2011. február 2., szerda

Győr-Veszprém vasútvonal krónikája

A vasútvonal története valamikor az 1880-as évek elején, 1882 körül kezdődött a Győr-Veszprémváros (mai Veszprémvarsány) szakasz átadásával Nyugat-Dunántúl-Bakonyaljai Helyiérdekű Vasút Rt. néven, amely 1900-tól a Magyar Államvasutak Rt. kezelésébe került, amikor is a vonalat Veszprémváros-Veszprém közti 23 km-es szakaszt is megépítették és 1902-től a Bakonyalja megállóhely Porva-Csesznek, Veszprémváros állomás a Veszprémvarsány nevet kapja. Győr-Veszprém 73 km hosszúságú vonalszakaszt 1951-ben fővonallá minősítik és 1981 óta több ígéret is van a szakasz villamosítására.
Erre nem kerül sor, 1990-ben a MÁV másodrendű mellékvonallá, 1993-ban harmadrendű mellékvonallá, 1997-ben szárnyvonallá, 2001-ben pedig bezárandó szárnyvonallá minősítik a szakaszt, mert a pálya műszaki állapota folyamatosan romlik, a járműpark korszerűtlen, gazdaságtalan és pazarló.
A vasút megmentéséért Suchmann Tamás, a Horn-kormány privatizációs minisztere és Nemcsók János, a Horn-kormány környezetvédelmi kormánybiztosa 2000-ben megalakítják a Balaton Régió Fejlesztési Tanácsot, 2001-ben pedig a Balatonvasúti-és Bakonyvasúti Nonprofit Önkormányzati Társulás Kft. nevű céget, mely a Győr-Veszprém vasút talpon maradásáért küzd.
2006-ban az első Gyurcsány-kormány dönt a 73 km hosszú vonal teljes bezárásáról, de az utolsó pillanatban, 2009-ben a Bajnai-kormány módosítja a tervet és csak részleges bezárásáról születik meg a döntés, ezért a vonatok Győrtől csak Zircig, illetve Veszprém felől is csak Zircig járnak, így a 73 km-es szakaszt a felére rövidül.
A 2010-es fideszes választási győzelem után az Orbán-kormány a teljes vonalszakasz forgalmának újraindításáról dönt, mely előszele annak a folyamatnak, hogy a kisalföldi és bakonyi megyeszékhely közt villamosított fővonalon lehessen egyszer majd közlekedni.
Ez még sok idő, rengeteg víz fog lefolyni még addig a Séden és a Mosoni-Dunán is.
A Bakonyvasútnak és a Balaton Fejlesztési Tanácsnak létjogosultsága ugyan van, de az állam által beígért normatívát nem a 2011/12-es évre nem kapta meg, pedig már a pénzügyi tervet január 15-ig alá kellett volna írni, de ez még egyenlőre nem történt meg és ezzel egy nagy múltú vasútvonal zárhatja be végleg és örökre a kapuit, amiért kár lenne.
Már csak azért is, mert a magyar és európai HÉV-hálózatok alapja is innen, Veszprémből indult.
Mi lesz veled Bakonyvasút? Nem tudni! Talán jön a jó tündér és megmenti ezt a gyönyörű vonalat, amely maga a mesélő történelem.
Kár lenne, ha megszűnne a vasútvonal, mert ez egy igazi kirándulójárat, hiszen a sok kisgyerek már zseblámpákkal felszerelve alig várja, hogy az "alagutakban" világíthassanak a korom sötétben.

Kép a Bakonyvasútról:
Veszprém vasútállomás a győr-veszprémi személlyel (Bakonyvasút)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Pápa, a reformáció városa

Debrecen a kálvinista Róma, Pápa pedig a reformáció városa.  A gondolatot az adta, hogy tavasszal elmentem Pápa városába, mert a Reformata M...