2011. március 4., péntek

RailJet krónika

Az 1860-as évek elején Werther von Siemens Halske nevű tulajdonostársával együtt megalapítja Berlinben a Siemens-Halske Elektromossági Műveket, majd pedig a II. világháborút követően Halske zavaros körülmények közt eltűnik, többet nem tér vissza Németországba. A Siemens família az USA-ba emigrál, ahonnan soha nem térnek vissza, a Siemens gyár ekkor állami céggé alakul 1950-ben és a neve Siemens AG. nevet veszi fel.
Az alapításkori Siemens-Halske villamoskocsik, vasúti kocsik és mozdonyok gyártásával alapozta meg világhírnevét, majd pedig a háború éveiben a mikroelektronikában, elektrotechnikában aratott hatalmas sikereket.
Az 1970-es évek végén már a telekommunikációs-és informatikai rendszerek gyártásával is foglalkozni kezdenek (pl. személyi hívók, mobiltelefonok, vezetékes telefonok stb...).
Ezzel párhuzamosan az 1870-es években alapított Krauss Maffei Elektronikai Művek kizárólagosan mozdonyok és vasúti kocsik gyártására szakosodott cég túlnövi magát és Ausztrián kívül már a németországi Siemens cégben is többségi részvénycsomagot szerez, ami természetesen a Siemens AG. feldarabolódásához vezet.
A Krauss Maffei, a korábbi Semmering Pauker gyár ugyanúgy házi és udvari szállítója az Osztrák Szövetségi Vasutak Zrt-nek (ÖBB), mint az Elin (Elektrische Industriegebiet bei Wien Aktien Gesselschaft). Az 1900-ban alapított Elin kezdetektől fogva érdekelt volt a vasúti kocsik, mozdonyok és villamoskocsik gyártásában is.
1993-ban megalakul a Magyarországi InterCity Vasutak-és Autóbusz-közlekedési Kft., amelynek első vonata a Budapest Keleti pályaudvar-Miskolc Tiszai pályaudvar közt, első autóbuszjárata pedig Budapest Népstadion-Eger autóbusz állomás közt kezd közlekedni. A német Siemens érzi már a folyamatos gyengülését és egy osztrák-magyar kormányközi megállapodás születik, melynek értelmében megkezdődik 1996-ban a Semmering Pauker grazi és st. pölteni gyárában az utángyártott Pullmann-kocsik (régi eurégiós kocsik) és a Kandó rendszerű Taurusok gyártása.
Először Ausztriában cserélik le a villanymozdonyok járműparkját, 410 villanymozdonyból 10 év alatt, 1996-2006 közt 250 mozdonyt cseréltek Taurusra, majd pedig a 370 dízelmozdonyból szintén ugyanezen 10 év alatt 180 Desiro rója az osztrák vasúthálózat sínpályáját.
Ekkor, 1996-ban már az osztrákoknak a német Siemens gyárhoz semmi közük, teljes önállóságot élveznek minden téren.
1995-ben megalakul a Siemens Austria Aktien Gesselschaft, amelynek elnök-vezérigazgatója az ÖBB üzemeltetési vezérigazgató helyettese lesz. 1998-ban a Semmering Pauker cég alapítóinak tiszteletére a cég elhagyja a nevéből a Siemens nevet, felveszi az alapításkori Krauss Maffei nevet. A cég teljes neve: Krauss Maffei Siemens Lokomotiv Fabrik AG.
A Desirok nagy sikert aratnak Ausztriában, mivel dízel-motorvonatokról van szó, ezért személyvonati és elővárosi vasúti közlekedésben vesznek részt.
A Taurusok mivel villanymozdonyokként közlekednek és Európa legerősebb mozdonyáról, a világ vasúthálózatának 5. legerősebb villanymozdonyáról van szó, ezért a MÁV 2003-ban használtan vesz az ÖBB-től 10 Taurust (Bikát), a 410 villanymozdony fokozatos cserélésének érdekében. A Taurusok vontatják az IC-és EC-szerelvényeket, amelyeket régebben a Gigant (V 63-as) mozdony vontatta.
Egy újabb fordulat: 2000-ben az első RailJet vonat Wien Südbahnhof-Graz Hauptbahnhof-Klagenfurt Flughafen közt kezd közlekedni belföldi gyorsvonatként, amikor már vasúti kocsik ugyan vannak RailJet felirattal, de a mozdony még Elin villanymozdony.
1999. decemberben még ÖBB RailJet Üzletág-igazgatóságként indul a történet.
A nagy sikerre való tekintettel 2006-ban megalakul az ÖBB-ből kiválva a RailJet International Aktien Gesselschaft, amelynek vezérigazgatója három vezérigazgató helyettest nevez ki: 2 német és 1 magyar. A RailJet (RJ) legfőbb központja a Bécs melletti Schwechaton található, ahol az irodaépület és a gyár ugyanabban az épületben van elhelyezve. A RailJet járműtelepe és központi főműhelye a Wien Grillgasse.
A RailJet szerelvényeket 2007-2008 közt a legkülönbözőbb terepviszonyok közt tesztelték és a legerősebb Taurus mozdonyt tették a vonat elejére, motorkocsija (a legutolsó kocsi) Taurus mozdonyból van kialakítva.
Az első RailJet (RJ) szerelvény 2009. január 1-jén indult meg München Hbf.-Wien Westbahnhof-Budapest Keleti pályaudvar közt, de 2010-ben már megjelent a Salzburg Hbf-Budapest Keleti pályaudvar viszonylatú RJ, idén, 2011-ben pedig elindult a Frankfurt am Main-Budapest Keleti pályaudvar, illetve az Innsbruck Hbf.-Budapest Keleti pályaudvar közti járat is.
A vonaton 80 digitális utastájékoztató tábla jelzi a járat sebességét, állomáshelyét és egyéb információkat. Három kocsiosztállyal közlekedik: economy (harmadosztály), first (másodosztály), premium (első osztály), de ezen felül a fedélzeti büfészolgáltatást a Sacher Hotel végzi.
A társaság szlogenje:
Magyarul: "jövő vasútja, a repülő vonat".
Németül és angolul: "szupervonat a III. évezred technikájával".
A társaság elnök-vezérigazgatójának tervei szerint 2012-ben a Balaton északi partjának érintésével Szombathelyen át tervezi az olasz Velence Santa Lucia, illetve Zagreb Kolodvor (Zágráb főpályaudvar), illetve Zágrábból leágazással Szlovénia felé egy újabb szakasz átadását, 2015-ig pedig Szeged Nagyállomáson át Belgrádig egy újabb vonal megépítését. A RailJet Magyarország Kft központja a Budapest Keleti pályaudvar, ami a RailJet vonatok kiindulóállomása és magyarországi végállomása lenne.

Képek a RailJet (RJ) világából:
RailJet International AG. vezérigazgatója, Dr. Erich Forster
RailJet Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, Kozák Tamás
RailJet Ausztria
RailJet Eurosprinter
RailJet vonatindító tábla Budapest Kelenföldön (München-Budapest RailJet)
RailJet mozdonyok Hegyeshalomban

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése