2010. november 18., csütörtök

Trolibuszok fejlődéstörténete

Ez egy érdekes közlekedési téma. Mi is az a trolibusz? Kérdezte Dr. B. 4 évesen Gy.-től. Ha busz, akkor miért van áramszedője, ha pedig villamos, akkor miért van gumikereke? Gy. nem tudott válaszolni a fiának, mert ez egy fogas kérdés volt. Erre még magam sem tudom a pontos választ.
Egy viszont biztos: valamikor az 1890-es években emeletes változatban Angliában állt forgalomba az első trolleybus nevű jármű.
1903-ban indult el az első magyar trolibusz Poprád-Ótátrafüred közt. Majd ezt követte az 1930-as évek elején üzembe helyezett első budapesti troli, amely Óbuda Fő tér-Margit híd pesti hídfő közt ingázott naponta többször, majd pedig ennek szárnyvonalaként az Óbuda Fő tér-Aquincumi Múzeum közt adták át a második vonalat, de ezt rövid 4 év után, 1932-ben állították le, mert már ekkor érződött a II. világháború előszele.
A BKV ez időpontra datálja a budapesti troli történetét, vagyis az 1932-es esztendőre. A téma nagy ismerője Legát Tibor, a Buszoskönyv szerzője és szerkesztője többször utal a trolibusz hányatott sorsára.
A II. világháború lezárását követően átadják Budapesten a legelső trolibusz vonalat a menetrend szerinti forgalomnak 1949-ben, amely Sztálin 70. születésnapjára való tiszteletből a 70-es számot kapja. Majd ezt követik szép sorban átadott újabb és újabb troliszakaszok átadása, amely 1993-ban a legutoljára átadott és legrövidebb szakaszként közlekedő 83-as troli lesz.
1949-ben a 70-es troli az ukrán importból származó ZIU 3-as típus lesz, amelyből Csehországban és a gyártó Szovjetunióban létezett pótkocsis változat is. Majd pedig 1970-1979 közt jönnek a ZIU 5-ös és ZIU 9-es trolik.
Nagy előrelépést jelent a zuglói troli átadása 1980-ban, amelynek 3 főága lesz: ezek közül a legelső a 80-as, amely a Keleti pályaudvar, Kerepesi úttól az Örs vezér tere metróállomásig közlekedik, majd 1 év múlva, 1981-ben a 81-es (ÖRS VEZÉR TERE M + H - FOGARASI ÚT), majd pedig rá 1 évre, 1982-ben indul a 82-es troli, amely eredetileg az Örs vezér tere metróállomástól a Lumumba utcáig (1990-től Róna utca) közlekedett és 1995-től meghosszabbították az útvonalát az Uzsoki utcai kórházig.
A zuglói trolik már az Ikarus 260-as, Ikarus 280-as és Ikarus 415-ös kocsikkal közlekednek.
2003-ban modellfrissítést hajtott végre a BKV és a Ganz-Transelektro gyártól 10 db Skoda Solaris Trollinot vásárol, amelyek alacsony padlósak és így a kerekes székesek, babakocsisok, öregek is könnyebben használhatják a tömegközlekedést. Ilyen alacsony padlós járatok a 83-as, 70-es, 74-es, 74/A-s, 76-os és 78-as vonalakon járnak.
A II. világháború után a megszűnt óbudai trolit felváltja fokozatosan a 4-es és 6-os villamos Margit-hídon való átvezetése a Moszkva térig, illetve teljesen kiépül a mai 86-os busz útvonala, a trolik csak a pesti oldal legzsúfoltabb és legforgalmasabb részein közlekednek.
És ezzel párhuzamosan mi a helyzet vidéken?
Szegeden több mint 100 éve van villamosjárat, jelenleg 4 vonallal, 1978 óta pedig trolihálózata is fokozatosan kiépül, jelenleg 6 vonallal. 1980-as évjáratú Skoda-Karosa és 2001-es gyártású Mercedes Conecto trolikat használ a Pick Szalámi fővárosa.
Debrecen egyetlen egy villamos vonalával nem tartozik a közlekedésileg nagyon fejlett városok közé, 1,5 trolivonala pedig édeskevés a 205000 főt számláló hajdúsági megyeszékhely zökkenőmentes utasforgalmának kiszolgálásához, bár a ZIU 5-ös és ZIU 9-es trolik 1985-ös beszerzését követően 2000 után fokozatosan Skoda Solaris Trollino járműveket vásároltak, ezzel egyidejűleg a Ganz tuja és bengáli típusú villamosokat is alacsony padlós Fiat Ansaldo villamosokkal váltották fel a Debreceni Közlekedési Zrt.-nél, a DKV-nál. 
Újabb internetes hírforrások szerint, amit tegnap este olvastam (2010. november 18.) Debrecen városának nem volt következetesen végiggondolt közlekedési koncepciója. Az 1980-as évek elején szűnt meg a 2-es villamos 60 év menetrend szerinti forgalom után, amikor is a 31-es és 32-es busz váltotta fel ezt a villamosjáratot. A Nagyállomás-Egyetemi lakótelep útvonalon közlekedett ez a járat. Majd megint egy elhibázott döntés volt az 1981-ben üzembehelyezett 4-es troli 1999-es megszüntetése, amit 2008-ban újraindítottak. Így a debreceni troli 1,5 járatról 2,5 járatra bővült. A debreceni 2-es villamost várhatóan 2013-2020 közt újra elindítják és ezzel megszüntetve a 31-es és 32-es buszjáratot. Erre a villamostenderre a legesélyesebb a lengyel FSM (jelenleg Daewoo Polonia Autógyár, Chevrolet) cég, amely a szegedi villamosokat is szállítja. A 4-es trolibusz Debrecenben körjáratként közlekedik: Segner tér-Klinikák-Egyetem-Segner tér.
Ajánlók:
Óbudai troli:
ZIU 9:
Ikarus 260:
Ikarus 280:
Trollino-Skoda:
Szegedi troli:
Szegedi villamos:
Szegedi Közlekedési Kft:
Skoda-Karosa:
Mercedes Citaro:
Bengáli villamos:
Debreceni Közlekedési Zrt.:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Debrecen t%C3%B6megk%C3%B6zleked%C3%A9se
Képek a trolik világából (csak trolik!)
Trolik csúcsforgalomban
ZIU 3-as troli


ZIU 7-es troli
Első troli: trolleybus


DAF csuklós troli




Irisbus troli




Iveco trolik
MAN csuklós troli


Mercedes troli az 1950-es évekből
Scania troli

Volvo minitroli

81-es troli Ikarus 280-as kocsival (BKV)
Ganz-Skoda Solaris Trollino csuklós Szegedről
Sárga troli, Ikarus 260 oldalról
Budapest, Ikarus 435 troli
Bp., 70-es Ganz troli a Kossuth téren

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Pápa, a reformáció városa

Debrecen a kálvinista Róma, Pápa pedig a reformáció városa.  A gondolatot az adta, hogy tavasszal elmentem Pápa városába, mert a Reformata M...