2016. április 27., szerda

Osztrák mozdonyok képekben

Ez a történet még az Osztrák-Magyar Monarchia idejében kezdődött, amikor a magyar vasúthálózat fejlődésének köszönhetően valamikor az 1850-es évek elején elkezdődött a vasúti gépgyártás és mozdonygyártás.
Kezdetben csak vásárolt és bérelt mozdonyokkal és kocsikkal dolgozott az osztrák vasutak többsége: az olasz Ansaldo, a magyar Ganz és MÁVAG, a Kühne gyárak. A csehországi Skoda, a német Siemens-Halske, a Tegel és az AEG. Majd pedig V. Ferdinánd császár rendeletileg létrehozta a nagy osztrák vasúti gépgyárakat, a StEG, a Floridsdorfi Általános Gépgyár, a Schwechati Gépgyár. Majd Ferenc József császár folytatta elődje munkáját: megalakul a Tirol-Wörgl Gépgyár (a mai Fliegl), a Soproni Vasúti Gép- és Fegyvergyár (mai Jenbacher), Bécs városa megalakítja 1901-ben az ELIN céget (Elektrische Industriegebiet von Wien), a Pullmanwerke Gép- és Mozdonygyár (a mai Sankt Pölteni Gépgyár). Tehát általában ott ahol a mozdonygyárak létesültek vasúti kocsikat is gyártottak. Majd pedig francia, olasz és svájci hatásra az 1880-as években létrehozták Graz mellett az első olyan gépgyárat, ahol az első fogaskerekű- és siklóvasút szerelvényeit elkezdték sorozatban gyártani: Semmering-Graz-Pauker AG., az SGP. A Semmering-vasút Stájerország első hegyvidéki vasútja, némely szakasza fogaskerekű, Pauker nevű mérnökprofesszor pedig grazi születésű volt és itt tanított és alkotott élete végéig, tehát innen az SGP név, az AG. pedig a részvénytársaság, az rt. német rövidítése.
A gyárat Pauker alapította Grazban, amelynek első szerelvénye a grazi fogaskerekű vasút volt, amely az óratoronyhoz megy fel a városból, a Schlossbergbahn.
A mozdonyok és a vasúti kocsik legtöbbje az Osztrák Szövetségi Vasutak Zrt.-hez (ÖBB) kerültek, de a regionális és magánvasúti társaságok is a lehető legmodernebb technikával rendelkező járművek.

Most pedig jöjjenek a képek:
Elin villanymozdonyok
4030-as Jenbacher motorvonat
Floridsdorfi gőzös Wien Traisengasse állomáson
Simmering (SGP) villanymozdony Graz Hbf-en
Rába tolatódízel (Mazsola) tehervonattal
Graz Desiroval
Krokodil mozdony
Talent motorvonat
Dacia mozdony
Kufstein, TRAXX (Tégla) mozdony Leonardo EC-vel
Wiener Neustadt (Bécsújhely) Taurusokkal
Ezek az ÖBB szolgálatában állnak.

Most pedig a régió- és magánvasutak:
KkStB vasút 32-es gőzöse
Sprinter vasút Desiroja
Westbahn vasúttársaság szerelvénye
Wiener Lokalbahn (WLB) Taurusa
CAT szerelvény (repülőtéri járat)
BR-vasút Jenbacher motorvonata
LILO-vasút (Linzner Localbahn) Stadler GTW motorvonata
Floridsdorfi gőzösök (SB-vasút)
Semmeringbahn Elin dízellel
RailJet-szerelvény (RJ)
BLS-vasút TRAXX-mozdonya
Bruck an der Leitha vasútállomás az StLb (Steiermarkische Localbahn) Teknőjével

3 megjegyzés:

  1. köszönöm a dicséretet! nagyon jól esett!

    VálaszTörlés
  2. Hú, ez aztán igen pontatlan, tele hibákkal.
    Csak a legnagyobbak:
    Az ÖBB 2067 nem Rába! (Nagyobb is a Mazsolánál!)
    A képen látható Krokodil német, nem osztrák. Maradt az osztrákoknál is ilyen a háború után (ÖBB 1020-as számmal), de ez nem az. Az osztrákoknak is van (volt) különben Krokodil jellegű mozdonya (BBÖ 1100, ami ÖBB 1089, ill 1189 lett), de csak igen enyhén hasonlít a erre.
    Az ÖBB 2070, Hector, az német. Azt leszámítva, hogy dízelhidraulikus tolató mozdony semmi közös nincs benne a Dácsiákkak.
    Az ÖBB-nek nincs, nem is volt Traxx-ja, azon is virít a DB logó, azaz német!
    A bal oldali Taurus a GYSEV logoval és osztrák számmal Raaberbahn mozdonya lesz. A Raaberbahn (több másik magánvasúttal) ki is maradt a lenti felsorolásból.
    A magánvasutaknál újra egy ÖBB 4030-as motorvonat látható, az ÖBB logó is ugyanaz mit fent.
    A Semmeringbahn egy (gyönyörű) vasútvonal, nem vasúttársaság. A képen pedig egy ÖBB 2016 (Hercules) áll, szintén ÖBB logóval.
    A Seierische Lokalbahn új Taurusa nem Bruck an Leitha állomáson áll, mert az nem ilyen. Lehet a bruckneudorf-i (királyhidai), ami nem sokkal előtte van, de még Burgenlandban. De talán Bruck an der Mur állomásán van, hiszen az a stájer, akárcsak a cég.
    De más akár még igaz is lehet... ;-)

    VálaszTörlés

Pápa, a reformáció városa

Debrecen a kálvinista Róma, Pápa pedig a reformáció városa.  A gondolatot az adta, hogy tavasszal elmentem Pápa városába, mert a Reformata M...