Egy önálló,
döntően zsidó vallási kegytárgyakat tartalmazó kiállítás gondolata először
1896. évi millenniumi ünnepségsorozat kapcsán merült fel, amikor az ezeréves
Magyarország történelmi egyházainak sorában a zsidó vallás is bemutatkozott.
Szabolcsi Miksa,
az Egyenlőség című újság főszerkesztője javasolta, hogy az egyszeri alkalomra
összegyűjtött kiállítási anyag legyen egy jövendő zsidó múzeum bázisanyaga, a
múzeum maga pedig a zsidó múlt vallási és történeti értékeinek országos
gyűjtőhelye, művészeti központja, tudományos műhelye. Az ötlet a következő
évtizedben a magyar zsidóság legrangosabb kulturális szervezete karolta fel és
valósította meg.
A kb. 1500
tárgyból álló gyűjtemény első otthona egy Hold utcai lakás volt. A Zsidó Múzeum
1932-ben talált végleges otthonra a Vágó László és Faragó Ferenc tervei alapján
a Dohány utcai zsinagógához épített, azzal építészetileg tökéletes egységet
alkotó épületszárnyban.
Kevesen tudják,
hogy a Zsidó Múzeum helyén álló házban született Theodor Herzl,
Izrael állam megálmodója.
Az 1930-as évek
egyre fenyegetőbb légkörében a Zsidó Múzeum szerepe felértékelődött. Egyrészt
olyan témájú kiállításokat szerveztek, amelyek a magyar zsidóság tevékeny
részvételét bizonyították a magyar történelem különböző periódusaiban, másrészt
kiállítási lehetőséget biztosítottak azon zsidó képzőművészeknek, akik
származásuk miatt kiszorultak az országos kiállításokról: Ámos Imre,
Perlrott- Csaba Vilmos, Kádár Béla, Bálint Endre, Vajda Lajos műveit csak itt
láthatta a közönség.
1942-ben a múzeum
értékes műkincseit a Magyar Nemzeti Múzeum két munkatársa a Nemzeti Múzeum pincéjében
rejtette el. A német megszállás alatt a zsinagógával egybeépített Zsidó Múzeum-
mivel kapuja kívül volt a gettón- sokak számára a menekülés egyetlen
lehetőségét nyújtotta.
Az intézmény ma a
Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének égisze alatt működik. Gazdag
judaisztikai gyűjteménye révén Európa második leggazdagabb zsidó múzeuma.
Különösen az utóbbi évtized törekvéseinek eredményeként az egykori, döntően
vallástörténeti profilon túl időszaki kiállítások sorozata mutatja be a zsidó
alkotók munkáit a filmművészetben, a képzőművészetben, az építészetben, a
művészetek és a kultúra megannyi területén.
Theodor Herzl (1860 - 1904)
Politikus és író,
a zsidó állam megálmodója, a cionista mozgalom alapítója. Herzl Tivadar 1860.
május 2-án született Magyarországon, Pesten, a Dohány utcában. Családja a
hagyományos zsidó neveltetéshez ragaszkodott, édesanyja azonban viszonylag
szabad szellemben nevelte.
A család 1878-ban
Bécsbe költözött, ahol Herzl jogi egyetemet végzett. Író, valamint újságíró
lett, majd a Neue Freie liberális újságnál helyezkedett el.
A Bécsi Egyetemen
társadalmi problémaként élte meg az antiszemitizmust. 1894-ben megjelent „A
gettó” című drámája; remélte, hogy a zsidók és keresztények között kialakuló
vitában megoldást találhatnak a kölcsönös tisztelet és tolerancia elvei
alapján.
1894-ben, a
francia hadseregben árulással vádoltak egy zsidó katonatisztet, Alfred
Dreyfust. Akkoriban az antiszemita légkör jellemző volt a francia
felvilágosodás és forradalom hazájában, így "halál a zsidókra"
kiáltásokkal fogadta a tömeg az ítéletet. Herzl arra a következtetésre jutott,
hogy az egyetlen megoldás az lehet, ha a zsidók együttesen egy olyan földre
költöznek, melyet magukénak mondhatnak. A Dreyfus-ügy nagy hatással volt
Herzlre, hiszen már kialakulóban volt benne a cionizmus ideája.
Herzl Tivadar úgy
látta, hogy a zsidógyűlölet a társadalom megváltoztathatatlan tényezője, melyet
az asszimiláció nem oldhat meg. Folyamatosan a zsidó nép szuverenitásáról
elmélkedett.
ÁMOS Imre (1907, Nagykálló -
1944/45, Németország)
Festő.
1927-től 1929-ig a budapesti műegyetemen, 1929-35-ben a Képzőművészeti
Főiskolán tanult, ahol Rudnay Gyula tanítványa volt. 1931-ben állított ki
először a Színyei Társaság Tavaszi Szalonjában, itt 1933-ban dícsérő elismerést,
1934-ben Álmodó asszonyok c. képével első díjat nyert. 1935-ben feleségével,
Anna Margittal együtt kollektív kiállítása volt az Ernst Múzeumban. Ebben az
évben a Lipótvárosi Kaszinó Ruszt-díját kapta és a Munkácsy Céh tagja lett.
1936-ban a Képzőművészek Új Társasága (KÚT) választotta tagjává. Ettől kezdve
nyaranta Szentendrén dolgozott.
1937-ben
tanulmányúton volt Párizsban, ahol kapcsolatba került Chagall-lal. 1938-ban a
Nemzeti Szalon tagja lett. 1940-től 1944-ig kisebb megszakításokkal
munkaszolgálatos a Délvidéken, majd a keleti harctéren. 1944 nyarán Németországba
hurcolták, feltehetően szászországi táborban pusztult el. Emlékkiállítása volt
1958-ban a Magyar Nemzeti Galériában, majd Szegeden, Pécsett és Győrben.
Kezdetben a posztimpresszionizmus képviselője. Rippl-Rónai József és Berény
Róbert hatott rá, a 30-as évek közepétől Chagall hatására az álomszerű,
asszociatív jelenítés jellemzi (Öreg templomszolga a mennyországra gondol, Álom
a medvetáncoltatóról stb.). A II. világháború alatt megrázó látomásokban számolt
be tragikus élményeiről (Sötét idők sorozat, Menekülő, Háború stb.).
A magyarországi zsidóság története
Több sírkő
bizonyítja, hogy a római Pannónia provincia területén, már a II-III. században
éltek zsidók. Hászdáj ibn Sáprut levele valószínűvé teszi, hogy a IX-X.
században már nem csak vándorló kereskedők, hanem letelepedett zsidók is laktak
az ország területén.
A zsidók egészen
1093-ig háborítatlanul éltek az ország területén, ekkor hozott Könyves Kálmán
vegyes házasságot korlátozó és a vasárnapi munkát szigorúan tiltó törvényeket.
A zsidók letelepedését csak a püspöki székhelyeken engedélyezte, de a
későbbiekben a szabad királyi városokban is letelepedhettek. Ennek ellenére a
zsidók az ország gazdasági ügyeinek intézésében továbbra is fontos szerepet
játszhattak. Az Aranybulla (1222) megtiltotta ezt. 1231-ben megerősítették az
Aranybulla tiltó rendelkezését, valamint bevezették az 1215-ös lateráni zsinat
határozatait a zsidók öltözködéséről és tulajdonviszonyairól.
Az egész Európát
jellemző zsidóüldözés itt nem volt jellemző, már csak azért sem, mert az új
ország építése, majd újjáépítése során a királyoknak szükségük volt a zsidók
gazdasági szakértelmére és adójára. Néha kiűzték ugyan a zsidókat egy-egy-
ugyancsak betelepült polgárok által lakot- városból, de hamar visszaengedték
őket. Csupán az Anjou-házból származó Nagy Lajos alatt kellett elhagyniuk egy
időre az ország egész területét (1360-1364). Amikor Nagy Lajos visszaengedte
őket az országba, elődei gyakorlatának megfelelően saját oltalma alá helyezte
őket. Ebben az időben is sokan vándoroltak ide nyugatról, ahol az 1381-es
pestisjárvány alatt folyamatosak voltak a kútmérgezési vádak és a vérvádak.
Luxemburgi
Zsigmond király alatt – bár részben korlátozták a zsidók jogait-, megengedték,
hogy néhány nemesi birtokon is letelepedjenek a királyi városok mellett. A
nyugati üldözés azonban olyan erős kisugárzású volt, hogy alóla az Európa nagy
részén uralkodó Zsigmond magyar király és német-római császár sem vonhatta ki
magát.
Mátyás király
alatt javult a helyzet. Ő a keresztény zsidó-bíró helyett zsidó prefektust
nevezett ki, aki minden, zsidókat illető kérdésben dönthetett. Ez a középkori
magyarországi zsidóság virágkora volt, amelynek építészeti emlékei (részben
betemetve) ma is megtalálhatók a budai királyi várban. Mátyás király halála után
újra fellángolt a zsidóüldözés, vérvádak nyomán többször is máglyára küldték a
zsidókat.
Amikor Nagy
Szulejmán török szultán elfoglalta Budát, a város zsidó lakosságának egy részét
magával vitte a Török Birodalom területére. A három részre szakadó Magyarországon
a törökök által megszállt területekre is lassan visszaszivárgott a zsidó
lakosság. Az ún. királyi Magyarország területén azonban még mindig rossz
helyzetben voltak, míg Erdélyben a reformáció, a Biblia olvasása nyomán
toleráns, zsidóbarát megnyilvánulásokra került sor és nem történtek pogromok.
Amikor a törököket
kiűzték, a Hódoltság-béli zsidók is a birodalom területére távoztak. Ezt
követően az egész ország Habsburg-uralom alá került, a megüresedett
országrészekre a szomszédos országokból zsidó betelepülők is érkeztek, akik az
új törvények értelmében nem költözhettek városokba. Az új körülmények között a
zsidók főleg a nemesség birtokainak igazgatásába és kis falvak kereskedelmi
ellátásában vettek részt.
Mária Terézia az
ország területén élő zsidókra megtűrésükért új, nagy összegű adót vetett ki.
II. József
rendelte el, hogy a zsidóknak német vezetéknevet kell felvenniük (héber neveik
helyett). Hozzá fűződik az úgynevezett "türelmi
rendelet", amely a zsidók polgáriasítását célozta, komoly előnyökkel
és hátrányokkal bírt a zsidóságra nézve.
A XIX. század
elején, a reformkorban a haladó nemesség sok egyéb hasznos újítás mellett a
magyarországi zsidóság egyenjogúsítását is célul tűzte ki, ami az
országgyűléseken gyakran került szóba, de a törvény még sokáig váratott magára.
A zsidók a részben
általuk megteremtett ipari és kereskedelmi fellendüléssel fokozatosan
bekerültek az ország gazdasági életébe. Fennmaradtak ugyan korlátozó
rendelkezések is, de ezek az új viszonyok között már nem bírtak olyan
jelentőséggel.
1840-ben
kimondták, hogy a zsidók szabadon az ország egész területén - a bányavárosokat
leszámítva- bárhol letelepedhetnek, gyárakat állíthatnak, kereskedhetnek. A
Habsburg- birodalom többi tartományából, ahol jóval kedvezőtlenebbek voltak a
viszonyok, sok zsidó bevándorló érkezett ekkor Magyarországra, ahol Európa
egyik legnagyobb létszámú közössége alakult ki-
Az 1848-49-es
magyar szabadságharcban a zsidó lakosság már olyan magától értetődően vett
részt, arányszámát jóval meghaladó mértékben, hogy a szabadságharc leverése
után külön hatalmas hadi hadisarccal büntették az egész magyarországi
zsidóságot. A Habsburg császár és Magyarország közti Kiegyezést követően
1867-ben megszületett az emancipációs törvény a zsidók egyenjogúsításáról,
polgári és politikai jogok tekintetében.
1868-ban
megtartották a magyarországi zsidó kongresszust szervezeti kérdésekről,
amelynek nyomán a magyarországi zsidóság két részre szakadt: a kongresszus
határozatait elfogadókra (neológok),
és a kongresszus határozatait elutasítókra (ortodoxok). Akik a
vitában nem foglaltak állást, a status quo álláspontjára helyezkedtek.
Az ezt követő
évtizedekben - Európa más országaihoz hasonlóan - a magyarországi zsidóság is
megmutathatta a világnak az évszázadokon keresztül kényszerűen visszafogott és
ekkorra felszabadított alkotóerejét. Ennek az egyik tanúja a múzeumunk mellett
álló pompás épület, a híres Dohány utcai zsinagóga.
A gazdasági,
tudományos és művészeti életben jó néhány zsidó talált lehetőséget a
megélhetésen kívül önkifejezésre is. Ők alakították ki a tradicionális
életvitelt folytató falusi zsidóság mellett a számos önálló jellegzetességgel
bíró városi, Budapesten pedig nagyvárosi magyar-zsidó kultúrát.
1895-ben a magyar
országgyűlés a zsidó vallást "bevett vallásnak" nyilvánította, azaz a
többi felekezettel egyenrangúnak nyilvánította. Ugyanebben az évben törvényt
hoztak a polgári házasságról, amely a zsidó-keresztény vegyes házasságok
lehetőségét nyitotta meg.
Ilyen környezetben
született Herzl Tivadar, a politikai cionizmus atyja, Izrael állam megálmodója.
Ezzel szemben az asszimilációs irányzat velejárója volt, hogy egyre több zsidó
vallotta magát magyarnak. A különféle nemzetiségek lakta országrészekben a
zsidó vallású lakosokat- más lehetőség híján - magyar nemzetiségűnek írták be a
statisztikába. A magyarosodás folyamatán még a Tiszaeszlári vérvád és Istóczy
Győző Antiszemita Pártja sem tudott változtatni.
Az első
világháború, illetve a trianoni sokk után rendkívül megerősödött az
antiszemitizmus Magyarországon. 1920-ban megszületett az első korlátozó törvény
az ún. numerus clausus, majd 1938-tól kezdve egyre jogfosztóbb, kifejezetten
rasszista zsidótörvények léptek életbe. A második világháború idején
hatszázezer magyar állampolgárságú zsidót gyilkoltak meg, többségüket
Auschwitzban és más haláltáborokban. A vidéki zsidóság szinte teljesen
megsemmisült, sok, addig virágzó közösségnek hírmondója is alig maradt.
Ma hazánkban a
zsidóság nagyobb része Budapesten él. Közösségi intézményei, templomai, iskolái
(köztük Közép-Európa egyetlen rabbi képző intézete), kulturális és szociális
hálózata, szervezetei az utóbbi években születtek újjá, a fasizmus és a
kommunizmus zsidó- és vallásellenes rendszereinek évtizedei után.
Az izraelita felekezet (1867–1918)
Bizonyos,
hogy már a magyar államalapítás előtt is éltek zsidók a Kárpát-medencében.
Nagyobb számban a 16–17. században, a török kiűzését követő betelepítési
hullámban érkeztek a német és szlovák paraszti telepesekkel együtt. 1769-ben
mintegy 20 ezer, 1790-ben már 88 ezer főre tehető a magyarországi zsidóság
száma. II. József 1781. évi türelmi rendelete lehetővé tette ugyan, hogy a
szabad királyi városokba is beköltözzenek, de egyenjogúsításukra csak a 19.
században került sor.
A kiegyezés az
izraelita felekezet életébe is nagy horderejű változásokat hozott. Az 1866.
május 15-i császári rendelet szellemében járt el az uralkodó, amikor az első törvények
között szentesítette az 1867. évi XVII. tc.-t Az izraeliták egyenjogúsításáról polgári és politikai jogok
tekintetében. A törvény egyszerűen és radikálisan rendezte az évszázada
húzódó problémát: első paragrafusa kimondta, hogy az ország izraelita lakosai a
keresztény lakosokkal minden polgári és politikai jog gyakorlására egyaránt
jogosítottak. A második paragrafus pedig hatályon kívül helyezett minden ezzel
ellenkező törvényt, rendeletet vagy jogszokást. A jogegyenlőség kimondása
azonban nem jelentette, hogy az izraelita felekezet a történelmi egyházakkal
egyenlővé vált volna. 1867 után egyébként jellemző, hogy a hivatalos iratokban
és törvényszövegekben a korábbiaktól eltérően már egységesen az izraelita
felekezet megnevezés található (s nem zsidó, héber vagy Mózes hitű). Eszerint
beszéltek magyar, német vagy más anyanyelvű, izraelita vallású magyar
állampolgárokról. Magyarország észak-északkeleti tájain egészen 1944-ig élt a
zsidóság egy igen zárt, különleges része: a hászídok. A jellegzetes öltözéket
viselő, kaftános, prémkalapos, pajeszos, nagyszakállú, erősen vallásos zsidók
mezőgazdasági kereskedelemből, fuvarozásból és földművelésből élő egyszerű
emberek voltak. A hászíd élet középpontjában a rebe (cáddík, azaz igazságos
vagy csodarabbi) állt, aki tisztaságánál fogva a leghivatottabb arra, hogy
Isten előtt a szenvedő emberiség szószólója legyen. Nem csoda tehát, hogy a
rebéhez tömegesen zarándokoltak a hívek, hogy lelki és anyagi gondjaikra
vigasztalást és tanácsot kapjanak.
A magyarországi
zsidó közösség 1868-ig ún. Communitas Judeorumokba szerveződött, amelyek
egyszerre voltak vallási és közigazgatási-politikai egységek. Az izraelita
felekezeten belül nincs elkülönült hierarchia, így hierarchikus
egyházkormányzatról sem beszélhetünk. A felekezetet az egymástól teljesen
autonóm izraelita hitközségek összessége képezi. A hitközségeknek nem volt sem
regionális, sem országos szervük, amely képviselte volna őket akár az állam, a
közigazgatás, akár más egyházak felé. A politikai emancipáció, a polgárosodó
társadalom megérlelte a zsidóság vallási ügyeinek (át)rendezését is. Báró
Eötvös József kultuszminiszter kezdeményezésére 1868. december 10-től 1869.
február 23-ig a pesti vármegyeháza üléstermében tanácskozott az első országos
izraelita kongresszus, az ún. Egyetemes Gyűlés. Képviselői azzal a céllal ültek
össze, hogy megalkossák a magyarországi és erdélyi izraelita hitközségek
országos szervezetét, s ezzel a felekezetet egyházzá szervezzék. Abban
megállapodtak, hogy hitelvi kérdéseket nem tárgyalnak, hanem elismerik, hogy
valamennyi hitközség a zsidó vallási törvény alapján áll.
A kongresszuson
kidolgozták az izraelita hitközségek szervezeti szabályzatát. Ez azt
jelentette, hogy a hitközség kizárólag egyházszervezeti alapegység, és ezen túl
nem gyakorol közigazgatási funkciókat (mint addig a zsidó községek, a
Communitas Judeorumok). A felekezet irányításában a választott testületek
játszanak meghatározott szerepet, amelyben a világiak vannak többségben. A
hitközség élén a választott képviselő-testület áll, világi elnök vezetésével. A
rabbik a hitközség alkalmazottai, de hitéleti, valláserkölcsi kérdésekben az ő
véleményük a mérvadó. E határozatokat – mivel nem mondták ki, hogy a zsidóság
létrehozandó egységes vallásszervezetének a Sulchán Árúch törvénykönyv alapján
kell állnia – a résztvevők jelentős hányada nem fogadta el és kivonult a
kongresszusról, majd saját külön országos szervezetet alkotott. Azóta {II-317.} őket nevezik ortodox vagy talmud irányzatnak, a
határozatokat elfogadókat pedig kongresszusi
vagy neológ (új elveket
követő) irányzatnak. Az egyik csoporthoz sem csatlakozó néhány hitközség magát status quo ante-nak nevezte.
A kongresszusi
vagy neológ irányzat által elfogadott országos szervezet alapegysége a
hitközség, amelyeket a Magyar Királyság területén (beleértve Erdélyt is) 26
községkerületbe soroltak, élükön választott tisztségviselőkkel. A legfelsőbb
egyházi fórum az Országos Kongresszus, amelynek 3 évente kellett (volna)
üléseznie. A kongresszus elnökségét is 3 évenként választják. Az elnökség
évente tart gyűlést. Állandó szerve az 1871-ben felállított Izraeliták Országos
Irodája, amelynek első elnöke Schweiger Márton, őt Simonyi József, majd Mezey
Ferenc követte. A választott elöljárók nem alkotnak hierarchiát, mert ezek a
tisztségek csak azzal a céllal létesültek, hogy a hitközségeket „kifelé”, az
állam és más szervek felé képviseljék. A neológok rítusa bizonyos mértékben
eltér a hagyományos ortodox rítustól. Legfőbb különbségek: papi ornátus
viselete, orgonakíséret, sírkövek díszessége, a tóraolvasó-emelvény a
frigyszekrény előtt van stb.
A neológ
irányzatot elutasító ortodox zsidók szigorúan ragaszkodtak a vallási
hagyományok érinthetetlenségéhez. A királytól 1871. október 22-én külön
önkormányzati szabályzatot nyertek, és ezt követően az állam felé közvetítő
bizottságokat állítottak fel. A magyarországi zsidóság töredéke egyik
irányzathoz sem csatlakozott, hanem az országos kongresszus előtti állapotokhoz
ragaszkodott. Ők képezték a status quo ante irányzatot. Országos szervezetüket
csak hatvan év múlva, 1927-ben alkották meg.
A jogegyenlőség
következő állomása a 19. század végének egyházpolitikai törvénykezése. A
törvényjavaslatokat az izraelita felekezeten belül általában visszafogott hang
fogadta. A polgári házasságkötés kapcsán főleg a zsidók és nem zsidók közötti
házasságkötés lehetősége foglalkoztatta a közvéleményt. A zsidó és keresztény
közötti házasság zsinagógai áldását viszont még a neológ rabbik sem látták
lehetségesnek. (Épp ezért vált híressé az azóta is csak „aradi áldásként” emlegetett
eset: Rosenberg Sándor aradi főrabbi a Háláchára, azaz a zsidó vallástörvényre
hivatkozva mégis megáldotta egy zsidó nő és egy keresztény férfi házasságát.)
Az izraelita felekezetnek a történelmi keresztény egyházakkal való
egyenlőségét, tehát vallási egyenjogúsítását hozta az 1895. évi XLII. tc. A
recepciós törvényjavaslat eredeti formulája tartalmazta, hogy keresztény
felekezetről át lehessen térni az izraelita felekezetbe, s épp emiatt bukott
meg először az országgyűlésben. A gordiuszinak tűnő csomót végül a vallás
szabad gyakorlásáról szóló törvény zárórendelkezése vágta át: lehetségesnek
tartva minden bevett vallásfelekezetre való áttérést (s a recepció révén a
zsidó felekezet is bevett lett) kimondatlanul is biztosítja a zsidó felekezetre
való áttérés lehetőségét. A törvényjavaslatot a főrend háromszor tárgyalta, s
harmadszorra is csak a főrendiház elnökének igenje döntött a javaslat mellett.
Végül 1895. október 18-án hirdették ki az izraelita vallás bevett vallássá
nyilvánítását. A recepciós törvény tisztázta az izraelita vallás és a keresztény
felekezetek viszonyát, de nem rendelkezett a felekezet és az állam
kapcsolatáról, mert hiányzott az egységes autonóm egyházi szervezet. A recepció
1926-ra vált teljessé, amikor a zsidóság képviselői is helyet kaptak a
felsőházban.
A liberális
polgári állam vallási semlegességével elhárult minden politikai vagy jogi
akadály a izraelita vallású lakosok emancipálódása, politikai és kulturális
egyenlősége és beilleszkedése {II-318.}
elől. Az I. világháború végéig tartó polgári fejlődés igen kedvezően hatott a
zsidóság erősödésére. Kialakult egy nagylétszámú, iskolázott, művelt
értelmiségi, kereskedői és vállalkozói réteg, amely hazájának érezte
Magyarországot, s zsidóságával jól megfért magyarsága. A zsidóság úgy
asszimilálódhatott, hogy közben nem kellett feladnia vallási különállóságát
vagy sajátos szokásait. A felekezet irányzatai közül a neológia volt az, amely
leginkább vállalta a magyarosító hatások közvetítését. Tette mindezt annak
érdekében, hogy az elvilágiasodó zsidó középrétegeket a felekezet kebelében
megtartsa. Az 1890. évi népszámláláskor az izraelita lakosság 63,8%-a, míg
1910-ben már 76,89%-a vallotta magát magyar anyanyelvűnek. (2. táblázatunkból
nyomon követhető, hogy ugyanekkor 21,62% német, 0,68% szlovák, 0,11% román s
még kisebb arányban rutén, horvát illetve szerb nemzetiségű izraelita vallású
élt Magyarországon.) A századfordulóra a zsidó nyilvános elemi iskolákban magyarul
tanítottak, holott az 1868. évi népiskolai törvény csak a közép- és felsőfokú
oktatásban tette kötelezővé az államnyelvek tanítását. A jiddis nyelv a felekezeten
belüli érintkezés nyelve maradt. A 20. század nyitányára már európai nívójú
intézménnyé nőtt a magyar zsidóság első főiskolája, az 1877-ben megnyílt Országos
Rabbiképző Intézet.
A politikai légkör
a kulturális és egyesületi életre is pezsdítőleg hatott, és komoly szellemi
eredmények születtek. 1882-ben, az antiszemitizmus felmenő ívében indult az Egyenlőség című zsidó politikai
napilap. Elsősorban az asszimilálódó zsidóság orgánuma volt, egyaránt bírálta a
zsidógyűlöletet és az ortodox bezárkózást. Az első magyar nyelvű tudományos
zsidó folyóiratot, a Magyar Zsidó
Szemlét az Országos Rabbiképző Intézet professzorai alapították
1884-ben. Az idővel tekintélyes műhellyé izmosodott lapot indulásakor Bacher
Vilmos és Bánóczi József szerkesztette, 1891-től Blau Lajos vette át, majd
tanítványaik egészen 1948-ig gondozták. 1911-ben jelent meg Patai József
szerkesztésében a művészi kivitelezésű Magyar
Zsidó Almanach, s ugyanő egy év múlva megindította – a napjainkban is
megjelenő – Múlt és Jövő című
zsidó kulturális és publicisztikai folyóiratot.
A Magyar Zsidó
Szemle első évfolyamában Goldziher Ignác vetette fel egy irodalmi társulat
megalapításának gondolatát. A társulat érdekében többen megszólaltak: Kohn
Sámuel a vallás kútfői és a felekezeti irodalom magyar nyelven való
megismertetése miatt, Lőw Immánuel a zsidó tudomány népszerűsítése mellett a művelt
zsidó közönség igényeinek kielégítése érdekében támogatta a tervet. Az
előkészületek gyümölcse tíz esztendő alatt ért be: 1894 februárjában létrejött
az Izraelita Magyar Irodalmi Társulat (IMIT). A társulat 1895-től kiadott
évkönyvei a zsidó tudományos élet legfontosabb alkotásait tették közzé. Az
IMIT-ből hajtott ki még 1909-ben a Magyar Zsidó Múzeum terve, amit végül 1916.
január 23-án nyitottak meg. Kiterjedt szociális munkát végeztek a különböző
nőegyletek és gyermekvédő szervezetek. A Pesti Izraelita Nőegylet még 1866-ban
jött létre azzal a céllal, hogy segélyezze a beteg és elesett nőket, árvákat.
1910-től a nőegylethez kapcsoltan működött a Weisz Alice Gyermekágyas Otthon,
ahol tíz éven át tudták ingyenes ellátásban részesíteni a gyermekágyas nőket.
1897-ben nyitotta meg kapuit a Bródy Adél Gyermekkórház. 1909-ben létesült az
Izraelita Szünidei Gyermektelep Egyesület, amely 7–13 éves szegény gyermekek
nyaraltatását vállalta. 1910-ben alakult az Országos Izraelita Patronázs
Egyesület, amely a veszélyeztetett zsidó gyermekek szocializációját segítette.
Tanoncotthont és kertészeti telepet is működtetett a 20. {II-319.} századra már emberöltőnyi ideje aktív Magyar
Izraelita Kézmű- és Földművelési Egyesület. A Pesti Izraelita Hitközség
főrabbija, Hevesi Simon kezdeményezésére 1910-re alakult meg az Országos Magyar
Izraelita Közművelődési Egyesület (OMIKE), részben a zsidó vallás hagyományos
értékeinek aktualizálására, részben a zsidó kulturális élet hiányosságainak
pótlására.
Az asszimilációra
és az Európa-szerte végighullámzó politikai antiszemitizmusra adott válaszként
született meg a századfordulón a zsidó nacionalizmus, a cionizmus. Egyik
elindítójának és első programjának a budapesti születésű Theodor Herzl A zsidó állam című,
1896-ban Bécsben németül megjelent könyvét tekintik. Herzl elgondolásának
lényege az, hogy meg kell teremteni az önálló zsidó államot, mert csak egy
saját nemzetállam keretei között maradhat fenn a zsidóság. A cionizmus eszméi
hamar eljutottak Magyarországra is. Először sajtótudósításokban a Magyar Zsidó
Szemle és az Egyenlőség hasábjain, majd szervezeti formában: 1903-ban Pozsonyban
alakult meg (ám három év múlva már Budapestre költözött) a Magyar Cionista
Szervezet. 1904-ben még Pozsony adott otthont a Mizrachi, az ortodox cionista
világszervezet első kongresszusának. Budapesten – ugyancsak 1903-ban –
létrejött a Makkabea, a cionista egyetemi hallgatók egyesülete. Tagjaiból kerültek
ki a hazai cionista sajtó, a Zsidó
Néplap elindítói. A Makkabeából ágazott el 1913-ban a Kadima, az első magyar
zsidó cserkészegyesület és az egyetlen nyíltan zsidó sportegyesület, a Vívó és
Atlétikai Club (VAC). A magyar cionisták az 1910-es évektől már a cionista
világszervezet végrehajtó bizottságába is bekerültek. A cionisták a héber
nyelvet szánták a zsidó állam hivatalos nyelvének, s ezzel hozzájárultak a
héber kultúra iránti érdeklődés megélénküléséhez. Az érdeklődés több
szervezetet is táplált, köztük az 1914-ben alakult 'Haszafah' Országos Héber
Nyelvművelő és Irodalomterjesztő Társulatot.
A politikai
antiszemitizmusra adott válaszok másik útja a zsidóság szervezeti
egységtörekvése. Az ortodox–neológ szétválás óta a zsidóság jelentős részében, kivált
a neológ irányzat képviselőiben minduntalan felvetődött az egyesülés igénye. Az
összefogás szükségessége elsősorban azért fogalmazódott meg, mert az állammal
szembeni önkormányzati jog gyakorlásához közös egyházi szervezet is kellett
volna. Hiába volt a neológoknak országos hatáskörű központi szervezete, ha az
állammal szembeni autonómia törekvések zátonyra futottak azon a
(kultusz)kormányzati érvelésen, hogy a zsidóság szervezetileg megosztott. A
kongresszusi (azaz neológ) községkerületi elnökök 1896. januári konferenciáján
felmerült, hogy újból össze kell hívni az egyetemes gyűlést, de arra a
kultuszminisztérium – a millenniumi év zsúfolt teendőire hivatkozva – nem adott
engedélyt. A magyarosodást és az asszimilációt elfogadó neológoktól eredő javaslatokat
az ortodoxok hagyományosan gyanakvással fogadták. Szervezeti önállóságukat
féltve elvetették az együttes tanácskozás tervét is. A kongresszusi szervezettől
elzárkózva, a századfordulót követő években az ortodoxia maga is lépéseket tett
szervezete korszerűsítésére. 1905-ben az ortodox hitközségek képviselői
országos gyűlést tartottak Budapesten, ahol 240 rabbi és 240 világi képviselő
részvételével módosították korábbi szervezeti szabályzatukat. Az ortodox közvetítő
bizottság helyébe ortodox izraelita országos képviselőség, központi bizottság
és központi iroda létrehozását határozták el. Hat évre szólóan meg is
választották az Országos Képviseletet, amelynek száz tagja – 60 világi, 40
rabbi – volt. Az országos szerv tényleges kormányzati eszköze a Magyarországi
Autonóm Orthodox {II-320.}
Hitfelekezet Központi Irodája volt. A szabályzatot Lukács György, a
darabont-kormány vallás- és közoktatásügyi minisztere 1906. január 9-én hagyta
jóvá. Az 1870-ben kidolgozott, 1871-ben pedig királyi szentesítést nyert
szabályzathoz képest csökkent a rabbik szerep, s ezentúl világi képviselők is
részt vehettek az ortodoxia irányításában. A neológ zsidóság vezetői 1912-ben
ismét megkísérelték egy országos kongresszus összehívását az ortodox–neológ
szakadás megszüntetésére. E kezdeményezés is kudarcba fulladt, az I.
világháború pedig az egész kérdést levette a napirendről. A zsidóság minden
irányzatát képviselő közös egyházi szervezet felállítására tehát egyelőre nem
került sor.
Az I. világháború
idején a zsidó felekezet teljes mértékben lojális volt az Osztrák–Magyar
Monarchia kormányai és az uralkodó iránt. Az Országos Rabbi Egyesület
körlevelet intézett tagjaihoz, hogy imádkozzanak a győzelemért. A háborús évek
történései közül legalább kettő hosszabb távon is befolyásolta a zsidóság megítélést.
Az egyik tényező az antiszemita hangulatot is kiváltó bevándorlási hullám,
elsősorban az orosz hadsereg hadműveletei következtében. Miután elfoglalták a
Monarchiához tartozó Galíciát, a legtöbben onnan, illetve Bukovinából menekültek
Magyarországra. A szokásaiban furcsa, öltözékében idegen, beszédében
érthetetlen pajeszos zsidókra hamar kiosztották az áruhiányért és drágaságért
felelős bűnbak szerepét. A bevándorlók megbélyegzése – történelmi mértékkel
mérve pillanatok alatt – átragadt a már asszimilálódott zsidóságra is. Hasonló
hatással járt az is, hogy a háborús konjunktúra eredményeként sok zsidó üzletember
látványosan és hirtelen meggazdagodott, közülük többen úgy, hogy kihasználták a
közellátás zavarait és feketéztek, csaltak, spekuláltak. Épp az antiszemitizmus
felerősödése motiválta 1917-ben Jászi Oszkárt arra, hogy a Huszadik Század hasábjain vitát nyisson a zsidókérdés
megvitatására. Persze a háború elvesztésének és a Monarchia széthullásának árnyékában
egy néhány értelmiségire korlátozódó sajtópolémia nem segíthetett a zsidóság
kedvezőtlen megítélésén. S valóban, néhány röpke év alatt elolvadt a zsidóságot
elfogadó és befogadó emancipációs szemlélet.
A modern
chászidizmus megalapítása Jiszráél Báál Sém Tov nevéhez fűződik. A 18.
században élt lengyel csodarabbi, korában éles szakadékot tapasztalt a tanult,
gazdagabb zsidók és az egyszerű, szegény sorban élő tanulatlan zsidók között.
Tanításában a jámbor, örömmel teli, istenszerető életmódot hirdette, mely nem
az örökös tanulásból áll, hanem az örömmel végzett istenszolgálatból fakad,
mellyel ily módon bárki közeledhet Istenhez. A zene, a tánc, az éneklés és a
közös ünnepségek meghatározóak a chászid közösségekben. A legnagyobb hangsúlyt
a kávánára, a micvák - azaz a parancsolatok - teljesítésének lelki aspektusára
helyezik. Vallási révületeikben Istennel való misztikus egységre törekszenek,
mely a chászidizmus kialakulásának korában éles ellenreakciókat váltott ki a
mitnágdimok - a chászidizmust ellenzők - körében. Mára a chászidizmus a többi
ortodox felekezettel együtt küzd a zsidóságot veszélyeztető újítások ellen.
A chászidok
szélsőségesen ragaszkodnak a vallás minden parancsolatához, fokozottan ügyelve
a külsőségek megtartására is. Rendszerint elkülönülve élnek, féltve őrizve
identitásukat minden külső behatástól. Jellegzetes viseletükről ismerhetők fel,
mellyel a hagyományhoz való szigorú ragaszkodásukat fejezik ki.
Egy-egy chászid
csoport vezetőjét cádiknak - "igaz ember" - vagy rebbének hívják. A
hívek különösen nagy tisztelettel és rajongással viseltetnek rebbéjük iránt,
minden jelentős kérdésben kikérik véleményét és áldását. Istenhez fűződő
speciális kapcsolatában hisznek, melyet jámbor, vallásos élete és felmenői
érdemeként nyert el. Ugyanakkor a chászidok is - csak úgy, mint a többi zsidó
felekezet - úgy tartják, hogy minden zsidónak egyénileg kell Istenhez eljutnia,
az Ő parancsolatainak megtartásával. Rebbéjük tehát nem közvetítő Isten és
köztük, csupán legnagyobb követendő példájuk. A chászidok életében nagy hangsúlyt
kap a kabbala a zsidó misztika tanulmányozása, valamint annak a mindennapi
életbe való beültetése.
A konzervatív
judaizmus az ortodox és a reform irányzatok között helyezkedik el. A
hagyományokhoz való ragaszkodás fontosságát hangsúlyozza, ugyanakkor
létjogosultnak tartja az új körülményekhez való alkalmazkodást is. Az Egyesült
Államokban Solomon Schechter dolgozta ki doktrináit a 19. század végén. Célul
tűzte ki a rabbinikus hagyományokhoz való ragaszkodást, de módosította az
imagyakorlatot. Ezt követően a Jewish Theological Seminary (Zsidó Teológiai
Szeminárium) vált a mozgalom központjává.
A konzervatív
irányzat úgy véli, a hagyományokhoz való ragaszkodás és az adott körülményekhez
való alkalmazkodás, a zsidó vallásban mindig egyidejűleg volt jelen. Ez a
szemlélet segítette fennmaradásában több ezer éven keresztül, ezért ezt tartják
követendő útnak a mai korban is. Ily módon a konzervatív judaizmus is a
háláchán - a zsidó törvényeken - alapszik, de rugalmasabban viszonyul a
hagyományokhoz. Csoportjaik eltérő módon ítélik meg a törvény egyes tilalmait
és az istentiszteleti modernizáció kérdését. Sokszor egymástól igen eltérő
vallási gyakorlatot folytatnak. A konzervatív judaizmus liberális ága, a
rekonstrukcionista irányzat - hasonlóan a reform mozgalomhoz - a nők teljes
egyenjogúságát hirdeti, míg a szigorúbban törvénytisztelő formái az
ortodoxiához állnak közelebb.
Az ortodox judaizmus, a zsidó vallás szigorúan
törvénytisztelő útja. Hívei a hiteles zsidóság egyedüli képviselőinek tekintik
magukat. Életük célja a micvák - azaz az isteni parancsolatok - megtartása,
melyek végső formája a 16. században írt Sulchán Áruch - "Terített
Asztal" - című törvénygyűjteményben vannak lefektetve.
A modern ortodoxia
kialakulása válaszképpen jött létre a 19. századi reformok bevezetésére, melyek
az addig többé-kevésbé egységes zsidóságban láttak napvilágot a felvilágosodás
hatására. Az újításokkal szemben állást foglalók nevezték magukat ortodoxnak.
Ez az irányzat a Mózes által a zsidó népnek átadott Tórát örökérvényűnek,
megváltoztathatatlannak tartja, melyben Isten egyszer és végérvényesen
kinyilatkoztatta akaratát, így abban semmilyen módosítást, attól semmiféle
eltérést nem engedélyez.
Az ortodox zsidók
a Tóra összes törvényét szigorúan megtartják, életük minden mozzanatát e
szabályoknak vetik alá. Szellemi vezetőik a rabbik, akiket nagy tisztelet övez.
Szigorú törvénytisztelő életmódjuk mellett az ortodox zsidók a hétköznapi
világban élve minden olyan modern dolgot elfogadnak és beültetnek életükbe,
amelyek nincsenek ellentétben a Tóra törvényeivel és szellemiségével. Idejük
nagy részében Isten törvényeinek tanulmányozására törekednek, legnagyobb
értéknek az Istennek tetsző életmódot és az ehhez nélkülözhetetlen tanulást
tartják. Nagy hangsúlyt fektetnek a Talmud minél mélyebb tanulmányozására,
melyben a legnagyobb ókori rabbik gondolatai, örök útmutatóként szolgálnak
minden egyes nemzedéknek.
A reform judaizmus
a 18. századi felvilágosodás hatására jelent meg, elsőként Németországban, majd
fokozatosan teret hódított világ szerte. Racionális, humanista jellegű
irányzat, mely a zsidó identitást megőrizve kíván modern felvilágosult életet
élni. A vallás szokásait a modern világhoz kívánja igazítani, mely sok esetben
az eredeti szabályoktól való elfordulást eredményezi.
A zsidó
felvilágosodás - hászkálá - egyik legnagyobb alakja Moses Mendelson, német
filozófus volt. Az ő halálát követően a 19. század elején indult útjára a
reform mozgalom, melynek első szószólója Ábrahám Geiger frankfurti rabbi volt.
Ennek keretében megreformálták a szertartásokat és a zsinagógai
istentiszteletet, lerövidítették a liturgiát, a héber helyett nemzeti nyelven
imádkoztak és megszüntették a nemek elkülönítését. Enyhítettek a vallási
előírásokon, sok helyütt végül teljesen el is vetették néhányukat, pl. a
táplálkozási előírásokat, a kásrutot. A reform judaizmus lehetővé teszi hívei
számára, hogy válasszanak, mit szeretnének megtartani a zsidó hagyományból. Nem
annyira a rítusokra, sokkal inkább az etikai törvényekre helyezi a hangsúlyt. A
kinyilatkoztatást be nem fejezett folyamatnak tekinti. Úgy véli, a folyamatosan
megújuló világban a zsidóságnak is mindig meg kell újulnia, állandó fejlődésben
kell lennie, és mindig az értelemre alapozva kell az adott korban meghatároznia
önmagát. Az erkölcsi előírások fontosságát, tartja szem előtt és egyenrangú
félként tekint minden emberre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése