák tér,
szóló, vegyes
281
(Ferenc-busz) Aszódi utca – Szakorvosi rendelő – Aszódi utca Körforgalom,
SZERZŐDÉSES JÁRAT, hétvégén és
ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, alacsony
282E Kőbánya-Kispest M –
Alacskai úti lakótelep, hétvégén és
ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
284E Kőbánya-Kispest M –
Pestszentimre, Benjámin utca, hétvégén
és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
288
(Budaörs-busz)Budaörsi lakótelep – Kamaraerdő
– Budaörsi lakótelep Körforgalom,
SZERZŐDÉSES JÁRAT, szóló, magas
289
(Budaörs-belváros busz)Budaörsi lakótelep – Budaörs vasútállomás – Budaörsi lakótelep Körforgalom,
SZERZŐDÉSES JÁRAT, vasárnap és
ünnepnapokon nem közlekedik, midi, magas
293
(Pestszentimre-busz)Pestszentimre, központ –
Pestszentlőrinc, Szakorvosi Rendelőintézet – Pestszentimre, központ Körforgalom,
SZERZŐDÉSES JÁRAT, hétvégén és
ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
293I
(Pestszentimre-iskolabusz)Szálfa utca – Pestszentimre, központ –
Szálfa utca Körforgalom, SZERZŐDÉSES JÁRAT, hétvégén és ünnepnapokon nem közlekedik, szóló, magas
294E (94gy) Határ út M – Gyál,
Vecsési út, csuklós,magas
296 (96)
Újpalota, Szentmihályi út – Káposztásmegyer, Szilas-patak, szóló, vegyes
Nagy Zsolt Levente: Az
autóbusz Budapesten
Dátumok a budapesti buszközlekedés
történetéből
1914. március 31-én a főváros nemzetközi pályázatot írt ki, egyrészt 80 autóbusz
szállítására, másrészt azok üzemeltetésére. Ugyanebben az évben a
főváros felmondta a bérleti szerződést a Székesfővárosi Közlekedési Vállalattal
(SZKV) is, és saját kezelésébe vette a közlekedést, ez lett később a Budapest
Fővárosi
Közlekedési
Vállalat
(BFKV). A főváros tanácsának határozata alapján 1915. február 16-án
autóbusz-próbaüzem létesült. A típuskiválasztó kísérlet 1915.
március 1-én reggel 7 órakor indult egy emeletes, akkumulátoros, és egy
egyszintes, benzinmotoros autóbusszal.
Ezek a kocsik 15 percenként közlekedtek a későbbi 1-es autóbusz vonalának
egy 2,8 km-es szakaszán. 1915. október 13-án a hamar közkedveltté
vált buszok vonalát 3,8 km-re növelték. A kocsik 7:30-tól 21:30-ig közlekedtek,
a díjszabás az omnibuszéval azonos volt. A forgalmat 1917. április 10-én gumi-
és üzemanyaghiány miatt meg kellett szüntetni, de a több mint két éves üzem
tapasztalatai kedvezőek voltak. Az újraindulásra több mint négy évet várni
kellett: a forgalmat 1921. szeptember 24-én indították be a régi 1-es vonalon
négy autóbusszal.
1923. január 1-én, a BFKV-ból történt kiválás után megalakult a Székesfővárosi Autóbusz Üzem
(SZAÜ). 1924. október 24-én Budán új autóbuszvonal is létesült, 3-as jelzéssel,
itt már csak kizárólag benzinmotoros autóbuszokat üzemeltettek. 1925-ben
bevezették az utasszámlálást a forgalom nagyságának napszakonkénti megállapítására.
A városvezetés már 1924-ben szükségesnek tartotta az
autóbusz-járműállomány korszerűsítését, és a hálózat bővítését. 1926-ban egy
új, háromtengelyes, nyergesvontató-szerű Laurin-Klement autóbuszt vettek bérbe.
Ez volt az első fúvott abroncsú haszongépkocsi Budapesten. A főváros közgyűlése
1926. április 30-án foglalkozott egy 8-10 darabszámú külföldi próbakocsi
vételével kapcsolatos előterjesztéssel. A városatyák egyetértettek a javaslattal, mely szerint
a legkönnyebben úgy lehet választani, ha a számításba jöhető járművekből
egyet-egyet üzemeltetnek egy ideig. 1926 őszén ezért egy Büssing, egy Associated
Equipment Company, egy DAAG, egy Rába, egy Renault, egy Daimler-Benz, egy
Fross-Büssing, és két Tolling-Stevens gyártmányú benzinüzemű próbakocsi állt
forgalomba.
1926. decembertől a Blaha Lujza téren - kísérletképpen - forgalomirányító
jelzőlámpa segítette az áthaladást. A SZAÜ 1929 októberében már 29 autóbusszal
rendelkezett, egy hónappal később pedig utolsó omnibuszvonala is megszűnt. A
növekvő kocsiállomány elhelyezése gondot okozott, ezért a cég kénytelen volt az
Erzsébet királyné úton lévő két lóistállót garázs céljára átalakítani. 1927.
szeptember 9-én pályázatot írtak ki állandó telephely kialakítására, mely
eredményeként 1930. november 15-én megnyílt a Szent Domonkos (később Récsei) garázs.
A gépkocsiállomány gyarapodása szükségessé tette a műhelyek további
fejlesztését is, így 1931. szeptember 15-én átadták a Miskolci úti főműhelyt az
Ajax reszelőgyár egyik gyáregységében. Még ebben az évben Dél-Budán is
építkezésbe kezdtek.
A MÁVAG 1928-ban 100 darab Mercedes-Benz N 500 típusú autóbuszt
szállított a SZAÜ-nek - az utolsó példányok ebből a sorozatból egészen 1955-ig
forgalomban maradtak. A főváros a növekvő igények jobb kielégítése végett szerződést kötött
egy magántársasággal, a Budapesti Autóbuszközlekedési Rt.-vel
(BART). E cég 40 darab Rába autóbusszal vett részt a személyszállításban.
1930-ban a SZAÜ-t a Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Rt.-be
(BSZKRT) olvasztották be. További fejlesztések keretében hazai gyártmányú,
olcsóbb üzemű dizelmotorokra cserélték ki a korábbi autóbuszok benzinmotorjait,
sőt, Európában Budapesten alkalmaztak először dízelmotorokat autóbuszokban. A
vállalat 1937-ig minden benzinmotort gázolaj-üzeműre cserélt, a BART Rába
típusú autóbuszaiba pedig négyhengeres, négyütemű benzinmotorokat építettek,
amelyeknek maximális teljesítménye 33 KW, sebessége pedig 45 km/h volt.
Ugyanakkor megváltoztatták az autóbuszok színezését. Az oldaluk kék, a tetejük
először fehér, majd szürke lett. Az autóbuszok fa karosszériáját idővel acélváz
váltotta fel.
Az ostrom alatt Budapest tömegközlekedése teljesen megszűnt. Sok gépjármű
annyira megrongálódott, hogy lehetetlen volt helyreállítani. A háború előtti autóbusz-állománynak
csupán a felét, 147 darabot tudtak javításokkal üzemképessé tenni, a többit
selejtezték, vagy évekig javították.
A rekonstrukció egészen 1948-ig tartott, de az első 1-es már 1945. július
2-án elindult. 1949. január 1-én megnyílt a helyreállított Fürst garázs. A főműhely ideiglenes helyéről, a Damjanich
telepről a mai helyére, a Gyömrői útra költözött, a volt hálókocsigyár helyére,
1950. április 1-től pedig önálló lett. Az autóbusz-állomány 408 darabra emelkedett.
1951. január 1-én megalakult a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ). 1951-ben
jelent meg a főváros utcáin az Ikarus 30-as, egy évvel később pedig az Ikarus
60-as.
1954-ben elkészült a FAÜ új székháza a Curia utca 3. szám alatt. A forgalomirányításnak ekkor még nem
igazán volt technikai háttere: az itteni központi ügyeletesnek még telefonja
sem volt.
1955 szeptemberében megindult a pótkocsis közlekedés a 62, 62/A, 38, és a
43-as viszonylatokon, és ebben az évben 648 darabra emelkedett a vállalat autóbusz-állománya.
Még ugyanebben az évben a főműhely pótkocsikat készített selejtezésre érett
Ikarus 30-as autóbuszokból a férőhelyi gondok csökkentésére. Szintén 1955-ben
került a FAÜ-höz a farmotoros Ikarus 66-os autóbusz egyik kísérleti példánya.
Ez a típus nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért 1964-ig az
összeset átadták vidéki üzemek részére.1958-ban az autóbuszpark már több mint
900 darabból állt, április 4-én pedig üzembe helyezték a Kilián Üzemegységet a
Köztisztasági Vállalat egykori mozdonyjavító telephelyén. Ugyanezen év november
7-én üzembe helyezték a Mező Imre Üzemegységet, a Kossuth Akadémia
lóistállóinak átalakításával. 1959. április elsején egyesítették a FAÜ-t és a
főműhelyt, az ősz folyamán pedig forgalomba álltak a legmodernebb Ikarus-620-as
típusú autóbuszok.
E típusból 1970-ig több mint 900 darab került a FAÜ állományába - az
utolsók 1978 januárjában közlekedtek a 67-es viszonylaton. 1960-ban megérkezett
a FAÜ-höz az ezredik autóbusz (rendszáma természetesen GA 10-00).
Teljesen új fejezetet nyitott Budapest autóbusz-közlekedésében a FAÜ
dolgozói által 1960-ban tervezett és később a főműhelyben sorozatban gyártott
csuklós típus. Ezek első változatának a gépes része Ikarus 60-asból, az utánfutó
pedig leselejtezett Tr 5-ös autóbuszból lett kialakítva. A második változatnál,
melyet 1965-től gyártottak, az utánfutórész is Ikarus 60-asból készült. Az első
FAÜ csuklós autóbusz 1960. november 5-én az 1-es vonalon állt forgalomba. 1961-ben megindult a sorozatgyártás; ebben
az évben 50 db-ot, 1962-ben 95 db-ot gyártottak belőlük. 1962-ben az
autóbusz-főműhelyben elkészült a 4000 négyzetméteres kocsiszekrény-javító
műhelycsarnok, és szintén ebben az évben már városnéző autóbuszok és
mikrobusz-szerelvények készültek itt. A FAÜ autóbuszparkja 1964-ben már 1200
autóbuszból állt, melyek összesen 469 millió utast szállítottak.
1964-ben forgalomba álltak az Ikarus Karosszéria-és Járműgyár új típusú
járművei, a 75+1 férőhelyes Ikarus 556, és a 120+1 férőhelyes Ikarus 180-as. Ez az új autóbusztípus minden
részletében eltért a régiektől. A gyár megváltoztatta a karosszériát, a
futóművet, a kormányt, a motort, a fék- és a rugózási rendszert.
A 70-es évek elején aztán megjelentek az Ikarus 260-as és 280-as típusok,
melyek elsődlegesen a karosszériában és a sebességváltó típusában tértek el az
előzőektől. A
vállalat működése alatt ezekbe az autóbuszokba került először nagy sorozatban automata
sebességváltó, jelentősen megkönnyítve a vezetők munkáját.
1968. január 1-én a FVV, FAÜ, BHÉV, és a hajózás egyesítésével létrejött a Budapesti Közlekedési
Vállalat
(BKV). 1969. július 1-től bevezetésre került a kalauz nélküli közlekedés,
ekkor szerelték fel a járművekre a jegykezelő készülékeket. 1971-ben átadták
Óbuda Üzemegységet, mely több száz autóbusz javítási és karbantartási
feladatait végzi az észak-budai térségben. 1975. december 15-én került átadásra
a 350 autóbusz üzemeltetésére alkalmas Cinkota Autóbusz Üzemegység .
1979-ben próbaképpen a BKV-hoz került a Német VÖV szabvány alapján
tervezett Ikarus 190-es típus. Elsősorban a gyors 76-os és a 130-as
viszonylatokra osztották be, sorozati járművek azonban nem készültek belőle.
1981-ben visszaadták az Ikarusnak.
1985-ben került állományba az Ikarus gyár legújabb fejlesztéseként az
Ikarus 415-ös, egy év múlva pedig a csuklós változat, az Ikarus 435-ös.
Mindkettőből sorozatjárművek is érkeztek: az Ikarus 415-ösből 1987-1988-ban,
valamint 1992 és 1995 között, az Ikarus 435-ösből 1993-1996 között.
A nyugat-európai szabványok átvételével a BKV ezután már alacsonypadlós
járműveket állított forgalomba: 1999 és 2001 között az Ikarus 412-est. Nyílt
közbeszerzési pályázatot követően, több évtizednyi szünet azután ismét nem
hazai járművekkel gyarapodik az autóbusz-állomány, hiszen a svéd VOLVO cég B7LA
típusú, a legmodernebb technológiát képviselő járművei 2004-től kezdve
folyamatosan állnak forgalomba.
Ide jutott el 90 év alatt a budapesti autóbusz-közlekedés, de ez még
semmiképp sem a történet vége...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése