Igaz, hogy délutánra ígértem az írást, de most este 19.45-kor ültem le a géphez. Már idén 26. éve élek a Kisalföld fővárosában, 1998-ban jutottam el életemben először a Kékfrankos fővárosába, Sopronba. Megtetszett a város nem véletlenül, mert műemlékvárosi jellege mellett őrzi a vasút múltját, tükrözi jelenét és irányt mutat a jövő vasútja felé.
A megye önállóan működő vasúttársasága a Győr-Sopron-Ebenfurth Vasút Zártkörűen működő Részvénytársaság, a GySEV ZRt., GySEV vagy Raaberbahn (német teljes neve: Raab-Ödenburg-Ebenfurth Eisenbahnen Aktien Gesselschaft).
Ez a logó a vasúttársaságnál az alapítás óta használatos, mai formája 1980-tól ismert.
A története is érdekes a cégnek, mert ez egyszerre volt egy nagyberuházás és egy közlekedési vállalat. Hogy mi alakította így a céget? Bécs-Győr-Újszőny közt már az 1860-as évek közepén létesült vasúti összeköttetés a Budai Indóházzal, a mai Budapest Déli Pályaudvarral. Az áruszállítás hívta életre a céget, mert a tatai és tatabányai kereskedők és vámosok lefölözték a hasznot és ha Sopronba akartak árut továbbítani, akkor a csornai és kapuvári árusok kötbért és bűntetőkamatot voltak kötelesek fizetni Tata és Komárom városoknak, de ugyanakkor vámszedési joga volt Tatabányának és Buda városoknak is.
Ezt a soproniak megelégelték és Győr városához levelet írtak és nagy megértésre találtak, császárellenes város volt. Gróf Széchenyi Ödön felkérésére Báró Sina György bécsi születésű görög bankár, Ödön nevelőapja egy új céget alapított Sopronban, amelynek székhelye a Mátyás király utcában lett. 1870. szeptemberében Győr-Csorna-Sopron Vasút-közlekedési Részvénytársulat lett a neve, rendező pályaudvara Győr-Nádorvárosban alapíttatott meg. A cég az alaptőke 90 %-át már az első 8 hónap alatt megtermelte a cég. Az osztrák kézművesek, parasztok és iparosok is nagyon kezdtek lázongani, mert Eisenstadt (Kismarton), Ebenfurth és Wiener Neustadt (Bécsújhely) és később Mattersburg (Nagymarton) lakossága köteles volt a császári Bécsnek különadót fizetni. Felmondták a szerződést Béccsel és társultak Győr városával, hogy a búzát és az állatokat ne Bécs felé kelljen szállítani, ezáltal kikerülték az adófizetést. 1872. szeptember elején a Győr-Csorna-Sopron Vasút-közlekedési Részvénytársulat neve a ma is használatos Győr-Sopron-Ebenfurth Vasút Zártkörűen működő Részvénytársaság nevet veszi fel és kezdik kiépíteni a hálózatot Szombathely-Szentgotthárd útirányon át Grazig 1880-ban, majd 1887-re már elérik Klagenfurtot is és ezáltal nyitnak a Monarchián belül a déli államok felé (Szlovénia, Horvátország) és részben Olaszország felé.
Nagyon dinamikusan fejlődik a cég, de közben történik egy hatalmas katasztrófa: felbomlik az Osztrák-Magyar Monarchia és az I. világháború lezárása képpen jön a soproni népszavazás 1921-ben, amikor a GySEV a megszűnés szélére kerül és átalakul a cég.
Sopron város polgármestere, Győr város polgármestere, Ebenfurth város polgármestere, a magyar és az osztrák közlekedési miniszterek és a két ország miniszterelnöke, a MÁV elnök-vezérigazgatója és az Osztrák Szövetségi Vasutak Rt. (ÖBB) vezérigazgatója aláírnak egy vasútügyi egyezményt Sopron város városházának dísztermében, melynek értelmében egy kétnyelvű közlekedési társaságot alapítanak részvénytársasági formában, ahol 60 % magyar, 30 % osztrák és 10 % magánbefektetői tulajdonban van. Felépítése megváltozik, megszüntetik az elnök-vezérigazgatói munkakört és a cég elnökét hol az osztrákok, hol a magyarok adják, a részvények arányában 2 magyar és 1 osztrák vezérigazgató áll a vállalat élén, akik egyben a cég alelnöki feladatait is ellátják.
Ez a vezetési forma 1921 óta változatlan, 1972-ben, a cég 100 éves fennállásának évfordulóján az osztrák kancellár és a magyar minisztertanács elnöke törvénybe foglaltatja a GySEV-garanciát, melyben leírják, hogy "A GYSEV A KÉT ORSZÁG HATÁROKON ÁTNYÚLÓ VASÚTJA ÉS A SZÉCHENYI-ÖRÖKSÉG, A MŰVÉSZET ÉS KULTÚRA PÁRTFOGÓJA!"
Igaz, hogy 1921-ben a cég vezérigazgatóságát Budapestre, a Déli pályaudvarra költöztetik és Sopronba létrehoznak egy vasútigazgatóságot, ezzel párhuzamosan a Győr-Nádorvárosban lévő teherpályaudvar forgalmát fokozatosan átveszi a Wulkaprodersdorf (Vulkapordány) állomás.
Amikor a cég alapításának 130 éves évfordulóját ünnepelte 2002-ben Edével Sopronban jártam, mert a GySEV-palotában egy vasúttörténeti emlékkiállítást néztem meg. A kiállítás szlogenje az volt: "A GYSEV A MÚLT, AZ ÖBB-MÁV EGYÜTTMŰKÖDÉSE A JÖVŐ VASÚTJA!" Ez igaz.
Amikor 1990-ben összeomlott a szocialista világrendszer akkor a GySEV újra költözött. A vasútigazgatóságot Budapest Déli pályaudvarra költöztették Sopronból, a vezérigazgatóság pedig Budapest Déli pályaudvarról Sopronba költözött.
Ahogy soproni barátaimtól hallottam a GySEV neve egyet jelent Sopronnal és a Fertő-vidék történelmével.
A 100 éves évforduló óta, 1972-től kezdve mindenféle kulturális eseményen részt vesz a GySEV.
Amikor 2003-ban megjelentek a GySEV vonalán a Siemens Eurosprinter mozdonyok, becenevén Bika vagy Taurus, de mivel a cég logója zöld-sárga, ezért a GySEV-Taurus neve Repcebika, akkor minden évben az évfordulók alkalmával a Repcebikákat átfesti a GySEV.
Volt már Mozart, Haydn, Széchenyi István logójú Taurus, de amit legutoljára láttam az pénteken a Liszt festésű Taurus mozdony volt.
Amikor Magyarország 3. legrégibb InterCity-vonat összeköttetése létesült Budapestről Sopronba 1995-ben (első InterCity: IC Budapestről Miskolcra 1991-ben, második Budapestről Pécsre 1993-ban) elindult, akkor a vonatokat Kékfrankos, Széchenyi, Scarbantia, Ikva, Répce, Ciklámen, Traubi névre keresztelték. Amikor besuhan Sopron felől a Repcebika és a Győr Főpályaudvarán felszállok, akkor büszkén utazok Budapest Keleti pályaudvarig a Mozart, a Haydn, a Széchenyi István, vagy esetleg a Liszt logójú Bikával a Kékfrankos, Széchenyi, Scarbantia, Ikva, Répce vagy Ciklámen IC-vel és közben azon gondolkozok, hogy ha annak idején nem lázadnak fel a burgenlandi osztrákok és a soproniak, akkor most kevesebb lenne Magyarország és Ausztria is egy olyan nagy múltú céggel, ami nem csupán egy közlekedési vállalat a sok közül, hanem a kultúra, az oktatás, művészet pártfogója és mellette gyakorlatilag az élet minden pontján lüktet és fejlődik, mert az 1600 főt foglalkoztató soproni cég 2008-ban Európa 3. legforgalmasabb vasúti áruszállító cége, 5. legnagyobb vasúti személyforgalmi cége, a világpiac TOP 1000-ből 250. legforgalmasabb vasúti áruszállító cége (Amtrak: USA Nyugati parti Vasúti Vállalata előzi meg), a világpiac TOP 1000-ből a 180. legforgalmasabb vasúti személyforgalmi cége (Santa Fe, az USA Transzkontinentális Vasútja előzi meg) lett.
Ezek a hatalmas nagy eredmények és giganyereségek, rekordot döntögető árbevételek az erős szakmai vezetésnek és a folyamatosan megújuló járműparknak köszönhető.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Pápa, a reformáció városa
Debrecen a kálvinista Róma, Pápa pedig a reformáció városa. A gondolatot az adta, hogy tavasszal elmentem Pápa városába, mert a Reformata M...
-
Valamennyi szervezett buszos utazásnak és egyéni autós kirándulásnak pillanatnyi megállóhelye a kicsiny osztrák település. Maria Schutz ugy...
-
Budapest körútjainak rendszere az 1838-as árvíz után jött létre, amelyet elkezdtek építeni, de az 1848-1849-es forradalom és szabadságh...
-
A XIII. kerület egészét Angyalföldnek hívják, amelynek a Duna felé eső része Újlipótváros, amelyhez a Lőportáridűlő városrész is hozzá tarto...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése