2010. november 2., kedd

A modern gyáripar kialakulása az Osztrák-Magyar Monarchiában: Haggenmacher, Goldberger és a többiek. Ennek folytatása a nagy múltú cégek továbbélése a III. évezredben (folytatás)

Mivel egy kicsit nagy témát választottam, ezért úgy illik, hogy ami kimaradt azt megírjam és úgy zárjam le a mai napra szánt szent evangéliumot.
Ugye ott hagytam abba, hogy mi lett a cégek további sorsa? Nos, a következők maradtak ki: Az Elin a mozdonyok és vasúti kocsik gyártását kiszervezte és a német Siemens AG. tulajdonába került 1971-ben a törzsüzem, a villamosok gyártása és a háztartási gépek gyártása továbbra is folyik Ausztriában a grazi és a bécsi gyárakban, de az Elin-csoporthoz tartozó floridsdorfi mozdony-és vasúti járműgyárat (az StEG-üzemet) még 1910-ben veszteségre hivatkozva zárták be és ezzel együtt szűnt meg rövid 20 éves pályafutás után a bécsiek kedvence, a Kahlenbergbahn, amelyet az StEG üzemeltetett.
A Déli Vaspálya Részvénytársulat 1882-ben beolvadt az akkor Baross Gábor elnök-vezérigazgató által alapított Osztrák-Magyar Állami Vaspálya Részvénytársaság  (röviden OMÁV vagy OMÁV Rt.) szervezetébe, majd pedig az Osztrák-Magyar Monarchia 1918-as felbomlását lezáró 1921-es soproni népszavazás után, 1922 elején az OMÁV osztrák részéből megalakul az Osztrák Szövetségi Vasutak Részvénytársaság (Österreichisches Bundesbahnen Aktien Gesselschaft, az ÖBB vagy ÖBB AG.) és a magyar részből pedig a Magyar Államvasutak Részvénytársaság (MÁV vagy MÁV Rt.).
Budapest X. kerületében, Kőbányán található az egykori MÁVAG-gyár központi járműjavítója: az Északi Járműjavító. A MÁVAG rövidítés a Magyar Államvasutak Vagongyára névből származik eredetileg. A MÁVAG gyár 1885-ben létesült a Ganz-gépgyár mellett. A Ganz-gépgyár alapítása bő 10 évvel korábban történt. Mivel mindkét gyár gyártott vasúti kocsikat, mozdonyokat és vasúti járműalkatrészeket, ezért a termelésbővítés miatt Ganz Ábrahám családja úgy döntött, hogy Kandó Kálmánt továbbra is a gyár vezérigazgatói székében kívánja alkalmazni, de az állami céget, a MÁVAG-gyárat tőkéstársnak bevonja és így 1920 körül a gyár hivatalos neve Ganz-MÁVAG Részvénytársaság lett. Az 1970-es években az Óbudai Hajó-és Darugyár Rt., az 1980-as évek elején a Danubius Hajó-és Darugyár Rt. (Csepel-szigeten volt) elvesztette önállóságát és a Ganz-MÁVAG Részvénytársaság része lett, neve Ganz Holding Rt.-re változott, az Óbudai Hajó-és Darugyár Rt.-ből Ganz Villamossági Művek lett és felvonókat kezdett gyártani, a Danubius Hajó-és Darugyár Rt. Ganz Danubius Hajó-és Darugyár Rt. néven a budapesti kikötők üzemeltetését végezte, de már soha többet hajó-és darugyárként nem működött tovább. Az 1990-es évek elején a Fiat-Ansaldo csoporthoz tartozó Transelektro Spa. (olaszul részvénytársaság) vette meg a Ganz-csoport részvényeinek 90 %-át, ami most Ganz-Transelektro Zrt. néven termel jóval kisebb mennyiségben, mert amikor az 1980-as esztendőben a Ganz Holding megalakult akkor 11300 dolgozója volt a cégnek, jelenleg már csak 210-en dolgoznak a cégnél!
Az osztrák Voestalpine Fémfeldolgozó Rt. 150 évnyi működés után jogutód nélkül szűnt meg, amikor az angol Wallis-csoport szerezte meg részvényeinek 88 %-át és 2005-ben végleg leállt a termelés. 1855-ös alapításakor 8500 embernek adott munkát az akkor csak 35000 lakosú Linzben. 2000-es csúcsévben már 45000 dolgozója volt a cégnek, jelenleg már csak egy ipari emlékpark állít mementót a valamikor világhírű cégnek, amelynek dolgozói létszáma kb. 20 fő. Linz lakosságszáma 235000 főről 199000 főre csökkent, ezt a 36000 fős embertömeget a "zöld főváros", a stájer tartomány fővárosa, Graz fogadta be és így Graz lakosságszáma 250000 főre növekedett.
A Goldberger-gyár Budapesten a teljes enyészeté lett. A pesti oldalon lévő, Angyalföld-Újpest határán lévő üzemet porig rombolták 2003-ban és helyén egy 5 emeletes hipermarket épült egy lakópark gigaprojekttel együtt. A túlparton, az óbudai üzemből még az 1970-es évek elején megalapították az Országos Textilipari Múzeumot.
A Budai Hengermalom helyén már csak egy emléktábla díszeleg porosan és elhagyatottan, a Hengermalom utcában.
Amit ügyes kezek és okos emberek létrehoztak 3-400 évvel ezelőtt és csak hozzátenni kellett volna, ahelyett szétrombolták, megszüntették és sajnos nem is építettek hozzá.
Ausztria és Magyarország a XIX-XX. század fordulóján sok mindenben párhuzamosan, együtt mozogva fejlődtek és 100 évvel később, a XX-XXI. század fordulóján, a III. évezred küszöbén, 2001-ben együtt is mentek tönkre belerohanva a saját pusztulásukba, hiszen a Steyr-Puch, ami a Mercedes autógyár leányvállalataként alapíttatott az már soha nem kapja vissza régi fényét és csillogását, mert a kanadai Magna fémipari-és repülőgépgyártó óriáskonszern 2007-ben megvette, nevét Magna Steyr-re változtatta, kanadai üzemébe telepítette át a termelést és az osztrákoknál már csak egy irodaépületet hagyott meg, amelyben az alapításkori 600 fős létszámból mára csak 10-en dolgoznak.
Na most már mindent leírtam, amit erről tudni lehetett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Pápa, a reformáció városa

Debrecen a kálvinista Róma, Pápa pedig a reformáció városa.  A gondolatot az adta, hogy tavasszal elmentem Pápa városába, mert a Reformata M...