Ahogy azt Jókai Mór: Az aranyemberben leírtak teljesen igaz a Vaskapu-szorosra és az Al-Duna leírására.
A Duna teljes szakaszának hajózhatóvá tétele mindig is kihívás elé állította a hajósokat és az ezzel foglalkozó szakemberek nagy részét. Vásárhelyi és Vasvári sokat dolgozott azon, hogy hajózhatóvá tegyék a folyót, mivel ez egy nagyon nehéz feladat volt, hiszen a folyó alsó szakasz jellegéből adódóan deltatorkolattal ömlik a Fekete-tengerbe.
A szocializmus évtizedeiben Nicolae Ceausescu rendelte el a Duna szabályozásának befejezését és ennek eredményeképpen megépült az 1970-es évek végén a Vaskapu I., majd pedig néhány év elteltével a Vaskapu II. erőmű, aminek következtében a régi Orsova városát el kellett árasztani vízzel és 3 km-rel lejjebb, a román-szerb határhoz közelebb épült meg az új Orsova városa. Ennek két előnye van: egyrészt kiegyenlítettebbé vált a vízjárás és kevesebb az árvízveszély, a másik pedig az, hogy a vízenergia az egyik legtisztább és legolcsóbb elektromos áramtermelő forrás.
Az ember azt gondolná, hogy milyen borzalmas ronda ezek az erőművek, de nem, egyáltalán nem. Teljesen beleolvad a környezetébe és ráadásul egy hatalmas élmény, amikor az ember egy 36 férőhelyes ladikon 56 utassal a fedélzetén utazik.
Most jöjjenek a képek:
|
Decemal emlékmű |
|
Dunai tavasbarlang bejárata |
|
Orsova városa, csoport a hajón |
|
Traianus emlékmű |
|
Vaskapu és a Duna-part |
|
Duna, túlparton Szerbia |
|
Szerbia ortodox kolostorral |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése