2011. január 20., csütörtök

A császár villamosai

Már megint Ausztria és Bécs.
A történet arról szól, hogy Bécset 1862-ben egyesítik a környékbeli kisebb-nagyobb falvakkal és városokkal, vagyis megszületik a mai modern osztrák főváros.
Ezt követi 1863-ban a városszerkezet kialakítása: Kai, vagyis a rakpart, a Ring a budapesti Kiskörútnak, a Gürtel pedig a budapesti Nagykörútnak felel meg.
1864-ben jelenik meg Bécs utcáin a lóvasút, de mivel az állatok összepiszkítják a síneket, ezért 1865 szeptemberében már alsó-áramszedős Siemens-Halske gyártmányú villamosok közlekednek a Ringen. A villamosközlekedés az 1870-es évek közepén 2 társaság kezében van: az első villamos száma a 0-ás lesz, amely 1970-től az O jelzést kapja meg. Ez volt Bécs első villamosa 1865-ben. A számozott villamosok a városon belül járnak, üzemeltetőjük a Ferenc József Császári Villamosvasúti Részvénytársulás, a betűzött  villamosok (J, D, N) egy másik társaság a Császári Kancellária Villamosüzemeltetési Kft. kezében vannak, és a város határon kívülre közlekednek. Majd a legutolsó társaság a Wiener-Badener Lokalbahn Aktien Gesselschaft  (WLB) 1903-as megalakulása, vagyis a Bécs-Badeni Helyi Érdekű Vasút Részvénytársaság alapítása volt.
1921-től, a Monarchia felbomlása óta  WLB teljesen önálló és független társaságként üzemel, míg a két nagy múltú villamostársaság az 1930-as évek elején alakult Wiener Linien Aktien Gesselschaft (WL) szervezetébe csatlakozott be, vagyis a Bécs Fővárosi Közlekedési Részvénytársaság tulajdonába került a villamoshálózat teljes szakasza, de azért még meg van a császárvárosi hangulata a bécsi villamosközlekedésnek, ezért lehet róla azt írni, hogy ezek a CSÁSZÁR VILLAMOSAI VOLTAK, ÉS MÉG LESZNEK IS HOSSZÚ ÉVSZÁZADOKON ÁT!
Képek a bécsi villamosokról és a hévről:
Bécsi villamostörténet: bal szélen a Combino ULF, utána az Elin, jobb szélen Elin, tőle balra egyet a Ganz-Jendrassik
0-ás Elin csuklós villamos: 1865-ben így kezdődött a bécsi strassebahn, azaz a villamos története
Hangulatkép az U-tram vonaláról: a földalatti villamos Bécs meghatározó jelképe lett 1955-től, ennek legnagyobb csomópontja az Eichenstrasse

Grinzing villamosa: a 38-as járat
A Bécs-Badeni HÉV Ganz villamosa 1906-ból: a WLB kezdete
Bécs-badeni HÉV a Kainél Elin-csuklós kocsival

Wiener Lokalbahn Combinoja

WLB Vezérigazgatósága

1 megjegyzés:

Pápa, a reformáció városa

Debrecen a kálvinista Róma, Pápa pedig a reformáció városa.  A gondolatot az adta, hogy tavasszal elmentem Pápa városába, mert a Reformata M...